Edingburgh

Av Ales
27 nov. 2013 22:07
Visningar: 325
Hej,
Åker om ett par veckor till Edingburgh och undrar om det är nåt som ni har upplevt som vi inte får missa?!;)
28 nov. 2013 11:51
En av mina favoritstäder. Vänta er att det är rätt blåsigt så här års så ha med skön jacka så ni kan njuta av allt kul.

Slottet är inte det finaste i Skottland alls men måste ju ses p.g.a. all skotsk historia. Hela gamla stan är full av roliga gränder och butiker på vägen dit. Missa inte Victoria Street/Terrace med färgglada hus. Ät gärna en skotsk "nationalrätt" i form av bakad potatis på The Baked Potato Shop på Cockburn Street. Cheese, onion and pineapple är min favorit om den fortfarande finns kvar. Du kommer aldrig se på bakpotatis på samma sätt igen. :)

Ta gärna en tur upp på berget Arthur's Seat med utsikt över hela staden (om det inte regnar för då är det bara jobbigt och halt).

Rose Street är en gata full av roliga pubar men det finns många på allehanda ställen i staden. Jag gillar även att åka till byn South Queensferry med buss eller Inverkeithing med tåg och vandra under, respektive åka över den berömda Forth Railway Bridge. Gärna stående i sista vagnen i en rälsbuss...
Av Ales
28 nov. 2013 19:58
Tack Trea;) känns roligt att E är en av 10 finaste vinterstäder! Då har vi inte valt fel!;)
Barabrittisk tack för ditt inlägg, kommer att skriva ner allt inför resan!
Tyvärr har vi bara helgen på oss vilket innebär TT vi håller oss i staden de dagar,
Fler tips som ni kan komma på!;)
28 nov. 2013 22:32
Hej,

Här kommer mina tips.

Om ni gillar musical/teater - kolla Edinburgh Playhouse. Såg Blood Brothers med billigare biljetter än I London. Ta en drink I the Theater Royal Bar som ligger bredvid.
http://www.atgtickets.com/venues/edinburgh-playhouse/

Calton Hill (mindre kulle än Arthur´s Seat) ligger I stan och har fin utsikt over Edinburgh. Vandring upp till Arthur´s Seat tar längre tid men är trevlig utflykt vid fint väder.

Ta en guided tur I underjordiska Edinburgh.

Victoria street med de färgglada husen - gatan där husen är byggda I två nivåer.

Ni kommer säkert hamna på the Royal Mile - gatan som byter namn ett par ganger. Om ni går forbi Fudge house ( Canongate) eller Fudge Kichen ( High Street) , titta in o köp några bitar den söta godiset fudge.

Ja och slottet som rekomenderas ovan. Promenad genom Prince Street Gardens.

Är man Hard Rock Café fan, så finns det ett I Edinburgh på George Str. Där kan man få hamburgare med haggis. Inte för att jag gillade den, men nu har jag smakat haggis.

Hoppas ni får bra väder, men packa ner ett paraply / regnjacka- vädret ändras snabbt där.