Dykning runt Sipadan, Mabul i December/Januari

23 feb. 2014 11:10
Visningar: 1758
Hej!

Sitter och försöker få idéer till vår smekmånad. Vi vill dyka mycket och vara borta i ca en månad. Vi kommer åka i december-januari (exakta datum är inte satta än).

Eftersom vi ska vara borta så länge kan vi inte bo på lyxresort hela tiden, utan måste kunna hålla nere kostnaden något.

Nu till min fråga till er: Är det värt att åka till Sipadan i Malaysia i December/Januari, med tanke på regnperioder? Är det så bra dykning som det beskrivs som även under den här tiden?

Vart ska man bo för att det ska vara prisvärt, har svårt att hitta prisuppgifter på tex Tripadviser.

Eller har ni något annat tips på bra resrutt med bra och prisvärd dykning under december/januari? Har varit lite inne på Sydamerika.

Tacksam för alla svar!
6 mars 2014 10:54
Hej igen.

Nu börjar vi vela kring Malaysia/Borneo och funderar på Sydamerika/Karibien. Vad är för nackdelar med dessa två olika resmål sett från dykning och pennamässigt?

Blir väldigt glad för alla era kloka svar=)
Av My53
6 mars 2014 20:50
Vill bara säga att vi var på Mabul i början av januari förra året o det var inga problem med vädret. Vi dyker inte men snorklade o det var en kul ö att vara på. Ön är bebodd o det finns många olika boende i alla prisklasser. Att åka därifrån ut till Sipadan måste bokas i förväg eftersom de bara får ta dit ett visst antal varje dag o det är inte tillåtet att bo på ön. Det är ganska dyrt att åka på Sipadan dessutom. Men Borneo är ett fantastiskt resmål om ni är intresserade av djur o natur o kultur. Billigt också.
6 mars 2014 21:10
Härligt att höra My53! Vi får se vad det blir, men det låter ju som att vädret inte ska vara ett hinder.

Tack för ditt svar!
13 mars 2014 03:19
Hej!

Finns inget som heter regnperiod på Borneo:) Vädret är detsamma året runt här pga regnskogen.

Och ja dykningen här är världklass. Sipadan är magisk. 3 dagar sen hade vi 100+ hammarhajar. :)
Jag har jobbat här 9 månader och har inte tröttnat på dykningen.

Sipadan är ett måste. Och jag tycker inte det är dyrt om man jämför vad dem andra topp 10 dykplatserna ivärlden kostar. 350kr dyket och du gör 4 dyk där.

Finns bara ett val om du frågar mig och det är inte för att jag jobbar där men Scuba junkie är absolut det bästa stället. Anledningen till att jag ville börja jobba där var för att stället är klockrent.

Vi är djupt engagerade i miljön, shark,rays,turtle conservation.

Personalen är väldigt vänliga och spendera mycket tid med sina gäster.
Onsdagar har band night söndagar pub quiz ibland håller vår chef haj presentationer eller om sköldpaddor.
Vi har även eget turtle hatchery så har ni tur kan ni få släppa ut sköldpaddor i havet.

Boende är inte farligt dyrt iheller.
125 ringit per skalle. så 250kr per natt och då ingår frukost, lunch, middag kaffe och kakor.

Det är fina beach bungalows.
Vill man ha AC så kostar de något extra.

https://www.youtube.com/watch?v=V-m6buW91MA

Litet klipp jag satte ihop när jag var gäst på Scuba junkie.
Jag blev förälskad i stället så jag började jobba där :)

Mabul erbjuder bra Makro/muckdiving. Ser även Devil rays, Eagle rays ibland. även valhaj har passerat förbi ön någon gång.

Kapalai är grymt bra makro. Kan hitta precis allting här.

Sipadan där är du bara ute efter dem stora sakerna. Mycket hajar. Dem vanligaste hajarna är Vitfenad revhaj och grå fenad revhaj. Sen ser vi hammarhajar också men inte lika ofta. Det går i vågor. Men detta året har vi haft mycket hammarhaj på Sipadan. Även valhajar har vi sett.

Du ser även stora stim med barracudor.
stort stim med jackfish, Bumphead parrotfish.
Ett av dyken räknade jag sköldpaddor. Såg 63 sköldpaddor på ett dyk.

Sipadan är det bästa jag har dykt på när det kommer till koraller och pelagiska fiskar.
Men boka i tid. helst 2-3 månader innan så ni får plats. Scuba junkie har enbart 7 platser om dagen där.

Sen rekommenderar jag er att dyka på Si amil också.
Grym muckdiving och det första dyket vi gör ser vi ofta Devil rays. Ser mellan 20-100 styckna. oftast kommer dem ihopa, fruktansvärt fräckt.

Har du frågor så hör av dig!

Mvh

Fredrik
13 mars 2014 14:17
Hej!
Vi var i Sipadan i december och vädret är inga problem och dykningen är fantastisk, bodde på Mabul. Sulawesi är också underbart, fast inte lika mycket fisk.

Tanzania! Vi var på Mafia Island och dykningen var fantastisk, massa djurliv, som i "Finding Nemo", inte så många andra dykare och dykfirmor, och man kan kombinera med safari. Pemba norr om Zanzibar ska också vara bra.

Något annat som vore grymt den tiden på året är Seychellerna. Det är regnperiod med någon skur varje dag, men otroligt vackert plus att valhajarna är där då. Valhaj kan du förövrigt snorkla med på Mafia Island varje dag mellan november och januari/februari om det intresserar dig.
3 apr. 2014 22:40
Tack för bra svar Jenny och Fredrik! Tanzania och Zansibar har vi varit tidigare och dykt (helt ok dykning). Nu väljer vi mellan att resa till Kula Lumpor och utgå därifrån, eller resa till Manila och ta Boracay när vi är där och sen åka över till Mabul/Sipadan. Alternativt utgå från Honkong… Men frågan är om man ska flyga multistop med olika inres- och utresestäder (vilket blir dyrare). Tål att tänkas på.

Är det värt att åka till Kuta kinbalu och bestiga berget samt djungelturen för att se Orangutanger?

vi kommer vara borta i drygt tre veckor. Är en vecka med tre (fyra de dagar man dyker på Sipadan)dyk om dagen på Mabul med Scuba dive för mycket?

//Lisa
3 apr. 2014 22:47
Och Fredrik vilken fantastisk film! Tack, man blir ju sjukt peppad på dykning!
4 apr. 2014 08:48
Citerat från Ailalisa:
Tack för bra svar Jenny och Fredrik! Tanzania och Zansibar har vi varit tidigare och dykt (helt ok dykning). Nu väljer vi mellan att resa till Kula Lumpor och utgå därifrån, eller resa till Manila och ta Boracay när vi är där och sen åka över till Mabul/Sipadan. Alternativt utgå från Honkong… Men frågan är om man ska flyga multistop med olika inres- och utresestäder (vilket blir dyrare). Tål att tänkas på.

Är det värt att åka till Kuta kinbalu och bestiga berget samt djungelturen för att se Orangutanger?

vi kommer vara borta i drygt tre veckor. Är en vecka med tre (fyra de dagar man dyker på Sipadan)dyk om dagen på Mabul med Scuba dive för mycket?

//Lisa
Mabul har så mycket att erbjuda i dykväg.

Man bör minst ta 4 dagar dykning här tycker jag.
En dag på Sipadan, en dag på Si amil och 2 dagar då man dyker runt Mabul.
Hade gärna tagit en extra dag för dykningen är såpass bra här :)

Men se till och boka i tid bara :)

Mvh

Fredrik
Av Gorann
9 apr. 2014 11:46
Hej!

På vilken sida kan man boka dykning till sipadan?

Skulle vilja göra iallafall 3st dyk där när jag är på Borneo i mars.
Letar också efter budgetboende att sova på och träffa andra unga backpackers.

tack!
9 apr. 2014 13:35
Bästa stället är väl Scuba junkie o träffa andra backpackers.

Finns dorm room och dem ligger runt 220kr natten då ingår frukost, lunch middag och kaffe,te,kaka. Så du gör inte av med mycke mer . Det är bara bar notan du behöver betala.

Finns självklart andra alternativ men dem har inga sipadan permits. Och scuba junkie är nog det roligaste stället att hänga på.

Precis maila dem på kontoret så kommer dem hjälpa dig med din bokning.

Scuba junkie gör enbart 4 dyk på Sipadan. Så du får ut mer av din dykning på Sipadan med Scuba junkie.
Vi har mest erfarenhet av att dyka på Sipadan. Dem andra dykcenterna bryr sig inte om läsa tidvattnet och strömmar och månen. Dem bara hoppar i vattnet och hoppas på bra dykning. Och du kan få dålig på sipadan även om det är svårt att tro det så kan man det.

Vi vet vart vi ska dyka beroende på väder,strömmar och tidvatten. Vi simmar även ut i det blå och det är där vi ser hammarhajar. Nästan bara scuba junkie som ser dem och dem flesta resrouterna tror vi ljuger för dem aldrig ser dem.

Försöker inte marknadsföra scuba junkie på något sätt alls. Men jag var såpass nöjd som kund så jag valde att börja jobba för dem istället och nu är jag en del av scuba junkie och vet att scuba junkie är det ända valet i mina ögon. jag har dykt med flertal center runt ön och dem håller inte . Guiderna är open water certifierade och har ingen utbildning för guida.

Vill du veta mer hör av dig.

Mvh

Fredrik
7 maj 2014 20:03
Hej Fredrik!
Jag och min sambo planerar att åka till Sipadan i juli.
Vi har dock sett varningar om att det skulle vara farligt att åka dit, pga kidnappningar osv.
Hur är läget där just nu? Är det så att det är bättre att hålla sig där ifrån eller är det ok?

Vi har inte något dykcert och skulle vilja ta det där. Vad är bästa tipset då för oss?
Tacksam för svar;)
Mvh/ Li
8 juni 2014 00:39
Ja o min sambo ska dit i januari -15
Hur bor man på Scuba Junkie? Har tänkt boka ett deluxe AC rum. Hur ligger detta, vid stranden?
Vad finns där att göra för min sambo som inte dyker?

Tacksam för svar
Anders
8 juni 2014 17:05
Anders, vi har inte varit på Mabul tidigare, så har lite dålig koll(: men det finns ju säkert solstolar och böcker tänker jag:)
Vi har bokat deluxe room, kolla på stubba junkies hemsida och tripadviser för bilder.

Tack för tipset om bloggen Miasteffie! Mycket informativt
/Lisa
9 juni 2014 01:03
Scuba Junkie ligger ända nere vid stranden . Vi har privat strand. Finns solstolar. Rekommenderar inte att bada från stranden . Gå ut på bryggan och gör de. Så lätt o trampa på nåt skit i vattnet.

Finns inte mycke göra mer än sola slappa dyka :)

Vill bara varna er . Bloggen som ni länkade stället dem bodde på och dök med är katastrof . Jag jobbade där innan. Noll säkerhet och luften har varit dålig folk har nästan svimmat undervattnet. Guiderna är inte utbildade guider. Dem är Open water bara.

Dykningen kostar lika mycke på Scuba Junkie så du får ut mer av din semester med Scuba Junkie .
Betydligt trevligare och roligare att bo på än Billabong som jag nämner tidigare .

Kidnappning sker mer i norr mot pompom Island . Singamata.
Mabul är hårt överbevakat. Och tror inte dem vågar ta sig upp till mabul . Dem har precis byggt en militär bas på mabul också . Båtar som patrullerar.

Sen är det alltid kines som blir kidnappade ;)

Nej jag ser inte det som ett hinder. Aldrig behövt känna mig rädd , folket där super vänliga o hjälper dig med allt.

Bo på mabul är perfekt för ta dykcert. Finns många bra instruktörer. Och perfekt ställe o ta sitt cert på. Ni kommer dock bli bortskämda. Så förvänta er inte att alldykning ska vara lika bra!
Det tar 3 dagar . En dag teori 2 dagar i vattnet :) ni kommer älska det!

Rekommendera att ta er ow där :)

Sen boendet ligger vid stranden , är bungalows. Fräscha och fina rum.
Frukost , lunch middag ingår i priset också.

Se till och boka i tid bara. Scuba Junkie blir mer o mer populärt. Utnämnt till sydost Asiens bästa dykcenter och massa andra priser också för vara eco vänliga. Så Scuba Junkie hela tiden .

Se till o boka sipadan i god tid. Åker ni dit så får inte missa sipadan .
2 månader innan helst så ni får garanterat en plats på sipadan.

Har ni frågor så hör bara av er :)

Med vänlig hälsning,
Fredrik
9 juni 2014 01:11
Fredrik
Låter som det blir Scuba Junkie då för vår del
Har varit i kontakt med en kille vid namn Kay, e det rätt ställe ja mailar till?

Ja har dykcert (AOW)
Finns du kvar där i januari? Bra med en svensktalande guide ju.

MVH
Anders
9 juni 2014 01:23
Hej!

Det är faktiskt en hon :) Men ja du har kommit till rätt ställe.
Hon är kanon och kommer sätta ihop ett paket åt dig.

Jag vet inte hur min framtid ser ut just nu. Jag har spenderat senaste 1.5 året på Mabul och ska börja jobba i Komodo några månader nu. Men det slutar alltid med att jag återvänder till Mabul. Det är typ mitt "hem" när det kommer till dykningen. Så inte alls omöjligt att jag är tillbaka tills dess!

Annars rekommenderar jag dig fråga efter Khai (lokal divemaster), Dave och Simon som guide. Khai har fantastiska ögon och Dave o Simon också men dem är enormt roliga och du kommer garanterat ha kul ihop med dem! :)

Är jag tillbaka så guiderna jag dig mer än gärna :) Skriv till mig här så ser vi vart jag befinner mig ivärlden :)

Önskar dig en trevlig resa och hoppas du får bra dykning.

Och glöm inte att fråga om att få åka till Si amil och dyka där. Det är en dags utflykt. stannar på ön och gör 3 dyk. fantastisk dykning där :)

mvh

Fredrik