Dykdestinationer!

Av Fizan
22 maj 2015 14:05
Visningar: 153
Jag och min sambo vill ut och resa i sommar, vi har båda dykcert. och vill gärna dyka.
Vi är lediga v 29-31.

Har kollat upp Egypten men det kanske är för varmt?
Mexico kanske är för regnigt?

Vi har vart på Bali och gili öarna men aldrig dykt där, någon som vet om det är bra?

Om vi skippar dykningen så vill vi ha fina stränder och god mat, men vi vet inte vart?!

Någon som har tips?
22 maj 2015 19:43
Om ni tål lite blåst och halvstora vågor så är Cape Verde ganska trevligt. Och de har bra dykning där.
Santa Maria på ön Sal når man enkelt och billigt med charter så man kan lägga sina pengar på dykning, mat och dryck istället! :)

Tips: En hummermåltid kostar inte så mycket mer än 200 pix och det är våldsamt prisvärt! :)
Av Fizan
22 maj 2015 20:02
Tack för tipset :) hittar dock ingen charter dit under sommaren.

Vi funderar istället på Marsa Alam i södra Egypten, de hade dykresor dit och då ingick:
Direktflyg
Transfer
Hotel med halvpension (med pool vid stranden)
5 dgr dykning från båt.
För 11000kr/person. 8 dgr.

Det kommer vara hett men vi är ju under vattnet :)
24 maj 2015 10:57
Citerat från Fizan:
Tack för tipset :) hittar dock ingen charter dit under sommaren.

Vi funderar istället på Marsa Alam i södra Egypten, de hade dykresor dit och då ingick:
Direktflyg
Transfer
Hotel med halvpension (med pool vid stranden)
5 dgr dykning från båt.
För 11000kr/person. 8 dgr.

Det kommer vara hett men vi är ju under vattnet :)
Precis som du säger så är det riktigt varmt i Egypten under denna period men om man tillbringar dagarna ute på och i det Röda Havet så svalkar både vind, hav och mycket dykning så pass mycket så att det känns behagligare.

Eller varför inte satsa på en liveaboard! :-)
24 maj 2015 20:20
Gili öarna har riktigt bra dykning! Var där i mars och sikten var 20-30m! Annars rekommenderar jag Perhentian island på Malaysias östkust både för sol/bad och dykning!

Trevlig resa!
5 juli 2015 00:05
Har inte riktigt hunnit bli regn period här nere i Mexiko än. Och planerar ni att dyka så är ni ju under vattnet ändå. Jag har varit här nere för dykningen skulle en längre tid nu. Är kanon.

Cozumel har världens näst längsta rev och sikt på 30-40 m. Härliga väggdyk där väggen försvinner ner i djupet (botten liger på 600+ m) eller grunda rev på mellan 12-20 m. Dom flesta dyken här nere är strömdyk så det är lata dyk där strömmen för dig framåt så man hinner se mycket av dykplatsen.

Har ni frågor om Cozumel så bor jag här nu så det är bara att fråga på.