Dumt att åka ensam tjej till Barcelona?

19 juli 2014 23:21
Visningar: 2180
Skulle ni åka som ensam tjej till Barcelona? Jag har aldrig varit där förut. Hur är det? Kan man gå runt ensam osv utan att något händer en?
Av Amd90
20 juli 2014 11:42
Citerat från J0rdenrunt:
Skulle ni åka som ensam tjej till Barcelona? Jag har aldrig varit där förut. Hur är det? Kan man gå runt ensam osv utan att något händer en?
Jag har varit i Barcelona ensam och gick runt själv alla tider på dygnet, typ. Kan ju inte garantera över ett forum att ingenting kommer hända men Barca är väl lika säkert/osäkert som storstäder i Europa generellt :) Tyckte inte det var någon fara alls!
Av Amelieh
21 juli 2014 20:07
Asså jag funderar också på att åka dit själv och då jobba där i några månader, men jag är också fundersam om jag ska kunna göra de då jag också är tjej och ensam.. hmm :)
24 juli 2014 11:40
Jag funderar med på att flytta till Barca. Någon som är på? =)
Av Amd90
25 juli 2014 19:30
I allmänhet - att flytta någonstans ensam är det bästa man kan göra i livet. Mängden människor man träffar = underbart.
Av Amelieh
28 juli 2014 21:46
Citerat från Mligrynning88:
Jag funderar med på att flytta till Barca. Någon som är på? =)
Ja! :)
23 aug. 2014 10:14
Hej,
Jag har bott i Barcelona i 16 år och blivit bestulen en gång. Jag har en dotter på 21 år som ofta går ensam i stan på alla möjliga tider på dygnet. Det är en lugn och passiv stad, med tanke på att det bor nästan 2 miljoner här.
Grejen är att undvika vissa delar av stan på vissa tider på dygnet. Aldrig gå in på en gata som är mörk och tom, alltid gå på gator där det alltid finns folk, och denna staden sover verkligen aldrig. Är du på väg hem från en fest, håll dig på de stora gatorna där det finns folk, glöm genvägarna du kanske tar dagtid.
Grejen är också att aldrig gå omkring med något som kan locka: en stor kamera, en stor väska, en karta i handen, något som visar ficktjuvarna att du är turist och ny i stan. Se världsvan ut :-)
Man ska inte glömma att Barcelona är en storstad, att staden drar till sig människor som stjäl, människor som lever på gatan och människor som missbrukar. Ju fler invånare i stan desto fler uteliggare och drogmissbrukar. Men för att vara en så stor stad som Barcelona är, och med så otroligt många olika typer av nationaliteter och människor, så är det en lugn stad.
Med lite vett och bra tänkande, kan man utan problem gå ensam genom stan som ung tjej.
Hälsningar
Pia