Dubai tips

Av Joanna1
14 jan. 2015 08:55
Visningar: 1044
Hej

Är det någon som rest med Solresor till Dubai?? Vi flög reguljärt med Emirates i höstas och bodde på Jumeriah Beach. Supernöjda med både flyg och boende!!
Men nu ska jag och dottern (16 år) resa själva och shopping står högst på priolistan :)
Så har tittat på Shangri-La, är det någon som vet något om det?
Sen är jag liiite fundersam på att Solresor flyger med annat bolag samt att de landar på en annan flygplats i Dubai. Är suuupertacksam om någon har någon erfarenhet att dela med sig av ang detta!!

Eller gör man bort sig helt om man inte väljer ett strandnära boende?? Älskar själv att vara på stranden men om dottern får bestämma så är poolområdet och shoppingen viktigast :)
Har förstått att det inte är helt enkelt att ta sig till stranden när man bor inne i "centrum" då stranden är mest hotellens privata. Men man bör väl kunna ta sig till Aquaventure en dag, ute på The Palm och därigenom få vara lite på stranden också...

Som sagt verkligen tacksam om någon vill dela med sig av tips och råd ang Dubai...
14 jan. 2015 15:02
Det finns två flygplatser i Dubai, den stora och mest använda, DXB och den nya DWC som ligger en bit utanför.
Av Joanna1
23 jan. 2015 14:08
Ingen som har erfarenhet av Shangri-La? Eller Jumeirah Emirates Towers?? Tacksam om någon vill dela med sig av vad de tycker om dem i så fall :)
Av Annl
24 jan. 2015 14:58
det är långa avstånd i Dubai om man bor inne i den gamla delen av staden och ska ta sig till stranden. Vi bodde i Dubai Marina och hade gångavstånd till stranden vilket var perfekt (plus pool på hotellet). En kollega var i Duvbai på jullovet och hade gjort misstaget att bo inne i stan - vilket hon ångrade.

Bättre att bo nära stranden och sen resa när det blir dags att åka till shoppingställena.

Glöm inte jeepsafari i öknen - en otroligt häftig upplevelse
1 feb. 2015 14:03
Jag har ingen erfarenhet av Solresor. Vi brukar flyga med Norwegian från Arlanda till Dubai (DBX).

Vi kommer snart åka för 4:e gången till Dubai. Det blir 3:e gången i bor i Dubai Marina. Första gången bodde vi mer "inne i gröten" i Dubai, men jag tyckte inte det var någon trevlig miljö. Mycket trafik och man kunde i princip inte gå till fots alls.

Eftersom ni bodde i Jumeriah sist så har ni väl koll på Marina Mall. Jag tycker att det är ganska lagom. Vill man ha de stora köpcentrumen kan man ju ta taxi till Dubai Mall eller Mall of Emirates. I Marinan får man både stranden, pool, shopping och ett trevligt område, tycker jag.

Vi har tagit taxi ut till Atlantis några gånger, men nu tror jag att vi har "gjort det" färdigt. Vill ni till ett äventyrsbad finns ju även Wild Wadi nära Burj Al Arab.

Bor ni i Marinan kan jag rekommendera att ni går fram till nån båt och betalar för en båttur. Vi fick nån timme med guidad tur, där vi åkte fram till Burj Al Arab och fick se Prinsar och Shejkers palats. Det var häftigt.

Nästa gång vi åker till Dubai ska vi besöka The Karama Market där de tydligen säljer riktigt bra kopior. Har aldrig varit på en sån, men tänkte i alla fall testa.

Jag har bloggat lite om våra resor till Dubai och Abu Dhabi. Du kan kika in om du vill:
http://wilanu.blogg.se/2013/february/resmal-dubai.html
Av Joanna1
2 feb. 2015 10:58
Tack tusen för alla tips, guld värt när man håller på planerar :)