Du som har varit i Split??! Bo i staden eller på öarna?

5 apr. 2014 23:20
Visningar: 8490
Hej.

Jag ska åka till Split i juli (10-17 juli). Den 11, 12 & 13 kommer det vara en festival i staden.

Frågorna är dessa:

1. Ska man bo i staden en hel vecka eller lönar det sig att "flytta ut" mot öarna i några dagar innan man ska hem igen (efter att festivalen är över).

2. Vilken Ö är bäst? Och varför är den bäst isåfall (enligt dig :))
Jag gillar avkoppling, sol,bad, snorkling ... lugnet.

3. Hur är transfern mellan Öarna och fastlandet..är det enkelt att ta sig till flygplatsen från öarna?

Tack snälla för alla svar! <3
6 apr. 2014 09:53
1. Rekommenderar starkt att åka ut till någon av öarna efter festivalen! Brac och Hvar är riktigt fina ställen. Brac är en lugnare Ö med en jätte fin stor strand på syd sidan medans Hvar är nog lite mer party. Tror dock man kan hitta lugn där också!

2. Har bara varit på brac så kan inte uttala mig riktigt. Var på ultra europe 2013 och ska dit i år igen. Förra året åkte vi alltså till Brac efter att ha bott i solot under festivalen, det var jätte skönt att komma ifrån staden till en lugn ö men vart lite tråkigt efter ett tag då vi var på en fest roadtrip kan man säga! Detta år bor vi ute på Hvar under hela festival veckan och tar färjan till split för Ultra.

3. I hamnen i split så ligger färjorna som går till de olika öarna utanför. Skit simpelt att köpa en biljett, tror dom kostar 40-50kr om du inte har något fordon. Allt fungerar jätte smidigt och taxi finns i hamnarna så att ta sig mellan ö och flygplats borde inte vara några som helst problem. Färjorna går nästan dygnet runt!
6 apr. 2014 10:59
Rekommenderar också en tur till öarna. Hvar är fantastiskt vackert och när jag var där i juni var det superlugnt. I juli är det nog dock annorlunda.
Men jag har förstått det som att Vis är riktigt lugnt och härligt. Kanske något för dig?
Jag tog bussen till flygplatsen från busstationen och tror inte att de går från hamnen. Men det finns ju säkert bussar som går från hamnen till busstationen. Kanske en smart idé att bo sista natten i Split innan du flyger?

Har du tid rekommenderar jag även en dagstur till Trogir, som ligger på andra sidan flygplatsen från Split sett. Det är en jättevacker gammal stad belägen på en ö.
Av Kboggio
6 apr. 2014 16:17
Jag skulle bo på öarna mest och två dagar i split, en dag för att se split och en dag för att åka till krka national park. En jättefin park med vattenfall man kan bada i och en lagom lång vandringsled. De flesta tycker att hvar och brac är bäst, du kan ju alltid prata med folk i hamnen och höra vad de tycker. :-)
Av Desires
6 apr. 2014 23:12
Har varit mycket just på dessa platser, just i mitten av juli är det ganska mycket folk på dessa öar. Alla dessa öar är jättefina på olika sätt!

Ön Vis som ligger längst ut av dessa ska du nog inte välja om du bara har några dagar, har för mig att det bara går en färja om dagen därifrån till Split. Annars är det en väldigt rofylld och skön ö!

Så - bättre då att ta färjan till ön Hvar - nog den vackraste av dem, men just i Hvar stad är det proppfullt i juli Men bor du lite utanför själva innersta stadsdelen är det lite lugnare. Hvar är även den plats där det är mest ungt folk, i alla fall i juli. Här kan du se många foton från Hvar http://www.desires.se/#post10

Ön Brac som är den närmaste ön från Split är också jättefin (ca 45 min färja från Split), bo där i lilla Supetar, där färjan lägger till, eller ta dig med buss därifrån till byn Bol som är trevlig, där ligger också den välkända läckra stranden Zlatni Rat. Brac är lugnare än Hvar, men mysig miljö där också, här kan du se foton från Brac http://www.desires.se/#post93

Vattnet är underbart kristallklart och perfekt att bada, dyka och snorkla i både på ön Brac och på Hvar!
Och Split är helt OK att spendera ett par dagar i, fin gammal stadsdel där med palmkantad strandpromenad och flera riktigt bra restauranger.http: //www.desires.se/#post117 Men havsvattnet där runt Split är inte alls lika klart och fint som ute på öarna.....!

Håller med om Trogir, det är en pittoresk liten världsarvsstad, som ligger bara 15 min bilväg från flygplatsen i Split, såvisst bör du se den! http://www.desires.se/#post12
Av Desires
9 apr. 2014 20:44
Youonlyliveonce!
....och så härligt att du tackar på detta vis, det uppskattas verkligen!