Dollar vs. Budget

3 mars 2015 12:04
Visningar: 509
Åker till Florida om 3månader och undrar lite ang. hyrbilar
Vilket bolag tycker ni är det bästa?
Närmast Terminalen?
God service?
Av Totopez
3 mars 2015 19:46
Florida är ganska stort, och det finns många flygplatser. Vilken gäller det?

I Orlando finns alla de stora bolagen i p-huset bredvid terminalen. Om man signar upp för biluthyrarens kundklubb så kan man gå förbi kön och hämta bilen direkt. Själv föredrar jag Avis, men det viktiga är att ta en etablerad och välkänd firma, och inte Billiga Birgers Bilar, även om de råkar vara något billigare.
4 mars 2015 05:15
Å förlåt jag glömde att skriva att vi landar i Miami
4 mars 2015 08:45
Dollar hade jag undvikit med tanke på deras add-on prislista. Budget tillhör Avis och är ett bättre val enligt min uppfattning.

Uthyrare på MIA är samlade på rental car center dit man tar sig med Mia Mover. Smidigt.

http://www.miami-airport.com/car_rental.asp
Av Birgere
4 mars 2015 09:21
Nu kommer jag inte ihåg hur det är just i MIA, men är det inte så att man får välja bilen själv på parkeringsplatsen där..något som jag iaf uppskattar. Kanske är olika mellan olika uthyrare.

Dollar vs Budget...där hade jag valt Budget om inte Dollar är mycket billigare efter att alla tillägg betalats.

Sedan tycker jag inte att man behöver stressa allt för mycket med att boka hyrbilen, det är inte som med flygbiljetter med att priserna bara stiger. Hyrbilsfirmorna kommer med sina erbjudanden efter hand. Just nu är det ju påskbilar som pushas med olika kampanjer.
4 mars 2015 11:00
Men det blir nog inte så mycket billigare om 1-2mån. heller eller ?
Av Birgere
4 mars 2015 11:41
Vi ska själva till USA i sommar och jag har följt hyrbilspriserna sedan i november.
Det fanns några vassa erbjudanden runt december för sommaren, framförallt från tripwheels, men därefter har priserna legat klart över vad vi brukar betala. (+20/30%)
Tidigare så har det visat sig att vi brukar boka 4-8v innan avresa och jag har en naiv förhoppning att det vanliga mönstret skall gälla även i år. :)
Bästa sättet är att prenumerera på mailutskick, förra året var det en kampanj med Budget, en annan gång var det AutoEurope som hade 25% rabatt en helg, en tredje gång var det Avis som hade några vassa rabattkoder osv osv.

Hittar du något kanonerbjudande så posta gärna detta på forumet.
Av Hkn
4 mars 2015 11:58
Citerat från Birgere:
Bästa sättet är att prenumerera på mailutskick, förra året var det en kampanj med Budget, en annan gång var det AutoEurope som hade 25% rabatt en helg, en tredje gång var det Avis som hade några vassa rabattkoder osv osv.
I second that.

Prenumerera på mailutskick och bli medlem i deras kundklubbar (alltid kostnadsfritt). Det bör att gå att få ner prislappen med 10-15% bara genom att få erbjudanden från olika uthyrare.
Dessutom har många hyrbilsfirmor barn ihop med flygbolagen, så det kan löna sig att kolla eventuella fasta rabattsatser + naturligtvis, som Birgere säger, kampanjer.

Budget ägs, som tidigare sagts, av Avis. Det gör att jag litar något mer på dem än på Dollar, men inte mycket.

J.D. Power gör en ranking av alla hyrbilsföretag i USA och har gjort så i åratal. Du hittar den senaste listan i botten av den här länken (scrolla tills du ser de vågräta staplarna):
http://www.jdpower.com/press-releases/2014-north-america-rental-car-satisfaction-study

Kör försiktigt, hälsar

:: hkn ::
4 mars 2015 18:26
Intressant lista Hkn eftersom Enterprise, National och Alamo alla befinner sig under samma flagg.

Just nu free upgrade hos Alamo för deras klubbmedlemmar. Kamske kan vara ngt
13 mars 2015 05:22
Ta man sig dit direkt? Man behöver inte någon kontakt på flygplatsen då?
(Har bokat hemma)
Av Stunes
13 mars 2015 12:21
Boka via AUTO EUROPE: De representerar all stora hyrbilsfirmor och väljer det billigaste alternativet som just då gäller. Ingen i´de att krångla med att själv gå via Avis, Hertz etc. Det blir inget billigare. Har alltid använt mig av dom vid åtskilliga USA resor till släkten. Bara Bäst >Citerat från Fam_segerberg:
Åker till Florida om 3månader och undrar lite ang. hyrbilar
Vilket bolag tycker ni är det bästa?
Närmast Terminalen?
God service?
Av Birgere
13 mars 2015 12:59
Citerat från Stunes:
Boka via AUTO EUROPE: De representerar all stora hyrbilsfirmor och väljer det billigaste alternativet som just då gäller. Ingen i´de att krångla med att själv gå via Avis, Hertz etc. Det blir inget billigare. Har alltid använt mig av dom vid åtskilliga USA resor till släkten. Bara Bäst >Citerat från Fam_segerberg:
Ge dig nu med ditt AutoEurope, i typ hälften av dina inlägg gör du reklam för dom.
Dom är helt OK men det finns massor med alternativ.
Sedan representerar dom inte alls hyrbilsfirmorna, dom har givna rabatter med firmorna och förmedlar utbuden via sin websida. Att representera någon är något helt annat.
Av Stunes
13 mars 2015 21:07
Dags att för en gång för alla syna "Florida Kungen"Birgire. Han har inte susning vad som gäller.
Han framställer sig som expert men verkligheten är en helt annan. Han är en endast charterturist, glöm hans experttips, inget att bry sig om.Jag har bott i USA i 20 år och har full koll när det gäller hyrbilar. Boka via AutoEurope i Europa. Bry er inte om hans tips. Han vill bara glänsa och framstå som den expert han inte3 är i närheten av. Bara en turist, inget mer
Av Stunes
13 mars 2015 21:11
Jag erbjuder med glädjde min erfarenhet (20 år i USA) om ni behöver hjälp eller tips

Goa hälsningar från en som bott i USA i 20 år och vet vad han pratar om
Av Birgere
13 mars 2015 23:29
Citerat från Stunes:
Dags att för en gång för alla syna "Florida Kungen"Birgire. Han har inte susning vad som gäller.
Han framställer sig som expert men verkligheten är en helt annan. Han är en endast charterturist, glöm hans experttips, inget att bry sig om.Jag har bott i USA i 20 år och har full koll när det gäller hyrbilar. Boka via AutoEurope i Europa. Bry er inte om hans tips. Han vill bara glänsa och framstå som den expert han inte3 är i närheten av. Bara en turist, inget mer
Jag är mäkta förvånad att du kan veta så mycket om mig personligen, hur länge jag bott i USA, hur jag reser och att jag tydligen är korkad. :(
Om du nu har så mycket erfarenhet så vore det ju bra att du la energin på att skriva om det istället för att lägga ut en massa personangrepp.
Om vi istället går till sakfrågan så är jag synnerligen förvånad att du tycker att du har så mycket bra erfarenhet av att boka med AutoEurope i USA om du nu är/varit bosatt i USA. Vad jag har sett har AutoEurope urusla avtal med hyrbilsfirmorna för folk som bor i USA.

Men tyvärr tokvägrar du ju att debattera i sak utan hellre i person, så det blir ju en ganska meningslös diskussion.

Ha en bra helg och surfa du runt på AutoEuropa hemsida och välkommen tillbaka när du har lugnat ner dig.
14 mars 2015 09:03
Citerat från Fam_segerberg:
Åker till Florida om 3månader och undrar lite ang. hyrbilar
Vilket bolag tycker ni är det bästa?
Närmast Terminalen?
God service?
Själv föredrar jag Sixt, Avis & Hertz. AV Budget och Dollar hade jag valt Budget, Dollar gillade jag mindre men det är å andra sidan många år sen vi hyrde av dem.

Att påstå som vissa att man inte behöver jämföra utan alltid kan hyra av en viss agent ock få bästa priset då är så klart inte seriöst, vem som är billigast skiljer från gång till gång, ibland är en agent billigast, ibland direkt hos en uthyrare, själv undviker jag agenterna om det inte är mycket billigare då det efter min erfarenhet innebär sämre service, mer köande på flygplatsen, mer försök att sälja på en extrasaker, mindre chans att få ordning på saker om det skulle strula.
14 mars 2015 09:10
Citerat från Fam_segerberg:
Men det blir nog inte så mycket billigare om 1-2mån. heller eller ?
Jag har kollat hyrbilspriser ganska många gånger och även under längre tid. Vad jag sett ligger priserna oftast ganska stilla, valutaeffekter kan påverka lite.
Stora skillnader kan det bli just som sagts, vid kampanjer och erbjudanden. Vissa uthyrare kan också droppa priserna sista dagarna om de har outhyrda bilar kvar.
Bokar man normalt, alltså med betalning på plats så kan man i regel avboka om priserna skulle gå ner. Bokar man med förskottsbetalning (vilket i regel blir billigare) så får man oftast betala en avgift vid avbokning, det kan ju så klart löna sig ändå om priset gått ner mycket.
14 mars 2015 11:11
Har nu bokat bil.
Efter att tittat runt mycket så blev de Rentalcars.
De blev Alltid billigaste.
Går de någon transfer till hyrcity (miami) och från var isåfall.
14 mars 2015 11:52
Citerat från Fam_segerberg:
Har nu bokat bil.
Efter att tittat runt mycket så blev de Rentalcars.
De blev Alltid billigaste.
Går de någon transfer till hyrcity (miami) och från var isåfall.
De är inte alltid billigast och har du verkligen jämfört precis alla uthyrare och agenter.........

Förstår inte vad Du menar, far ska du till eller ifrån och varför? Landar du på MIA så hämtar du väl bilen där bara?
Av Birgere
14 mars 2015 12:12
Citerat från Fam_segerberg:
Har nu bokat bil.
Efter att tittat runt mycket så blev de Rentalcars.
De blev Alltid billigaste.
Går de någon transfer till hyrcity (miami) och från var isåfall.
Utan kampanjer och rabattkoder brukar Rentalcars vara billigast med kanske 5%.

Följ bara skyltarna för att komma till hyrbilscentret.
14 mars 2015 18:39
Hejhej, vi åker nu på tisdag och har bokat med dollar och hört mycket negativt om dem så vi får korsa fingrarna, har annars aldrig haft problem med hyrbilar.

I miami finns skyltar till hyrbilscentret när ni kommer fram och deras skytåg som är gratis tar er dit.
Smart drag att boka bilen nu, han där birge verkar inte veta riktigt vad han pratar om, priserna är inte så höga pga av branschen utan att dollarn har gått upp nästan 2 kr de senaste 2 månaderna. Så bäst att inte vänta ut för länge för den kommer nog inte bli billigare.
Av Birgere
14 mars 2015 19:04
Citerat från Nicklasprince:
Hejhej, vi åker nu på tisdag och har bokat med dollar och hört mycket negativt om dem så vi får korsa fingrarna, har annars aldrig haft problem med hyrbilar.

I miami finns skyltar till hyrbilscentret när ni kommer fram och deras skytåg som är gratis tar er dit.
Smart drag att boka bilen nu, han där birge verkar inte veta riktigt vad han pratar om, priserna är inte så höga pga av branschen utan att dollarn har gått upp nästan 2 kr de senaste 2 månaderna. Så bäst att inte vänta ut för länge för den kommer nog inte bli billigare.
Dollar är helt OK så länge man tagit i beaktning deras skyhöga extraavgifter på tex extraförare o Sunpass.

Nu är det nog så lilla vän att jag har bra koll på både valutor och hyrbilskostnader i USA. Har hyrt bil där när du fortfarande gick i blöjor.
När jag visar på prisnivån så talar jag naturligtvis om i USD då jag brukar betala i USD i USA. Om du på allvar tror att priset går upp i USD pga av en stark dollar så är du verkligen ute o cyklar.
När du dessutom påstår att dollarn gått upp 2kr på 2 månader så är det rött kort. Dom senaste mpånaderna har den gått upp 40-50öre men sedan förra sommaren har den gått upp 2kr.
14 mars 2015 19:14
Ähh, låt Birgere vara. Han må vara lite kort i tonen men besitter större kunskaper än de allra flesta i ämnet.
Lyssna och lär istället för att komma med onyktra inlägg. Man blir ju inte längre för att man hugger huvudet av någon annan. Speciellt löjlig ser man ut när man helt missar målet och därmed röjer sin egen okunskap.
14 mars 2015 19:52
Hur orkar ni.
Reser gör vi för att de är roligt.
Vi delar våra upplevelser och erfarenheter.
Det är nog syftet med forumet tror jag
14 mars 2015 20:34
Dollarn har gått upp runt kronan sen årskiftet och gått från höga 6 kr till 8,70 idag senaste halvåret. Det är ingen hemlighet att hotel och hyrbilspriser går upp med dollarkursen det har jag märkt genom att titta på båda stiga i pris rejält hand i hand med kursen, och självklart menar jag då priser i Kronor varför skulle priser i dollar gå upp... Så inget rött kort ursäkta att jag sa att du inte vet vad du pratar om men du verkade inte förstå varför priserna gått upp. Jag må vara ung men har bott har spenderat mycket tid i usa i och med att jag är förlovad med en amerikanska.

Mvh
Av Birgere
15 mars 2015 01:00
Citerat från Nicklasprince:
Dollarn har gått upp runt kronan sen årskiftet och gått från höga 6 kr till 8,70 idag senaste halvåret. Det är ingen hemlighet att hotel och hyrbilspriser går upp med dollarkursen det har jag märkt genom att titta på båda stiga i pris rejält hand i hand med kursen, och självklart menar jag då priser i Kronor varför skulle priser i dollar gå upp... Så inget rött kort ursäkta att jag sa att du inte vet vad du pratar om men du verkade inte förstå varför priserna gått upp. Jag må vara ung men har bott har spenderat mycket tid i usa i och med att jag är förlovad med en amerikanska.

Med vänlig hälsning,
Nu börjar du närma dig lite angående dollarkursen men fortfarande lite fel i timingen. Vill du lära dig mer om kursutvecklingen kan du titta på tex Oanda eller XE som har bra och lättförståeliga tabeller o grafer.

Tittar man på prisutvecklingen så gör man det naturligtvis i lokal valuta, annars så kan man ju aldrig bedöma om ett pris är rätt eller inte. Jag gör naturligtvis mina bedömningar utifrån detta och sedan får man spekulera helt självständigt beträffande dollarkursen, tex om man vill säkra den till dagens nivå genom att betala nu i SEK alternativt vänta och betala i USD när man är på plats. Vad jag har betalat i SEK har jag faktiskt ingen aning om då sådant finns på gamla kreditkortsutdrag.

Så när jag påstår att priserna ligger högt så är det ju självklart i USD och här finns det ju naturligtvis ingen orsak till att det är SEKen som drar upp priserna.

Ha nu en bra resa och lycka till med hyrbilen o låt dom inte lura på er en massa onödiga tillägg.
15 mars 2015 01:20
Tack, jag kollade nu och såg det tillägget med sunpasset och hade ändå planerat att inte ta motorvägar med tull. Har även sett många som har skrivit om massa tillägg som dragits utan deras vetskap vilket är lite läskigt så får se till att kolla allt noga. Tack för hjälpen och tittar alltid på xe.com för valutor då jag märkt att till exempel valuta.se inte uppdaterar lika precist.

MVH