Deposition vid bilhyra i Florida.

8 okt. 2014 10:16
Visningar: 2353
Hej alla,

Jag undrar kring hur mycket i deposition man "betalar" när man hyr bil?
Vi ska hyra bil via rentalcars och hyrbilsföretaget Nationcal Car Rental. Betalade bilhyran igårkväll samtidigt som vi bokade den.

Tycker det står så luddigt överallt och vore väldigt tacksam om någon härinne har erfarenhet av detta!

Vänliga hälsningar,
Ann
8 okt. 2014 10:41
Citerat från Ann_isaksson:
Hej alla,

Jag undrar kring hur mycket i deposition man "betalar" när man hyr bil?
Vi ska hyra bil via rentalcars och hyrbilsföretaget Nationcal Car Rental. Betalade bilhyran igårkväll samtidigt som vi bokade den.

Tycker det står så luddigt överallt och vore väldigt tacksam om någon härinne har erfarenhet av detta!

Vänliga hälsningar,
Ann
Jag kan tyvärr inte svara på det (kanske finns här någon om gjort just samma hyr tidigare som kan ge mer precist svar), dels så har vi själv varit med om väldigt olika belopp, allt från ett par tusen till som värst ca. 18.000:- hos Budget i Dublin, för övrigt mer än bilen var värd.

Beloppet kanske framgår någonstans på Nationals hemsida om man letar, det brukar inte vara något som framhävs direkt. Beloppet beror dessutom på massor med olika faktorer, hur man hyr, var, hur länge, vilken bil, hur gammal man är, hur länge man haft körkort, om man köper självrisksellimenering/reducering mm. mm.
8 okt. 2014 18:38
Precis som Floridasidan säger varierar priset. Vi hyrde bil i Seattle och då tog de ingen deposition alls. Det var via Rentalcars, Alamo. Sedan har vi hyrt på Fort Lauderdale flygplats, också via Rentalcars, företaget Budget, de tog ca 600 kr. Jag kommer inte ihåg exakt summa. Depositionen kom tillbaks på kontot snabbt.
Nästa resa för oss blir till Kalifornien, då har vi hyrt via Rentalcars, Budget igen. Jag vet inte vad depositionen blir men hoppas verkligen inte att det blir 18000 kr
Av Birgere
8 okt. 2014 19:18
Min erfarenhet är att det är värst i Europa, speciellt om man väljer bort den dyra självriskelimineringen.
Det finns många historier här på forumet där folk inte kunnat använda sitt kort pga att det inte funnits täckning på kontot för depositionen. Största vi har haft var "bara" 12000SEK i UK.
8 okt. 2014 20:33
Fy så hemskt... hela reskassan kan ju bli fryst. Det gäller att ha ett kort med mycket kredit och som man kan ha till detta. Men vad skulle kunna hända om man inte har täckning?
8 okt. 2014 21:20
Tack för svar allihop! Verkar som det blir en liten chansning för oss. Vi hyr bilen i 6 dagar så jag hoppas det inte blir en hutlös deposition! Vi hyr en Jeep Grand Cherokee om det har någon betydelse också.
Skickade ett e-mail till dom imorse men har ej fått svar än om jag ens får det.

Dock kan det ju vara bra att veta så inte halva reskassan försvinner under ett par dagar när vi tänkt att åka till alla shoppingmalls!

18000 hoppas jag verkligen inte att det blir!!
9 okt. 2014 12:52
Jag ska till Florida i Mars och som du säger är det en ren djungel när man ska hyra bil. Har en kompis som hyrde vis rentalcars och hon sa att det var smidigt. Nämnde inget om deposition. Jag var inne på sixts hemsida och kollade and hyra suv mellan den 15 mars och 2a april. Hamnade på $1200 med GPS och extra förare. Låter som en helt ok deal, blir typ samma på rentalcars. Kanske bättre att jag hyr direkt via Sixt? kan floridasidan kanske hjälpa mig att kolla upp dessa 2 och säga vad ni tycker? Vore tacksam för detta så jag kan boka.
9 okt. 2014 13:13
Citerat från Esa_finnen:
Jag ska till Florida i Mars och som du säger är det en ren djungel när man ska hyra bil. Har en kompis som hyrde vis rentalcars och hon sa att det var smidigt. Nämnde inget om deposition. Jag var inne på sixts hemsida och kollade and hyra suv mellan den 15 mars och 2a april. Hamnade på $1200 med GPS och extra förare. Låter som en helt ok deal, blir typ samma på rentalcars. Kanske bättre att jag hyr direkt via Sixt? kan floridasidan kanske hjälpa mig att kolla upp dessa 2 och säga vad ni tycker? Vore tacksam för detta så jag kan boka.
Hej!

Var ska ni hyra? Vilken SUV?

Vi har inte hyrt av Sixt i Miami men i Ft. Lauderdale, det fungerade strålande. Vi fick ett pris som slog alla bokningssidor, dollarn hann gå upp lite till just den dagen vi betalade (vi betalade på plats) men det blev precis över 5000:- för 24 dagar, vi bokade en SUV av typ RAV 4/ Ford Escape. På plats fick vi frågan om uppgradering till någon större Toyota (tror jag det var, lyssnade inte så noga :) avböjde det och fick då istället en gratis uppgradering till en Volvo XC T6 (Volvos dyraste modell tror jag) med GPS och allt man kan tänka sig.

Nackdelen är att Sixt inte har kontor på flygplatsen utan man blir hämtad med en shuttle-buss, man får åka en buss till hyrbilscentrat där de stora uthyrarna håller till, där kom efter ca. 10 minuter Sixt och hämtade, på deras kontor var det ingen kö (vi var ensamma i bussen dit).
Återlämningen, lika smidigt, innan vi hann packa ur bilen kom killen med bussen och började hjälpa oss med väskorna, ensamma i bussen igen. Egentligen ska de släppa av en vid hyrbilscentrat igen då de kan få böter om de kör in vid terminalerna, vi blev dock körda ända fram (annars får man ta bussen som alla andra från hyrbilscentrat).

I Miami är nackdelen med Sixt att de är en mindre uthyrare, de har färre bilar på plats inne i hyrbilscentrat där, de har helt enkelt färre p-platser än Avis och de andra stora i garaget. Det gör att om man har otur och kommer samtidigt som många andra kunder så kan det ta lite längre tid att få sin bil, de kan behöva köra in bilar utifrån vilket kan ta kanske 20 minuter extra. De har inte heller riktigt samma system som t.ex. Avis i Miami där man som medlem i princip kan gå direkt till garaget och hämta sin bil.
Har också hår några rapporter om folk som blivit utsatta för försök att lura på försäkringar Sunpass mm. mot sin vilja, detta är vanligt förekommande och kan eventuellt undvikas om man blir medlem.

Bli för övrigt medlem (gäller hos alla uthyrare då det i regel ger fördelar helt gratis) och registrera även ifall ni är medlemmar i andra program, t.ex. SAS Eurobonus ger rabatt hos Sixt (även bonuspoäng). Har man högre status så matchar Sixt även den, guldmedlem hos ett flygbolag ger guldmedlemsskap hos Sixt med ännu bättre rabatter.
9 okt. 2014 13:21
Citerat från Esa_finnen:
Jag ska till Florida i Mars och som du säger är det en ren djungel när man ska hyra bil. Har en kompis som hyrde vis rentalcars och hon sa att det var smidigt. Nämnde inget om deposition. Jag var inne på sixts hemsida och kollade and hyra suv mellan den 15 mars och 2a april. Hamnade på $1200 med GPS och extra förare. Låter som en helt ok deal, blir typ samma på rentalcars. Kanske bättre att jag hyr direkt via Sixt? kan floridasidan kanske hjälpa mig att kolla upp dessa 2 och säga vad ni tycker? Vore tacksam för detta så jag kan boka.
Vill Du ha hjälp att kolla priserna så skicka gärna ett privat meddelande med alla fakta om tider, var ni ska hämta och lämna, vilken bilmodell, utrustning ni vill ha så kan jag titta på om jag kan hitta något.
Själv har jag lite blandade erfarenheter av Rentalcars, det kan funka bra men strular det så har man två parter som skyller på varandra , Rentalcars och uthyraren det kan bli som att försöka prata med en vägg.
Jag är inte helt avvisande till att hyra genom en agent men då ska det vara mer än några hundralappar billigare och på senare år har jag alltid hittat bättre priser direkt av uthyrarna.

Jag har för övrigt skrivit lite om vår bilhyra hos Sixt på hemsidan också om jag nu missade något i min lite hastiga beskrivning ovan, tror jag fick med det mesta ;-) http://www.floridasidan.se/TestArra.php
9 okt. 2014 17:20
Har fått svar på mitt e-mail jag skickade igår till National Car Rental och det är endast 1 dollar i deposition, och det var det alltid när man bokade genom rentalcars eller liknande skrev hon.
Dock om man väljer tillval på plats så blir det en högre deposition!

Hoppas att detta hjälpa någon.
Vi kommer alltså hyra en Jeep GC sju dagar från den 5-12 januari nästa år.
Av Birgere
9 okt. 2014 18:14
Citerat från Ann_isaksson:

Har fått svar på mitt e-mail jag skickade igår till National Car Rental och det är endast 1 dollar i deposition, och det var det alltid när man bokade genom rentalcars eller liknande skrev hon.
Dock om man väljer tillval på plats så blir det en högre deposition!

Hoppas att detta hjälpa någon.
Vi kommer alltså hyra en Jeep GC sju dagar från den 5-12 januari nästa år.
Bekräftar teorin om att depositionen ska täcka självrisken, bokar man via tex rentalcars så är självrisken = 0. Extra val på plats, typ GPS, Barnstolar etc så kan depositionen motsvara värdet av dessa.
En annan anledning till depositionen kan vara en full tank soppa om man inte köper den tjänsten separat.
9 okt. 2014 18:20
Fick svar från Sixt nu. Dom har deposition på minst $250 och upp till 3 gånger hyresbeloppet. Det beloppet får man reda på vid uthyrningsdisken. Då är det ju för sent att avboka bilen också utan kostnad. Låter helt rubbat ju. Så min bil kostar $1200 att hyra och depositionen kan bli $3600. Hur fan kan man ha råd med det? 20 000 i dep? Aldrig att jag hyr från dom.
Av Birgere
9 okt. 2014 18:56
Citerat från Esa_finnen:
Fick svar från Sixt nu. Dom har deposition på minst $250 och upp till 3 gånger hyresbeloppet. Det beloppet får man reda på vid uthyrningsdisken. Då är det ju för sent att avboka bilen också utan kostnad. Låter helt rubbat ju. Så min bil kostar $1200 att hyra och depositionen kan bli $3600. Hur fan kan man ha råd med det? 20 000 i dep? Aldrig att jag hyr från dom.
Med eller utan självriskeliminering?

Mitt råd är som vanligt att skaffa kreditkort, Tex GE Moneybanks är gratis plus att den har en bra kurs. Då slipper du blockera dina egna pengar. Dom har även ett annat kort med div andra fördelar men det kostar några hundringar.
9 okt. 2014 22:47
Citerat från Birgere:
Citerat från Esa_finnen:
Fick svar från Sixt nu. Dom har deposition på minst $250 och upp till 3 gånger hyresbeloppet. Det beloppet får man reda på vid uthyrningsdisken. Då är det ju för sent att avboka bilen också utan kostnad. Låter helt rubbat ju. Så min bil kostar $1200 att hyra och depositionen kan bli $3600. Hur fan kan man ha råd med det? 20 000 i dep? Aldrig att jag hyr från dom.
Med eller utan självriskeliminering?

Mitt råd är som vanligt att skaffa kreditkort, Tex GE Moneybanks är gratis plus att den har en bra kurs. Då slipper du blockera dina egna pengar. Dom har även ett annat kort med div andra fördelar men det kostar några hundringar.
Med självriskeliminering. Jag väljer nog annan uthyrare än Sixt i alla fall.:)
10 okt. 2014 09:17
Citerat från Esa_finnen:
Citerat från Birgere:
Citerat från Esa_finnen:
Fick svar från Sixt nu. Dom har deposition på minst $250 och upp till 3 gånger hyresbeloppet. Det beloppet får man reda på vid uthyrningsdisken. Då är det ju för sent att avboka bilen också utan kostnad. Låter helt rubbat ju. Så min bil kostar $1200 att hyra och depositionen kan bli $3600. Hur fan kan man ha råd med det? 20 000 i dep? Aldrig att jag hyr från dom.
Med eller utan självriskeliminering?

Mitt råd är som vanligt att skaffa kreditkort, Tex GE Moneybanks är gratis plus att den har en bra kurs. Då slipper du blockera dina egna pengar. Dom har även ett annat kort med div andra fördelar men det kostar några hundringar.
Med självriskeliminering. Jag väljer nog annan uthyrare än Sixt i alla fall.:)
Några sådana pengar rörde det sig inte om när vi hyrde, minns inte ens, så det var inget uppseendeväckande. Ett kreditkort med kredit för sakar som depositioner på hotell och biluthyrningsfirmor som Birgere skriver är nästan ett måste så man slipper binda upp reskassan (om den inte är obegränsad förstås).
Sixt gör som andra en typ av riskbedömning, en ung förare som haft körkort en kort tid, hyr en dyr bil med minimalt försäkringsskydd torde t.ex. vara en högriskkund som de tar en hög deposition av.
Det är ju ganska ärligt att vara öppna med detta istället för som hos t.ex. Carrentals där man som vi, kan få reda på att man ska betala 18.000:- i deposition först vid disken hos uthyraren, då var man glad att man hade ett extra kreditkort....
Man får nog helt enkelt vara beredd på att det kan röra sig om en inte oansenlig summa när man hyr, sen kanske man kan förhandla om saken på plats om man inte kan betala, vet inte.
Ett bra forum där t.o.m. vissa av hyrbilsföretagen deltar (t.ex. Sixt) är flyertalk, där kan man få mycket information men också bli skrämd över hur mycket problem det är med hyrbilsföretagen. http://www.flyertalk.com/forum/car-rental-programs-partners-392/
10 okt. 2014 15:59
Nu har jag bokat via Avis. 4661 kr blev priset för 18 dagar med fruns rabattkod på 15 %. Bokat via svenska avis.se så man har alla försäkringar och 0 kr i självrisk. Tack alla för hjälpen, det löste sig till slut. :)
10 okt. 2014 16:24
Citerat från Esa_finnen:
Nu har jag bokat via Avis. 4661 kr blev priset för 18 dagar med fruns rabattkod på 15 %. Bokat via svenska avis.se så man har alla försäkringar och 0 kr i självrisk. Tack alla för hjälpen, det löste sig till slut. :)
Bra! Fick Du med GPSen också för det priset? Bra pris oavsett :-)
10 okt. 2014 17:36
Ingen GPS. Använder mobilen. Testat lite och funkar bra här hemma i alla fall. Går ingen nöd på oss om vi åker lite fel. :)
Lägger till deras sunpass därnere sen, var ju inte så dyrt eftersom dom har ett maxpris för 30 dagar.
10 okt. 2014 18:03
Citerat från Esa_finnen:
Ingen GPS. Använder mobilen. Testat lite och funkar bra här hemma i alla fall. Går ingen nöd på oss om vi åker lite fel. :)
Lägger till deras sunpass därnere sen, var ju inte så dyrt eftersom dom har ett maxpris för 30 dagar.
Det är nog ett bra val, att hyra GPS innebär ju att man kanske ska lära sig en helt ny modell som man inte är van vid, man ska fixa inställningar o.s.v. bra att ha något man är van vid.

Som sagt tror jag inte ni kommer upp i 40 dollar totalt för vägtullarna och då ska ni köra en hel del.

Trevlig resa!