Denguefeber på Dominikanska?

26 sep. 2014 08:39
Visningar: 2990
Jag och min familj ska till Punta Cana i januari. Vi är 2 vuxna och 3 barn.
Jag har hört att denguefeber har ökat där, och jag undrar lite den...
Hur mycket behöver jag oroa mig? Är det vanligt där? Vi vill mest ligga på stranden, poolen, kanske göra något annat.

Angående myggmedel- är svenska myggmedel för svaga?
Kan man ha myggmedel samtidigt som solskyddsfaktor, eller kan det bli typ fläckar (vi kommer ju vara mycket i solen?)
Tacksam för svar!
29 sep. 2014 00:00
Hej!
Jag har också lite samma frågor som dig då jag skall tillbringa drygt 2 månader i Las terrenas i vinter.
Har tidigare fått den informationen att dengufeber och malaria knappast existerar längs kusterna eftersom det blåser en del där,låter logiskt.
Expressen hade i helgen en artikel om ett annat virus,chikungunya som spridits lavinartat med myggor i DR.
Möjligt att det är sensationsskriverier,för när jag googlat verkar det vara mer utbrett på andra öar och nu spridit sig till fastlandet,lär komma mer info om det de närmaste veckorna.

Under mina olika resor så har jag aldrig upplevt myggor som besvärande under dagtid om man är i solen vid havet där det fläktar,inte ens i skuggan.
Myggorna är väl som mest besvärande på kvällen när det mojnat och om man får in dem i sovrummet.
Tror inte ni behöver myggmedel på dagen när ni är i solen i alla fall.
Jättetacksam om någon med erfarenhet från DR och myggorna/epedimierna ville svara.
Av Curacao
18 dec. 2014 20:29
Vi har bokat resa till Curacao I februari och jag är gansak orolig för Chikungunya-viruset som härjar I Karibien just nu. Det är INTE roligt att få och frågan är inte OM man får det utan NÄR man får det. Vi har pratat med folk som haft det och det är väldigt smärtsamt och smärtorna I lederna kan sitta i jättelänge.
1 jan. 2015 13:11
Vi ska också åka i januari till Playa Dorada, kan man inte vaccinera sig mot denna feber?