Dengue-febern. Vågar man åka till Thailand med barn?

Av Lisen33
22 apr. 2016 10:36
Visningar: 6292
Vi tänkte åka med en 11-månaders till Thailand! Hur tänker ni andra med dengue-febern? Kan man ens skydda små barn, man får ju inte använda solskydd på dem?

Tacksam för tips!:)
Av Lisen33
22 apr. 2016 11:35
Myggmedel ska det givetvis stå, inte solskydd, sorry! :-)
Av Lisen33
22 apr. 2016 11:41
Citerat från Saraho:
Läsvärt:

http://www.resamedbarn.eu/myggmedel-for-barn/

Men vad menar du med solskydd och barn? Det har ju inte med myggor och denguefeber att göra.

Med vänlig hälsning, Sara
Myggmedel ska det stå:)

Tack, bra läsning! Som jag förstår det är det DEET i myggmedlet som behövs för att avskräcka myggor med dengue. Och det verkar inte vara ok för barn överhuvudtaget och inget myggmedel alls rekommenderas för spädbarn av svenska myndigheter..knepigt!
Av Saraho
22 apr. 2016 13:14
Mmmm, klurigt. Ni får fundera och känna efter. Inte värt att åka på semester och bara oroa sig. Men hur set utbredningen ut, har vissa delar mer än andra? Koh Lanta verkar ju ha mkt, så undvik de värsta delarna o besök de med mindre fall... Kanske?..
22 apr. 2016 13:31
Dengue är ju som en influensa. Den kommer och går - vissa år är det nästan ingen dengue och vissa år är hela regionen drabbad. Det finns alltså inga fasta utbredningskartor, utan det är olika säsong för säsong. Det kan också vara svårt att få information om huruvida ett dengueutbrott pågår på en viss ort eftersom man ogärna vill skrämma bort besökare. Det verkar i allafall pågå ett utbrott i Puketområdet. Ett riktigt segt utbrott som betecknas som det värsta på 30 år. Åk alltså inte till Puket eller området däromkring.
23 apr. 2016 09:13
Jag skulle nog faktiskt inte ha åkt...
Ett vanligt år ja, men nu när smittan är den värsta på 30 år: nej.

Läste på en hel del om dengue då min man drabbades av hög feber direkt efter vår resa till Sri Lanka i vintras:

Det finns tre typer av Dengue med olika allvarlighetsgrad. Vid den tredje allvarligaste typen är dödligheten typ 5% tror jag.
Har man en gång haft Dengue och blir smittad igen är risken mycket större att man åker på en av de mer allvarliga varianterna nästa gång.

Det innebär att den som haft Dengue genom hela livet måste akta sig för tropiska områden och vara rädd för smitta.
Jag skulle inte vilja utsätta mitt lilla barn för den risken långt innan han/hon själv kan välja och värdera risken.
Av Lisen33
23 apr. 2016 12:05
Tack för era svar! Nej kan man inte skydda de små känns det ju inte alls bra att åka.

Vi får alltså hitta ett annat ställe. Men vad finns det som är så billigt som Thailand med bra vinterklimat som inte är farligt för barn..? Det är frågan! Vi tänkte ju vara borta i några månader.. Nu funderar vi på Florida istället men det är ju svindyrt!

Några tips?:)
24 apr. 2016 01:22
Jag tror ni skulle kunna våga er på en annan del av Thailand. Koh Chang eller Hua Hin, eller något annat på behörigt avstånd från Puket. Såvitt jag har hört är det inga dengueepedimier på gång där. Sedan gäller det ju som vanligt att vara jättenoga med myggnät etc.
Av Saraho
24 apr. 2016 08:40
Jag minns att ni vi reste i 3 mån med vår 1-åring så sprayade vi hennes kläder istället för kroppen. Täck med långa uv-kläder på dagen i badet och sedan tunna långa kläder med spray på under kvällen. Och välja rum med Ac, då är ni rätt safe tänker jag.

Sara