December/januari

Av Jonm
4 apr. 2015 18:25
Visningar: 1766
Hej!
Jag och min flickvän funderar på att resa till Sri Lanka under december-januari.
Vi har tänkt att kombinera det med en veckas tripp till Maldiverna, som är en kort flygresa bort.

Vi söker fina stränder, fin natur, spännande utflykter, rikt marint liv - Är det någon som har tips vilka delar/orter/platser som vore bäst att bo på?

Alla tips mottages tacksamt!
Av Gevalia
4 apr. 2015 19:12
Surfa här på RG så får du massor av aktuella tips.
5 apr. 2015 07:24
Sri lanka är väldigt fint och en av mina favoritresor jag gjort under åren.

Är inte förtjust i Columbo, däremot Candy om man vill se en större stad. Buddhas tand templet är trevligt när man väl är där.

Vi valde att åka runt en hel del. Men orten vi valde att åka tillbaks till efter vår rundtur som vi gillade var Mirissa. Finns många trevliga strandhotell i olika prisklasser där. Mirissa är ett av surfställena och vattnet är lite vågigare där än på andra orter, men det var inget jag störde mig på. Åkte även ut på valsafari från hamnen och fick se blåval och delfiner. Jag rekommenderar Raja and the whales. Ett seriöst företag som verkligen bryr sig om valarna och håller sig till regler som finns för att inte skada eller stressa valarna.

Nationalparken Yala är även värd ett besök! Vi var där i Januari och fick se en herrans massa djur bl.a. små bebiselefanter som bara var nån månad gamla!

Elefantbarnhemmet i Pinnawela är även det en trevlig utflykt. För några extra kronor (typ 50 eller nåt sånt, minns inte riktigt) kan man mata bebisarna eller varför inte följa med elefanterna ner till floden där de får leka och bada två gånger om dagen. Om man betalar skötarna lite så kan man där nere få mata elefanterna och klappa dem och ta bilder.
28 apr. 2015 11:13
Tips under tråden på Sri Lanka: http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/forum_thread.cgi?event=default&forum_thread_category_id=1&site=reseguiden&country_id=182
Som jag tidigare skrivit så hyrde vi bil med chaufför som tog oss runt från Hikkaduwa där vi bodde till Kandy och vidare via teplantagen och det vackra landskapet ner till södra delarna och safari där och via Galle hem.
Det var en mycket trevlig resa och chauffören hade ordnat med så fina hotell under vägen.
Vi var två veckor på Sri Lanka och sedan två veckor på Maldiverna på ön Meerefenfushi http://www.meeru.com/
Vi tyckte att vågorna var väldigt höga vid Hikkaduwa och där gick tom min vattensäkra klocka sönder :)
Men Maldiverna, det var semester det!
Lycka till.
Mvh
12 maj 2015 19:42
Hej!
Jag har redan skrivit en hel del tips i tidigare inlägg i reseguiden om Sri Lanka...men kan upprepa lite :)
Jag har själv bott i Sri Lanka i över ett år och kommer antagligen flytta dit i höst igen och utveckla vår verksamhet ytterligare...så jag har varit runt på de flesta ställen och har bra kunskap om hela Sri Lanka.

Jag brukar alltid rekommendera att ha chaufför och bil om man ska resa runt och se lite av landet (vilket jag självklart tycker att ni ska) Det sparar MASSA tid, är bekvämt och ger er en otrolig flexibilitet.
Börja i Negombo/ Colombo åk ex till Kitulgala för lite rafting...vidare till Kandy. Gör Sigiriya som endags-utflykt. Se Temple of the Tooth Relic och kanske besök nån krydd trädgård (ex Peradeniya). Ta tåget till Hillcountry. Börja i Nuwara Eliya och gör därifrån vandringen Worlds End i Horton Plains (ett måste tycker jag). Därefter skulle jag fortsätta till Ella (min lilla favorit ) Eller Haputale. I Ella finns fina vandringar och utflykter.
( reser ni mellan april- oktober kan ni istället för att ta tåget åka till Trinco Malee och Arugambay på östkusten, från Arugambay sedan åka till Ella) Efter Ella åka ner till Tissamaharama och köra Yala safari eller Bundala. Finns olika boende där allt efter plånbok och vad man vill uppleva.
Efter Tissa skulle jag antingen ta en beachvilla i Tangalle för att sedan åka till Mirissa. Eller ta några dagar i Singharaja rainforest innan man åker till stranden. Hikkaduwa är också ett bra ställe.
Vill man bo lite mer öde finns massor med pärlor både längs syd och västkusten. Det finns hotell som man inte vet finns om man inte känner till dom.

Efter stranden kan ni avsluta i Colombo eller Negombo alltefter var ni började resan. Denna rutt tycker jag täcker de flesta behov och vad jag tycker att man bör se i Sri Lanka (på ca 2 veckor)
Vill man ha lite mer utmaning och äventyr kan man alltid bestiga Adams Peak.
Hoppas detta varit till hjälp :)
Kontakta mig gärna om du har ytterligare funderingar: (Logga in för att se e-postadress)
Av My53
21 maj 2015 09:20
Någon som vet var det är bäst att snorkla på Sri Lanka? Och finns det ngt officiellt ställe där man bokar chaufför? My
21 maj 2015 11:42
Då vi bokade chaufför så gjorde vi nog det via vårt hotell.
Mvh