Dagsbudget Japan

Av Sanook
27 aug. 2007 10:47
Visningar: 19302
Har 'alltid' velat åka till Japan, men har haft intrycket att det skulle ruinera mig..
Någon som varit där hyfsat nyligen och har tips om vad det kostar med enklaste logi & mat i och utanför Tokyo.
Någon som traskat upp på Fuji-san? - kanske rentav under vintertid också? Tar gärna emot tips & intryck.
Av Tima
28 aug. 2007 20:15
Jag är också intresserad...
2 sep. 2007 12:08
Vi får nästan bilda en jag-vill-till-Japan-klubb här. :)
Har ingen aning om nånting, har bara en väninna som bott där några år pga makens jobb, så jag kan ju börja luska där.
Av Tretjak
2 sep. 2007 14:56
Lånade Lonely Planet "Tokyo" idag.
Gissar att man bränner ca 1000 kr dagen i Tokyo med boende och fickpengar men man kan ju stanna kort tid om man vill kapa kostnader. Funderar på att flyga Bangkok-Hong Kong-Tokyo-Manila i vinter. Man kan ju ta 2-3 dagar i Tokyo kanske...
Nån som vet vilka bolag som flyger Macau eller Hong Kong-Tokyo?
Av Tretjak
2 sep. 2007 16:44
Bra Tima. Cebu blir nog bättre som bas för mig än Manilla. Tack!
Av Sanook
5 sep. 2007 11:16
Gard - intressant läsning & mycket bra skrivet, jag blir ju inte mindre sugen på att åka dit :)
- matkontot behöver tydligen inte spränga budgeten.
Tretjak - tror att LP's budget är ganska högt räknad, vad jag hört från annat håll så kan man hitta sovsal för 150-200SEK.

För den som liksom jag är intresserad av Fuji-san, så är här en start:
http://www.summitpost.org/mountain/rock/150415/fuji-san.html

/ Sanook
Av Annalee
20 sep. 2007 21:46
Va kul med en japantråd här på forumet! :)
Appråpå boendekostnader, har nyligen bokat hostel i tokyo som inte kostade mer än ca 250 kr, och det var över nyår då priserna ligger över det normala. Och ja, stället såg faktiskt väldigt fräscht ut. Så visst går det att bo någorlunda billigt där borta..
tjing/anneli
16 feb. 2008 00:19
Hej,

Var i Japan för 7:e gången i december. Boende i Tokyo kan man få för ungefär 2600 Yen per natt/pers. Kolla på New Koyo. Ligger rätt bra till oxå.
Annars kan jag rekomendera Minshukus som finns runt hela japan. Pris runt 4-5000 yen per natt /pers. Enkel standart men rent o snyggt. Googla Japanese inn.

Mat i Japan räkna ungefär 2000-3000 yen per dag om ni inte vill äta nudlar varje dag. Tunnerbana i Tokyo runt 200 yen enkel väg.
Ska ni resa runt så köp ett japan rail pass, kostar 1800 för en vecka men finns oxå för 2 och 3 veckor. Dessa måste köpas utanför Japan. I Sverige är det japanspecialiten i stockholm som säljer dom.

Lycka till
Av Emmaf
17 feb. 2008 13:36
Hej!

Jag var i Japan i somras och liksom du fruktade jag att det skulle bli tajt med budgeten. Men döm av min förvåning, det behöver inte alls vara dyrt i Japan. Självklart finns det lyxigare alternativ vad gäller allt som kan kosta i regel hur mycket som helst. MEN den vanliga normala standarden är BILLIGARE ÄN I SVERIGE. En reko lunch på fräscht ställe med högklassig service och bra mat ca 40 svenska kr. Boende i gästhus, ett dubbelrum med futonmadrass ca 300 kr (är ni två blir det 150 kr st..).

Dessutom blir allt ännu billigare när du lämnat Tokyo. Så frukta icke, dock finns det oändligt med skojiga prylar man vill ta med sig hem och kanske spräcker budgeten ändå... =)

Ha en trevlig resa!
Av Jerdmyr
27 juli 2008 10:00
Just nu sitter jag i tokyo och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen, jag tänkte leta mig ut ur staden som inte kommer va det lättaste.
det är bara att jag inte har hittat något bra mål. och undrar om det är någon som har några hetat tips.
Av Hkn
27 juli 2008 12:44
Hej Sanook,

yenen brukar följa dollarkursen någorlunda, vilket gjort att Japan blivit ett mer humant resmål på senare år. Som vanligt är det skräckhistorierna man hör – folk som köpt ett äpple för 120 kr eller en flaska mineralvatten för 90 spänn – och sådana stories tenderar att bli vandringssägner...

Jag var i Kyoto och Tokyo vid årsskiftet 2006-2007. Jag har ingen aning om vad enklast möjliga logi kostar, men vet att det blir billigare om du är beredd att röra dig en bit utanför den absoluta stadskärnan. Vill du bo lite bättre, så finns några alternativ här (ja, det är mina hotellrecensioner):
http://www.guidebook.se/?p=5 Claska – ett av de bästa hotell jag bott på. Inte flådigast. Bara mycket bra.
http://www.guidebook.se/?p=220 Conrad Tokyo – lite för väloljat för min smak, men otrolig utsikt och nära fiskmarknaden (ett måste!).

När det gäller mat så kan jag rekommendera en sak: Kaiten sushi (回転寿司) ibland kallas de sushi-go-round (くるくる寿司 kuru kuru sushi) – alltså matställen där sushi och andra rätter åker runt på ett band. Du plockar det du vill ha och servisen räknar dina fat (de är färgkodade) när du ska betala. Hittar du bara en restaurang där det är mycket folk (så är det oftast) så är sushin riktigt färsk – och dessutom billigare än något vi kan äta i Sverige.

Sedan måste du ha ett bra kort för att åka åtminstone lokaltåg. Själv köpte jag ett Japan Rail Pass för turister. OBS! Måste köpas i förväg härifrån Sverige. Läs mer om Japan Rail Pass på min sida: http://www.guidebook.se/?p=222

Och till sist: Bankomater är ett lite stökigt kapitel i Japan. Ett av världens mest avancerade länder har problem med att förvandla internationella bank- och kreditkort till kontanter. Och du har aldrig varit i närheten av en komplicerad maskin innan du stått vid en japansk bankomat. Räddningen heter Citibank. Läs mer här: http://www.guidebook.se/?p=221

Det är klart att du ska åka till Japan. Jag har aldrig varit i ett land där jag gjort fel när det gäller precis allt (betala, gå på muggen, stå i rulltrappa, bada...) men människorna är fantastiskt vänliga och hjälpsamma och du kommer hem med en hel bunt med bättre resminnen än annars. Sedan är Kyoto en mindre galen stad än Tokyo (och egentligen trevligare), men det är en helt annan historia.

All the best och god tur, hälsar

:: håkan ::
Av Legusta
27 juli 2008 13:30
Klättringsäsong til Fuji (3776 MöH) är mellan Juli - Sept.
Ta med papper till toalett som heter toire på japanska.
Kan några enkla fraser som är bra att kunna:
God dag - Konishiwa
Tack så mycket - Domo Arigato
God kväll - Konbanwa
En öl tack - Biiru wo kudasai
29 juli 2008 10:30
kan ju bara inflika att när jag var i Japan 03 var det väldigt blandade priser... bla första kvällen gick vi till ett "vanligt" fik och jag tog en hederlig ostsmörgås och en juice, där försvann 120 kronor i ett nafs... för att understryka de där "vandrigssägnerna"....

däremot var tex CDskivor och sånt billigare än i Sverige.

Mvh Daod