Con Dao eller koh Rong

Av Yessie
15 maj 2015 10:19
Visningar: 232
Hej alla resglada!
Funderar på nästa resa över jul och nyår, vi letar efter paradisöar där man nästan kan ha en strand för sig själv. Lugn och ro med bad och sol och så lite turister som möjligt är vi ute efter!

Jag har hittat två öar som verkar riktigt bra, con Dao utanför Vietnams sydkust och koh rong utanför shianoukville, Kambodja. Någon som varit på dessa öar? Och kan tipsa om boende, stränder, hur man lättast tar sig dit och om man måste boka allt innan? Och viktigast av allt tips på bra resrutt, vi kommer att vara borta i tre veckor och förflyttar oss gärna efter ca fyra dagar på ett ställe. Vad jag har förstått så verkar detfinnas flera små öar runt dessa öar, någon som luffat runt där?

Tacksam för svar :)
Av Hille2
15 maj 2015 14:15
Kan inte svara för Koh Rong eftersom jag aldrig har varit där. Det enda jag har hört är att det ska vara rätt dyrt med boende.
Vad det gäller Con Dao så är det lite tidigt på säsongen för att få bästa vädret, särskilt om ni ska snorkla och besöka andra öar.
15 maj 2015 15:41
Hej

Koh Rong är verkligen en paradisö. Boendet kostar typ 35 dollar för en bungalow på stranden. Man kan komma billigare undan om man kan tänka sig ett rum inne i byn istället. Eller dyrare om man vill ha aircon och varmvatten....
Till Koh Rong och grannön Koh Rong Samloem går det båtar flera gånger om dagen från Sihanoukville.
Det brukar gå bra att boka boende och båt typ dagen innan.
Av Yessie
17 maj 2015 21:08
Tack för svar!
Det låter kanon, koh rong känns det nog som att det blir! 35 dollar låter precis lagom, vilken strand är bäst att bo på? Är det lagom med ca fyra nätter på varje ö? Finns det fler än två öar som man kan bo på i närheten? Fyra nätter i shianoukville kan väl vara lagom också? När jag var där sist så var inte stranden där så jättefin utan vi tog tuktuk till en finare strand ca tio min därifrån. Någon som varit där och minns vad den hette eller kan rekommendera något fint ställe att bo på om man vill ha en mysig bungalow och inte nåt stort hotell inne i shianoukville?
Finns det andra orter på kusten som är värda ett besök?
18 maj 2015 01:32
Den mysigare stranden lite utanför Sihanoukville heter Outres (reservation för stavningen). Där finns många billiga bra bungalowställen.
Själv tycker jag att det är bäst att bo på "huvudstranden" på Koh Rong (den där byn ligger och båtarna kommer till), fast en bit bort. På så sätt får man lugn och ro, men har enkelt gångavstånd in till "hålligång" och matställen. Kolla in det här stället: http://treehouse-bungalows.com/ -där vill vi bo nästa gång!
Är osäker på om det är några fler öar utanför Sihanoukville som har boenden.
Annars kan man ta en tur till Kampot, som är en mysig flodstad med mycket gammal kolonial bebyggelse. Eller Kep, som är en liten kuststad känd för "gamla sommarstugor" och krabbor. Utanför Kep finns Rabbit Island, som lär vara en mysig ö.
18 maj 2015 01:53
Andra bra ställen att bo på på Koh Rong är förresten: Monkey Island, Paradise Bungalows och Whitebeach Bungalows.
18 maj 2015 08:19
Jag var på Koh Rong julen som var.

Du kan kolla min reseberättelse här:
http://www.4000mil.se/?p=2091

Jag skulle välja en kombination av byn där båten lägger till och Sok San beach...
18 maj 2015 11:55
Vilken trevlig reseberättelse Gunilla. Jag inser att jag också borde börja skriva resedagbok!
18 maj 2015 18:18
Citerat från Lillaannaj:
Vilken trevlig reseberättelse Gunilla. Jag inser att jag också borde börja skriva resedagbok!
Tack Lillaannaj!
Ja, men gör absolut det!
Det är dels ganska roligt att skriva och summera sin resa, sen hjälper det för att komma ihåg.

Direkt efter resan är ju allt självklart, men förr än man tror har man glömt och när någon ett par år senare frågar om råd har man glömt bort alla fakta!
Av Yessie
28 maj 2015 21:08
Tack för alla tips! Vi har tittade lite på koh kong vid gränsen precis, någon som varit där?
Hur flög ni, via Bangkok eller kuala lumpor? Svårt att hitta bra biljetter över jul och nyår!
28 maj 2015 21:39
På ön kho kong finns det tydligen väldigt få boenden (typ två på hela ön vad jag har sett), och det verkar inte finnas reguljära båtar inriktade på turister. Jag funderade på att åka dit, men tyckte det verkade lite omständigt. Staden Kho Kong verkar inget vidare (har bara åkt igenom några gånger), den är ju gammalt smuggelnäste :)
29 maj 2015 15:12
När jag planerade min resa hittade jag inga boenden på Koh Kong, därför blev det Koh Rong.
Men sedan har det kommit boenden där (alternativt har de alltid funnits, men inte gått att hitta på internet förut...)
Testa det vetja, känns som att Koh Rong exploateras hyfsat snabbt just nu...

Vi flög till Bangkok och bokade typ direkt biljetterna för jul släpptes.

Men KL går ju också bra.