Cinque terre boende

Av Emi49
29 apr. 2014 11:14
Visningar: 6287
Hej!

Var i Cinque terre är det mest lämpligt att bo om man ska vandra mellan de olika byarna? Vill även ha lite trevligt på kvällarna i området och möjlighet till bad.

Någon som har ett konkret boendetips? 2 personer, rum/lägenhet med balkon/terrass.
29 apr. 2014 13:12
Jag har svarat på detta i en annan tråd men jag saxar in det här också:

Hej,

Men mitt tips är ändå Moneglia i Ligurien. Det ligger perfekt om man flyger till Pisa - det går tåg hela vägen.
Det är en av städerna strax norr om det kända italienska turistmålet Cinque Terre (4 byar bort) och ligger supervackert i en dalgång mot havet (se bilder på länken nedan).

Fördelen med Moneglia jämfört med Cinque Terre är att du slipper massturismen - i Moneglia bor det mest italienska turister - och tempot är avslappnat. På kvällarna samlas folk på restaurangerna på torget och i gränderna och äter långa middagar och vandra lite på gågatan. priserna är lägre och bil är mer besvär än nytta (väldigt långsamma, slingriga vägar).
Stranden är väldigt bra och mysig.

Som sagt, Moneglia är ett perfekt förstaresemål i Italien. Nära till flygplats, till klassiska turistmål men med italienare istället för tyskar och fantastiska vyer.

I somras fick jag tom min svägerska med man att åka hit bara abserat på våra instagrambilder och de älskade också byn.

Vill bara tillägga att jag har varit där flera gånger och senast bodde vi på ett litet B&B som heter Ca D’Ancioa.
Det ligger jättefint med balkong ut över taken och vattnet och ägarinnan är fantastisk. Superservice och hon bakar själv alla kakorna på morgonen till frukost och hjälper till med alla tips som behövs för vandring och restauranger mm.

Notera att vissa av de ursprungliga vandringsvägarna över vattnet har spolats bort (för ca 2 år sedan) och det har inte återställts så man får antingen vandra andra rutter (också superfina), ta tåget eller båt mellan städerna i själva Cinque Terre - Själv stannar jag helst i Moneglia och tar en Negroni på Il Centrales uteservering i skuggan :)

På min blogg så ser du Vernazza på bild 1. Det är huvudgatan och den är knökfull med turister, sen finns det några mindre sidogator också men inte mycket mer.
På Bild 2, 3 och 4 ser du Moneglia.

Läs mer här: http://runtklotet.com/2013/07/22/moneglia-battre-an-cinque-terre/
Av Emi49
29 apr. 2014 13:29
Hej! Känner faktiskt igen att jag läst ditt inlägg tidigare. Har skickat en förfrågan till B&B:et för att se om det är ledigt. Är sent ute...

Har egentligen tänkt att bo i vernazza. Någon som har boende tips?
29 apr. 2014 19:38
Jag bodde på Albergo Barbara i Vernazza. Jättenöjd med det. Men det var i och för sig några år sedan nu.
1 maj 2014 09:38
Hej, vi var där midsommar 2 år sedan. Bodde på AlbergoBarbara då. Det var helt ok. Men vi sa att nästa gång skall vi fixa boende med en mysig balkong men vid samma torg. Då var Vernazza under uppbyggnad efter flooden. Så vi upplevde Vernazza mysigast och med med minst folk av de 5 byarna. Det kan säkert variera från gång till gång. Men Cinque Terre är en underbar plats och såklart dyrare än "ej lika kända småbyar" men beror ju på vad man jämnför med. Kommer man direkt från Milano är det ju billigt ;) Jag tycker det var värt de extra kronorna att bo mitt i detta gudomliga. Bara vandringsleden utanför huset. Vandra på morgonen och bada i Vernazzas bortre del av hamnen på em...så skall det bli på min nästa resa dit =)