Cinque terre

Av Hellend
10 jan. 2016 17:31
Visningar: 2630
Har bokat en resa till Monterosso al mare i april. Vi flyger till Pisa och ska ta tåget till Monterosso. Men behöver man förboka biljetterna till tåget?
Tar tacksamt emot tips på vandringar och "måste se" ställen..
Av Annl
10 jan. 2016 17:58
Alla de fem små byarna i Cinque Terre är att beteckna som "måste se-ställen" och de är väldigt olika. Vernazza var min favorit.
10 jan. 2016 18:24
Vi gjorde resan för 2 år sedan, och bodde då i Varnezza, men valet av Er ort är det inget fel på.
Ni behöver inte boka tågbiljetter innan.
Ni tar först det lokala tåget mellan Pisa AirPort o in till tåg stationenen, en kort resa på 5 - 10 min
Sedan fick man ta tåget upp till, La Spezia.
Där ifrån kunde man köpa tågbiljetter som gällde dag vis inom cinque Terre.
Det var ganska enkelt, de var en massa turister, så tågen var knöl fulla , nästan hela tiden.
Jätte vackert att gå mellan byarna, men ha riktiga skor , en del gick i Foppa tofflor, o hög klackat, tänk Er en 800 trappsteg i den utstyrseln.
11 jan. 2016 19:21
Hej,
underbara Cinque Terre, ni kommer att få det fantastiskt!!

Här kan ni läsa om min resa till de 5 små byarna:
http://travelmania.se/category/italien-cinque-terre-fem-sma-byar-2014.html

Hoppas ni kan få något tips!!

//Travelmania
Citerat från Hellend:
Har bokat en resa till Monterosso al mare i april. Vi flyger till Pisa och ska ta tåget till Monterosso. Men behöver man förboka biljetterna till tåget?
Tar tacksamt emot tips på vandringar och "måste se" ställen..
Av Hellend
14 jan. 2016 22:16
Tack Alla! för fina restips och inspirerande bilder i era reseberättelser!!
Vi åker i mitten av april och är vana vandrare så vi ser fram emot denna resa otroligt mycket.
Jag är dessutom en hängiven amatörfotograf och inser att motiv kommer inte att fattas!
27 feb. 2016 19:15
Tåg behöver du inte förboka.
Finns att köpa i automater , alternativet är vassa armbågar o ta sig fram till biljett luckorna, det går smidigt, de är vana med massa turister.
Du bör gå från Vernazza o söder ut, men alla sträckorna är fina,, men det är många krävande trappor på en del av dem, bl,a från Vernazza o o norr ut, samt på sista sträckan söder ut, måste vart minst 2000 trapp steg, vi gick dem nedåt, men det var kämpigt.