Cincue terre boende

4 mars 2015 22:38
Visningar: 1380
Ska till Cincue terre i maj och tar tacksamt emot tips på boende. Gärna romantiskt då det är en barnfri weekendresa! Är det enkelt att ta tåget från Milano eller ska man hyra bil?
10 mars 2015 21:06
Hejsan,
åh Cinque Terre är en favorit, fantastiskt resmål. Romantiskt också. Vi bodde i en by utanför de 5 byarna. Vilket var ett bra utgångsläge tyckte vi. Ett bra hotell. Om ni vill kan ni läsa om den resan på min blogg.
www.travelmania.blogg.se

Hur som helst kommer ni att få en bra resa!!
Av Kestis
27 mars 2015 19:58
Vi var ett sällskap kamrater som var där 2010. Bodde på ett härligt familjehotell i Monterosso, Hotel Pasquale. Låg alldeles vid den lilla stranden. Mycket trevlig personal, havsutsikt och härlig frukost.
29 mars 2015 10:51
Citerat från Lett_o_resglad:
Hej.
Underbart resmål!
Jag har åkt tåg från Pisa. Borde vara lika enkelt att ta tåg från Milano. Onödigt att hyra bil - Cinque Terre är bilfritt område. Vandra, ta tåg eller båt mellan byarna.
Lite inspiration om C T hittar du på min blogg:
http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/03/vandra-i-cinque-terre.html

Fina bilder!
Vilket år var ni där? Apropå översvämningar, ras och eventuella avstängda leder?

Rekommenderar du april?
29 mars 2015 11:44
Hej.
Tack. Vi var i Cinque Terre 2009 runt 25 april. Vet inte om vi hade tur med vädret men det var behagligt varmt, mest soligt förutom några regnskurar. Annars brukar vädret i april vara mer ostabilt .
En kollegas resa till CT blev inställt då det var översvämningarna men nu skulle hon dit.

Angående vandringsleder finns bra info på National parkens sida.
http://www.parconazionale5terre.it/sentieri_parco.asp?id_lingue=2

Mitt råd är maila och fråga dem om läget.
31 mars 2015 11:46
Jag har svarat på detta i en annan tråd men jag saxar in det här också:

Hej,

Men mitt tips är ändå Moneglia i Ligurien. Det ligger perfekt om man flyger till Pisa - det går tåg hela vägen.
Det är en av städerna strax norr om det kända italienska turistmålet Cinque Terre (4 byar bort) och ligger supervackert i en dalgång mot havet (se bilder på länken nedan).

Fördelen med Moneglia jämfört med Cinque Terre är att du slipper massturismen - i Moneglia bor det mest italienska turister - och tempot är avslappnat. På kvällarna samlas folk på restaurangerna på torget och i gränderna och äter långa middagar och vandra lite på gågatan. priserna är lägre och bil är mer besvär än nytta (väldigt långsamma, slingriga vägar).
Stranden är väldigt bra och mysig.

Som sagt, Moneglia är ett perfekt första resemål i Italien. Nära till flygplats, till klassiska turistmål men med italienare istället för tyskar och fantastiska vyer.

I somras fick jag tom min svägerska med man att åka hit bara baserat på våra instagrambilder och de älskade också byn.

Vill bara tillägga att jag har varit där flera gånger och senast bodde vi på ett litet B&B som heter Ca D’Ancioa.
Det ligger jättefint med balkong ut över taken och vattnet och ägarinnan är fantastisk. Superservice och hon bakar själv alla kakorna på morgonen till frukost och hjälper till med alla tips som behövs för vandring och restauranger mm.

Notera att vissa av de ursprungliga vandringsvägarna över vattnet har spolats bort (för ca 2 år sedan) och det har inte återställts så man får antingen vandra andra rutter (också superfina), ta tåget eller båt mellan städerna i själva Cinque Terre - Själv stannar jag helst i Moneglia och tar en Negroni på Il Centrales uteservering i skuggan :)

På min blogg så ser du Vernazza på bild 1. Det är huvudgatan och den är knökfull med turister, sen finns det några mindre sidogator också men inte mycket mer.
På Bild 2, 3 och 4 ser du Moneglia.

Läs mer här: http://runtklotet.com/2013/07/22/moneglia-battre-an-cinque-terre/
Av Asok
31 mars 2015 13:14
Enkelt och smidigt att åka tåg i Italien
6 apr. 2015 08:18
Underbart!! Vi var där senast i Juli 2014, absolut ett av mina favoritresmål. Jag har varit i alla byar förutom den högsta, Corniglia.

Alla är så mysiga på sina egna sätt. Olika stora. Vill ni bo i den största byn Monterosso Al Mare så bodde vi supermysigt på "Stella Della Marina", superbra läge, jättemysigt och jättebra personal.

Vill ni bo i mysiga Vernazza så rekommenderar jag "Affittacamere Elisabetta". Mysigt, lite enklare boende men med världens bästa utsikt från takterrassen. Svårslagen!

Jag har bloggat om resan här: http://bloggithailand.se/category/italien/italien-cinque-terre/

Ta tåget från Milano :)

Förresten! Glöm inte att besöka Portovenere över en dag om ni får tid, inget jag hade velat missa! :)

Kram Sandra

www.Bloggithailand.se
19 maj 2015 22:36
Tack för alla inspirerande svar! Vi valde att bo i Moneglia vilket passade oss perfekt; otroligt mysigt, lugnt, härlig sandstrand och så mycket god mat! Nu när vi var där (maj 2015) var det endast leden mellan Monterosso och Varnazza som var öppen samt leden över berget från Riomaggiori och Manarola. Det var sjukt mycket folk så att ta tåget tillbaka till Moneglia efter vandringen var så skönt! Och tågresan tog ju bara 20 min mellan Moneglia och Monterosso.
20 maj 2015 15:01
Kul att nivalde Moneglia och att ni trivdes (jag vill ju gärna tro att jag hade en del i det :)
Det är alltid trevligt när resenärer återkommer i trådarna och berättar hur det har varit (bra eller dåligt).

För er som är intresserade av Cinque Terre och Moneglia och hur det ser ut mm kan bland annat läsa om det via min länk högre upp i tråden.
20 maj 2015 22:47
Jag är så tacksam att du tog dig tid att tipsa om Moneglia! Il centrale fick flera besök av oss också, så goda panini och glassen! Mums! Du har möjligtvis inget tips på bra ställe att åka med barnen, 4 och 11 år? Inte supersugna på charter i år...