Chile någon som varit där?

10 jan. 2014 12:09
Visningar: 6531
Jag har vunnit en flygresa till Santiago! Tjoo Ho!

Jag är glad, men det är inte ett av länderna jag har drömt om att besöka och jag vet inget om det förutom att Valparaiso verkar vara en fin stad och att det finns berg och vin där. Jag funderar på att köpa en anslutningsbiljett till t.ex. Peru när jag ska åka för att jag har så lite info, men det känns ju lite trist.

Är det någon som kan tipsa mig om Chile, vad ska jag göra där och varför?
10 jan. 2014 18:57
Hej
Jag har varit där två gånger och precis som du säger är Valparasio en höjdpunkt och övriga Chile erbjuder
enormt mycket, det är även en utmärkt utgångspunkt för vidare resmål som tex Påskön och Peru beroende på
din budget.
Även Argentina ligger nära tillhands, om jag får råda så ligger Peru på första plats vad gäller vidare utforskning.
P:S San Pedro Atacama är ett hett tips.
Av Teresen
11 jan. 2014 17:11
Grattis, vad kul att du ska till Chile! Jag var i Chile för nästan exakt ett år sedan, under deras sommarperiod.

Valparaiso är en fin hamnstad på kullar, mycket värt ett besök. Åk gärna upp till kullarna med den gamla trähissen och strosa bland färgglada hus och trevliga människor. Vina del Mar ligger nära Valparaiso och är en lite lyxigare stad, också vid vattnet. Här finns bland annat den vackra blomklockan, möjlighet att åka häst och vagn och Påskön-museum.

Santiago har allt en större stad har, som billig och dyr shopping, zoo och kyrkor. Missa inte att besöka San Cristobal, en utsiktsplats där du ser hela staden.

Missa inte heller att besöka en vingård. Om det finns tid kan du hyra bil för att åka lite längre bort.

Stränderna är också fina, men vattnet är ungefär lika varmt som i Sverige.

I matväg är det mycket kyckling och pommes frites, fisk och piroger som gäller. Håll även utkik efter pastel de choclo (majspaj), completos (korv med bröd) och lomito (sandwich).

/Terese, redaktör på Reseguiden.se
Av Natw
12 jan. 2014 11:28
Hej!

Grattis, perfekt land att åka till, det finns så mycket att se! Många är rätt obekanta med Chile märker jag, och tror därför att det inte finns så mycket att se och göra, men tvärtom, det är ju enormt! Allt från fjordar, naturliv, och extremsporter i södra halvan av landet, till norra halvan av landet med öknar, berg, vulkaner, laguner, saltöknar etc etc. Jag rekommenderar verkligen San Pedro de Atacama och Atacama-öknen överlag, bästa stället enligt mej! Jag var i Chile i mars-april 2013.

Ifall du har mer frågor är det bara att fråga!
Av T2
14 jan. 2014 21:21
Hej!

Vad roligt, jag tycker att Chile är ett fantastiskt land med underbara människor. Jag var där i en månad för ett par år sedan och åkte då med min chilenska pojkvän. Vi bodde i en väldigt fattig del av Santigo men hann med att resa runt lite.
Santiago är jättestort och precis som sån skrev så missa inte att se staden från San Cristobal, det är jättefint. Minns om det var på samma berg som man kunde åka linbana upp och bland annat vandra runt och besöka ett zoo och en stor pool. Santiago har ju inget hav så det kan vara gott att svalka sig lite.

Vill varna för att bära synliga smycken som kan slitas från kroppen (örhängen inkluderat) samt kamera och väska. Blev varnad för detta många ggr. Kriminaliteten är ganska hög, men jag kände mig aldrig nånsin otrygg där, tvärtom.
Besök gärna Santiagos stora kyrkogård, den är helt annorlunda från svenska kyrkogårdar. Här finns bland annat Salvador Allende och Victor Jara begravda.

Om du vill ha sol och strand så ligger El Cisco inte jättelångt från Santiago. Det är en liten turistby vid Atlanten och där är det ganska lugnt och skönt, perfekt för avkoppling. Men Atlantens vatten var svinkallt när jag var där i februari, jag vägrade att bada.

Valparaiso och Vina del mar är också fina städer men hann tyvärr inte vara där så länge.

Att åka 1 klass-buss i Chile är både billigt och bekvämt. Jag åkte till La Serena på 6 h, kostade 30kr. La Serena ligger också vid havet och är en hyfsat stor stad...helt okej shopping! Därifrån kan man också ta sig upp mot anderna och besöka en liten stad som heter Vicuna, den chilenska poeten Gabriela Mistral är därifrån (tror jag) och det finns ett museum där som man kan titta in i. Fortsätt sen till Pisco-fabriken, en rolig upplevelse. Pisco är en chilensk spritsort, ett slag destillerat vin. Inte jättegott men chilenarna dricker Piscola (Pisco + cola) till höger och vänster.

Maten är hur god som helst, mycket är friterat dock. Glöm inte att dricksa, framförallt till de som står och packar dina påsar i mataffären.

Hoppas du får en riktigt grym resa!
28 feb. 2014 04:30
Hej! Jag kan inte svara på din frågan men jag undrar impression samma saker som dig för jag åker till Chile om exakt 1 månad :) Men för att första gången besöka min biologiska familj.. Men jag skulle vilja veta lite priser vad saker och ting kostar allt från mat till bensin och kläder. Vad det kostar att resa runt i Chile och vad som bör ses i södra Chile då det är där jag kommer befinna mig i Los Angeles...
Kan man dricka deras vatten?
Sen har jag ytligare en fråga, när jag läser på vissa forum har jag sett vissa som när de mellan landet i Sao Paolo (vilket vi gör) har fått hämta ut sina väskor för att checka om och tulla om dom.. Stämmer detta??
Någon som har erfarenhet?? För vi har "bara" 1,3 timme på oss i Sao Paolo vid bytet... ((Hoppas planet kommer in i tid)) SAS säger att dom checkar in bagaget hel vägen men att de inte kan garanteras att man inte måste tullas om i Sao. Paolo...
Mvh emelie
Av Teresen
28 feb. 2014 10:58
Hej Emeliea_85!
Vad spännande att du ska träffa din biologiska familj! Nervöst säkert, men alla chilenare är så otroligt vänliga, särskilt om det är familj. Jag hälsade på min ingifta familjs släktingar och de tog emot med öppna armar.

Allt är billigare i Chile som mat, kläder och bensin. Att åka lokalbuss kostar bara några kronor. Självklart finns det varuhus med mer "vanliga" priser också.

Du ska inte dricka vattnet, vi köpte eller kokade det för att inte bli sjuka.

Vi tulllade inte om väskorna i Sao Paolo, men dubbelkolla med flygbolaget igen. Om det är så kort tid emellan så borde man ju inte behöva det.
/Terese, redaktör på Reseguiden.se
Av Estefan
13 mars 2014 23:47
Kul!

Jag har varit där 3ggr, senast nu jan & feb för att slippa frysa.

Vill tipsa om det moderna och väl fungerande buss-nätet. Rätt smart att köpa en natt-biljett och då en säng/stol semicama. Tex åk från Santiago kl 20:00 och vakna 100 mil bort. Det är fina bussar och personal ombord. En lyx-stol "premium" kostar bara 600:-

Södra Chile är underbart, grönt, öar, nära till Patagonien, Vulkanen i Osorno är värd att åka upp på samt vattenfall och laguner på vägen dit. Ta en buss över till Argentina, billigt och enkelt.

Kläder är billigt. (Doch ej Adidas /Nike o.s.v)

Hantverk typ stickade mössor, turistprylar och annat som säljs på marknader är ofta från stora fabriker i Peru eller från Kina. Se till att köpa äkta "artesenal" om du vill ha äkta minnen från Chile.
Köp gärna från gatuförsäljare då de behöver pengarna. Ge till riktiga tiggare, men se upp för busar. Ta inte upp plånboken, ge istället mynt ur fickan. Santiago har en del kvarter där man bör vara aktsam, men man behöver inte vara rädd.

Många talar enbart Spanska, så plugga på de vanliga fraserna. Gärna artighetsfraser givetvis.

Chilenare är ett vänligt folk. Du kommer garanterat bli inbjuden på middag, tacka ja och få inblick i vardagslivet .

Som sagt ovan, drick bara mineralvatten. Fällor: juicer som sälj på stan/ restaurang har kranvatten. Kaffe likaså... Coca Cola på McDonalds även det kranvatten.. Sallad sköljd i kranvatren Ja du hajar...
Jag har slarvat en del men aldrig blivit magsjuk.

Håller med ovan: Valparaiso är underbart, själ, färg, hjärta..
Vinja Del Mar är snyggt och prydligt (Lite kopia på Spanska solkusten, inte så upphetsande).
Söderut: Puerto Montt med näthet till Puerto Varas och båtutflyckter , färjor till t.e.x Chiloe. Du som skulle till Angels i tråden kan ju ta en buss dit...Nära till Osorno llanquie. (Felstavat?)

Boende:Okay hotel 230:- /natt. Hostaje 80-150:- per natt, Casa familar (Hyr ut rum i sitt eget hus), och min favorit 80- 140:- Mysigt, står alltid någon gammal gumma och kokar mat och frukost, för en billig extra peng är det bara att äta. Mycket skratt :)
Ju billigare boende desto roligare har jag haft :)

Jo fan, ha alltid en rulle toapapper med dig, p.g.a fattigdom så stjäls det ofta på toaletterna. Och när man väl sitter där så utan är man inte så kaxig... Bra grej att köpa av gatuförsäljare.

Santiago och uppåt: mycket solskyddskräm. De har hål i Ozonlager rakt över Chile. Vart också, i Santiago är det 29-31 grader hela sommaren, varje dag.

Ät mycket avocado "palta" mosa på ett bröd. Bananer "platanos" och massor av frukt kan vara bättre lunch än tveksam restaurat ibland ;)

Ta ut pengar efter behöv i bankomater. Är du i stökigt område så gå vidare, och ta ut när det känns cool.
Växla så du har 200 000:- i cash när du landar, man vet aldrig vad som kan ske...

Lokalbuss i städer riktigt billigt och colectivos också ( en slags taxi man delar med random folk och har sin bestämda runda de åker. Eller stadsdel, för de kör dig fram till dörren. Se till att kliva på rätt..

Ha det underbart. Åk Dec - mars då de har sommar.

Yapo = Si Sipo = Si om du vill styla lite, men inte till kostymfolk ;) Mer gat-slang..

Buena suerte. Cuidarte
Av Pelle31
9 jan. 2015 23:25
Ahhh ,längtar jag och min Chilenska flickvän ska åka dit nån gång i april för att hälsa på hennes familj. mina erfarenheter är att chilenare är vänliga men många är väldigt blyga speciellt som jag inte talar mycket spanska, och även om många yngre numera lär sig engleska i skolan så är det svårt att få dom att börja prata ;). Ställen att se ......San Pedro de Atacama, Arica, Torres del paine, Chiloé, Pichilemu, området runt Puerto Montt och Punta Arenas, Vina del mar/Valparaiso är dom platser jag varit på förutom Santiago. alla dessa resmål var fantastiska, måste dock säga att San pedro de atacama är i särklass... pratar då om atacamaöknen....helt faschinerande landskap. Ang vattnet så dricker jag det alltid och har aldrig blivit sjuk, dock smakar det ju en del klor så ofta föredras ju mineralvatten. Priserna är ju helt klart lägre, dock inte så mycket så länge man håller sig till varuhus och inte marknader, speciellt om man tänker på att minimilönen i chile är ca 3000 kr/mån des man reagerar på som billigt är taxi och huhållsnära tjänster som nästan är skrattretande billigt om man jämför med sverige. Hoppas du hade det bra på din resa jag längtar redan efter våran.......
Av Bibby
10 jan. 2015 21:39
Kanske inte aktuellt for TS nu men skriver anda nagra rader.

Jag var i Santiago forra veckan. Haller val med de ovriga med nagra tillagg och nan annan asikt.

Jag tog bussen till Valparasio men tyckte inte alls om den stan sa akte tillbaka till S efter bara nan timme. Var bara en hamnstad. Testa isf Vina del Mar, var inte dar men misstanker att det ar mycket battre.

Nan skrev Atlanten men det stammer inte, en detalj iofs.

Har aldrig varit i nan stad dar korv med brod ar sa poppis, men gott och billigt :)

Gillade Santiago, firade nyar dar och det var som en karneval nastan, en fantastiskt upplevelse
Fann ocksa staden mycket saker, bara att anvanda sunt fornuft.
Haller inte med om att det var sa valdigt billigt dock, fast da jamfor jag med Lima (dar jag ar just nu) och La Paz dar jag precis kommer ifran, de ar mycket billigare.
Jag var pa Paskon, dyrt men verkligen vart ett besok, och det var mitt huvudmal pa denna resan.