Cefalu Sicilien

3 feb. 2016 11:32
Visningar: 3143
Hej!
Har bokat en charterresa till CefaluSicilien med min syster i juni. Såg dock att flygplatsen där vi landar tar oss med en buss i minst 3,5 timme för att komma till Cefalu. Är det någon som åkt den bussturen? Känns väldigt långt...
Finns det någon annan ort på Sicilien som någon annars kan rekommendera som ligger närmre flygplatsen eller smidigare sätt att ta sig till Cefalu?
5 feb. 2016 12:42
Vilken flygplats landar ni på? Från Palermo är det ju inte så långt. Men om ni landar i Trapani eller Catania så är det ju en längre resa. Om ni landar i Trapani så kan jag rekommendera Castellamare del Golfo. En jättemysig stad väster om Palermo. Om Catania ligger ju Taormina nära till hands. Vackert så det förslår men mängden av turister kanske kan vara avskräckande för vissa. Vi har testat att resa både med tåg och hyrbil på Sicilien och vi kom fram till att tåg känns bäst. Vägarna är på många håll ganska slingriga och kringelikrokiga (som på många andra ställen i Italien)så resandet tar längre tid än man tror.
5 feb. 2016 15:17
Hej & tusen tack för svar och tips Kajsakomet!
Vi landar i Catania. Det ingår busstransfer därifrån till Cefalu, men som sagt lång resa på minst 3,5 timme vilket känns lite jobbigt. Har läst mig till och hört mig för och det verkar som om Cefalu är mysigare och mindre turistig än vad Taormina är, stämmer det? Vi vill ju gärna bo nära strand och hav. Hittade inte några direktflyg till Palermo om vi skulle åka reguljärt och boka eget hotell så då går det tyvärr bort.
Det var inte många resebolag som hade stort urval till Sicilien och Cefalu heller. Sena märkliga flygtider också men vi vill ju så gärna dit.
Hälsar Anna
5 feb. 2016 17:19
Hej! Åkt flygbuss tre timmar Palermo-Catania flygplats, gissar att det är ganska lika rutt? Det blev faktiskt en av höjdpunkterna på hela resan! Bussturen gick genom Sicilien uppe i bergen, och det var dimma runt bergstopparna, regnbågar bröt fram mellan molnen, man åkte igenom egendomliga småstäder i bergen och sen är naturen helt fantastiskt vacker! Se till att ta ett åksjukepiller om du blir minsta åksjuk för att vägen är extremt snirklig. Vi tog tåget på ditvägen (Catania-Cefalù), spåret går runt ön vid kusten. Fin utsikt mot hav och berg men tog sin lilla tid och man måste göra minst ett byte.

Tyckte Cefalù var ganska turistigt men ligger vackert vid hav och berg. Tröttnar man på lunket är det enkelt att se resten av ön om man hoppar på ett tåg!
5 feb. 2016 17:50
Tack för jättebra info Josefinemannerfelt! Bussturen kanske inte är så dum trots allt. Den blir som bäst när vi ska hemåt för då åker vi när det är ljust, värre när vi landat och ska till Cefalu då är det sen kväll. Men kanske trevlig busstur ändå. : )

En annan fråga till er båda som svarat mig eller fler som kanske vet. Ska man bo strax utanför Cefalu eller inne i Cefalu? Har hittat ett trevligt boende som heter Tourist som ligger 750 m från centrum och det vi har bokat heter Calanica, bungalower ca 2,5 km från själva stadskärnan Cefalu.
Mycket tacksam för svar! : )
Av Desires
6 feb. 2016 00:01
Jag skulle nog bo mitt inne i den gamla staden Cefalu, där är mysigt att vara både på dagarna och kvällarna, finns mängder med bra ställen att äta riktigt gott! Stranden ligger ju också intill den gamla staden - men jag gillar att bo mitt inne bland lokalbefolkningen. Cefalus gamla stad upplever jag inte alls så turistigt, vi bodde där i en lägenhet mitt bland lokalbefolkningen, det var jättemysigt! Och det finns inga stora fula hotell där, vilket är skönt!
Här kan du se foton etc från vår senaste resa där (varit där 2 ggr) http://www.desires.se/#post90
Av Lena47
10 feb. 2016 18:27
Citerat från Annaagneta:
Hej & tusen tack för svar och tips Kajsakomet!
Vi landar i Catania. Det ingår busstransfer därifrån till Cefalu, men som sagt lång resa på minst 3,5 timme vilket känns lite jobbigt. Har läst mig till och hört mig för och det verkar som om Cefalu är mysigare och mindre turistig än vad Taormina är, stämmer det? Vi vill ju gärna bo nära strand och hav. Hittade inte några direktflyg till Palermo om vi skulle åka reguljärt och boka eget hotell så då går det tyvärr bort.
Det var inte många resebolag som hade stort urval till Sicilien och Cefalu heller. Sena märkliga flygtider också men vi vill ju så gärna dit.
Hälsar Anna
Jo det finns direktflyg till Palermo, vi har åkt flera år i rad. Kolla Norweigan som flyger från Stockholm. vet att Ryan air också flyger, men mer osäker på hur och från var.
Från Catania till cefalu är det verkligen en rätt lång bit att åka över hela ön!
14 feb. 2016 16:28
Hej Desires!
Tusen tack för fina tips. Ser fram emot att besöka Cefalus gamla stad. : )
14 feb. 2016 16:31
Hej Lena47!
Tusen tack för svar. Jag såg nu tack vare dig att vi kunde flyga med Norwegian. Toppen! : )

Vi funderar nu på att avboka chartern och åka reguljärt istället. Hur tar man sig lättast från Palermo flygplats till Cefalu och gärna billigast? Vi landar kl 19.40 med flyget från Sthlm till Palermo. Skulle vara skönt att kunna boka resan tur och retur till flygplatsen redan i förväg.
28 mars 2016 18:10
Citerat från Annaagneta:
Hej Lena47!
Tusen tack för svar. Jag såg nu tack vare dig att vi kunde flyga med Norwegian. Toppen! : )

Vi funderar nu på att avboka chartern och åka reguljärt istället. Hur tar man sig lättast från Palermo flygplats till Cefalu och gärna billigast? Vi landar kl 19.40 med flyget från Sthlm till Palermo. Skulle vara skönt att kunna boka resan tur och retur till flygplatsen redan i förväg.
Vi åkte tåg mellan Palermo och Cefalu. Det är inte så dyrt och ett bekvämt sätt att ta sig fram på. Eftersom vi landade på kvällen så sov vi första natten i Palermo.