Cebu/malapascua

Av Joakimn
27 juli 2014 09:46
Visningar: 455
Tjena travelers.
Jag landar på Cebu 8/2 2015 vid 19.00 tiden så det är lite sent att hitta buss o båt till Malapascua. Allså jag behöver ett boende första natten i Cebu.
Helst skall detta boende ha närhet till transfern till Malapascua som jag förmodar är en buss ner till båten .Någon som har tips på boende och smidig transfer? Har bokat 1 vecka dyk o boende på Ocean Vida resort/Sea Explorers.Sen har jag 10 dagar obokade..några ideer på andra öar?
27 juli 2014 21:15
Jag har inget speciellt boende att rekommendera i Cebu, men stanna i närheten av North Terminal. Därifrån går bussen till Maya, tar ca 4 timmar. Taxi kan du ta men det är varken bekvämare eller värt i pengar.
Men har några saker att rekommendera på ön, Ging-Ging`s resturang är väldigt bra. Kanske inte är den roligaste att sitta på under en kvällsmiddag men väldigt prisvärd och bra på frukost eller under dagen. Och båtturen till Calangaman island, lång båttur men det är väldigt fint.
Och ta en promenad till fyren, du går genom små byar och får verkligen se hur locals bor, det finns inga skyltar till fyren så du får fråga dig fram, speciellt gällande sista stigen.

Om det är 10 dagar till på ön du menar så ta någon dag till om du känner för det. Men åk sedan tillbaka till Cebu island men ta bussen ner på västsidan till Moalboal, där finns det också bra dyk. Därifrån kan ni sedan åka till Oslob för att kanske se valhaj. Sedan vidare upp till Cebu om det är därifrån ni ska vidare ifrån.