Caleta de Fuste

27 juni 2009 13:25
Visningar: 5980
Funderar på att åka hit och undrar om någon har varit där och har lite synpunkter på resmålet. Har aldrig varit på Fuerteventura och har läst en del men funderar vilken del av ön som är den minst blåsiga ? Norr eller söder ? Har förstått att det är mest engelsmän i norr och mest tyskar i söder men inget av det stör mig. Hittade den här lilla orten Caleta de Fuste och där verkar ju vara lugnt och mysigt. Hur är restaurangutbudet där ? om man jämför med Jandia (själva Jandia och inte Morre Jablo) ? Annars verkar Jandia vara jättefint oxå. Tacksam för alla tips och råd inför mitt val av resmål. Ju mer man läser desto snurrigare blir man ! Snälla ni som varit där kan väl ge mig lite råd och tips ........
Av Elgona
28 juni 2009 14:13
fetuventura en vindarnas ö,här blåser de mkt .
calenta de fuste har många namn bla nu senast costa calenta.
hit åker ofta familjer o bor i lugn o säker miljö,för de en avkopplande plats,dock tycker jag att de är en trist strand..
rörig helt enkelt o packat med folk.
Calenta har en stor huvudgata o de e där barer o rest finns..
från denna plats kan du också göra båtturer o dyka...
personligen skulle jag inbte välja denna platsen om jag åkte igen,utan istället välja norra delen el cotiljo,mer genuint o
härliga stränder,dessutom finns de innom räckhåll intressanta grottor..
Hyr bil de e de bästa,kör runt ön o kolla,så vackert.

Jandia har stora stora långa stränder,o de e mkt vackert,men det är inte pittoreskt som på norra delen.
den tristaste platsen på denna ö är HORIZONTE..
från denna ön kan du ta dej till underaba les losbos likaså till Lanzarote.

lycka till
29 juni 2009 13:36
Kan väl inte direkt säga vilken del av ön som är blåsigast det blåser ju i princip överallt tycker jag men trots det trivs jag alldeles utmärkt där ändå.
Tycker väl att det är mysigast i den norra delen av ön eller inlandet och caleta de fustes centrum är ju ganska mysigt men stranden är ju inte speciellt stor och kan säkert bli litet överbefolkad under högsäsong men är det stranden som är den viktigaste faktorn ska man absolut till den södra delen av ön stränderna blir bara bättre och bättre ju längre söderut man kommer och längst i söder och ner mot Jandia och morro del jable är stränderna både långa och grymt fina, bättre stränder än så är svårt att tänka sig och de nämnda orterna är väl perfekta för de som är verkliga badfreak eller gillar vindsurfing.

vart på ön man lägger sin vistelse är väl en smaksak men costa calma på vägen ned till jandia verkar vara lugnt och fint men utelivet och shopping utbudet är väl knappast särskillt utbrett om det är det man är ute efter har inte bott här själv men har åkt runt o kollat in orten när vi passerat.

Nästan alla orter vid kusten är bara uppbyggda för turister och många gånger utan nån speciellt bra planering och mycket är under avstannad uppbyggnad pga.sviktande turistströmmar till ön som säkert beror mycket på att det blåser mycket här,däremot så kan jag inte hålla med de som säger att det är en ful och tråkig ö ,åker man runt så inser man att det finns mycket vackert här men som sagt i turistområdena är det inte alltid vackert planerat och genomtänkt men visst finns det pärlor på en del ställen.

speciellt i inlandet finns en del fin natur och fina orter Betancuria för att nämna en ort, restaurangen där vid genomfartsvägen serverar utsökta maträtter till förvisso ganska höga priser men som sagt smakar det utsökt och serveras i väl tilltagna portioner, dessutom är det fantastiskt vackert att ströva runt här och jag tycker nog ett besök hit är ett måste skulle vilja påstå att det är fuerteventuras vackraste by.

Har som sagt svårt att tipsa exakt var det är minst blåsigt tycker inte det spelar nån roll var på ön man är så nog blåser det av bara den ändå vad man vill ha ut av resan får avgöra vart man styr kosan,skickar en länk till min sida där du hittar litet samlade fakta om utlandsresor.
Mvh. Bosse. http://www.freewebs.com/fiskeofritid/faktasidorutlandsresor.htm
29 juni 2009 22:11
Citerat delar av svar från elgona:
Menar du nueva horizonte norr om caleta de fuste eller söder om flygplatsen om man säger så? har själv bott där på hotellet costa tropical, ok. hotell med fin pool och trevlig personal och prisvärt var det också men området i sig är tråkigt, hade ju det possitiva med sig att vi knallade strandpromenaden in till fustes varje dag så vi fick ju litet motion i alla fall he he!.
semestern som helhet blev ju bra ändå och jag fick tillbringa mycket tid med familjen resten var av underordnad betydelse skulle däremot inte rekomendera hotellet trots att vi var nöjda pga. den tråkiga omgivningen.
Bosse.
Jandia har stora stora långa stränder,o de e mkt vackert,men det är inte pittoreskt som på norra delen.
den tristaste platsen på denna ö är HORIZONTE..
från denna ön kan du ta dej till underaba les losbos likaså till Lanzarote.

lycka till
6 juli 2009 09:24
Jag/vi är mycket förtjusta i Fuerteventura. Man kan väl säga att Fuerte är den lugnaste ön av alla Kanarieöarna.
Vi har varit där 5-6 gånger o kommer att åka tillbaka i november-december igen.

Vi tycker helt klart bäst om Corralejo. Tänk att bo i en stad med massor av restauranter, och kunna bada i staden.
Trevliga små matställen nere vid hamnen, och båttrafik till Lanzarote varje timme.
Bara att sitta i hamnen på kvällen o titta är en upplevelse.

Innan man kommer fram till Corra möts man av den flera mil långa stranden/sanddynorna.

Bara att ta en prommis eller att ta bussen dit.

Där är det inga försäljare utan man kan sola o bada alldeles ensamna.

Caleta de Fuste är en liten by med en liten sandstrand. Har varit där o tittat, men för oss känns det som att det skulle bli långtråkigt att bo där.

Jandia är en by som är uppbyggd med hotell, de flesta har "all include" så det är mest barer utefter stora vägen.Men underbara badstränder.
De flesta hotellen ligger högt uppe, över havet.
Långa uppför o nedförsbackar.

Lycka till med ditt/ert val. Vi kommer förmodligen att vara nere i 6 veckor i vinter.