Cairns till Melbourne eller tvärtom?

28 sep. 2016 19:56
Visningar: 590
Hejj!
I mitten på november åker jag till Australien, för att stanna i ca 3 månader. Därefter har jag tänkt åka över till Nya Zeeland i en månad ungefär.

Min fundering är nu då om jag borde åka uppifrån Cairns ner till Melbourne, eller tvärtom? Vad är bäst med tanke på bland annat väder och smartast resväg?

Har även haft lite funderingar på att från Melbourne åka vidare över till östra sidan en bit, till Adelaide och kanske ända bort till Perth. Någon som har något förslag på en bra rutt?

Tack :D
29 sep. 2016 16:20
Börja i norr, sluta i söder. Lättast att ta det i ordning. Cairns-Sydney-Melbourne och så ev. Adelaide-Perth-NZ. Om du hinner allt vill säga. Om du måste boka i förväg så får du kolla upp vad du vill se och hur lång tid du behöver och sen komma fram till om du hinner eller ej.

Kolla gärna http://worldofmarie.com/reseguide/australien för tips på vad som finns att se.
29 sep. 2016 18:35
Citerat från Worldofmarie:
Börja i norr, sluta i söder. Lättast att ta det i ordning. Cairns-Sydney-Melbourne och så ev. Adelaide-Perth-NZ. Om du hinner allt vill säga. Om du måste boka i förväg så får du kolla upp vad du vill se och hur lång tid du behöver och sen komma fram till om du hinner eller ej.

Kolla gärna http://worldofmarie.com/reseguide/australien för tips på vad som finns att se.
Jättebra sida! Tack, och tack för ditt svar! :D
18 okt. 2016 13:27
Hej "Mikkis"

Sommaren sätter fart i November i södra delarna av landet. Regn perioden sätter igång i Cairns.
Regn oväder vi aldrig varit med om och risker för orkaner m.m. Utgå därför från Melbourne och upp. Så har du vädret med dig.
Du blir annars sittande på något hostel pga att det är storm.

Jag åker själv ner i mitten av november. Men rör mig längst kusten efter jag köpt bil och rör mig mot Perth. (Så mot melbourne) En halv år senare åker jag uppåt i landet när regnperioden är över där. (Det tropiska aventyret bör man ju avsluta med) Jag har ett working holiday visum(1år) och planerar även för ett andra år så har kollat allt från väder/klimat, events och skördetider m.m (Overkill men ändå) Vill maxa resan ju. Tänkte själv börja från norra delen men regnperioden vill jag inte hamna i.

Lycka till.