Buss i Cancun och på Yucatanhalvön

Av Jos4
26 aug. 2015 21:31
Visningar: 852
Hej!

Vi ska resa till Yucatan i januari. Vi kommer stanna dryga tre veckor och flyger till och från Cancun. Planen är att vi ska resa runt på Yucatan samt flyga över till Kuba och stanna där en knapp vecka. Hur fungerar det att ta sig runt med buss på Yucatan? Jag har försökt googla mig fram och får tips om att ADO-bussarna är bra och går lite överallt. Har dock inte lyckats läsa mig till hur man bokar; i förväg (och i sådana fall hur) eller direkt på bussen? Hur ser prisnivån ut? Krävs god framförhållning? Var hittar man tidtabeller? Hemsidan har jag hittat men den saknar engelsk version, varför den inte hjälper mig särskilt mycket...

Någon som har några andra tips när det gäller att resa runt med buss? Hur god framförhållning krävs tex vad gäller att boka hotell, kan man gör det allt eftersom med några dagars marginal, eller bör reserutten på det stora hela vara spikad när vi åker? Vi är inte särskilt kräsna när det gäller boendestandard.

Någon som har gjort någon liknande resa som har tips på städer att besöka?

Tack!
Av Tittin
27 aug. 2015 15:27
Bussarna håller bra standard o de finns fina stationer billigt är det att åka med dom också......vi har alltid köpt biljetter på plats de funkar kanon bra
Av Andush
8 okt. 2015 14:56
Jag var där 4 veckor januari 2015. Turistmässigt är det rätt högsäsong med mycket amerikaner och kanadicker och priserna är lite därefter samt kan vara fullbokat på en del hotell/hostels. Kan vara läge boka första nätternas boende i förväg.

ADO-bussarna håller hög standard med AC och bra underhållna jämfört med typ alla länder i sydostasien om du varit där någon gång. Inget behov av att boka biljett i förväg, bara traska ner till stationen. Dessa bussar har tidtabeller de håller bra.

Annars funkar det bra åka "collectivos" vilket är minibussar för 8-10 passagerare som går i princip hela tiden dagtid som inte har någon fast tidtabell men avgår så fort platserna fyllts. Räcker för att ta sig runt de flesta städer kring Yucatan/Quintana Roos atlantkust Cancun - Playa del Carmen - Akumal- Tulum - Chitchen Itza - Medina etc.