Budget 4 månader Sydamerika

Av Simonn
18 aug. 2016 06:03
Visningar: 501
Hej

Det är så att jag tänkt vara borta runt 4 månader i Sydamerika nu i höst. Min budget ligger på runt 90.000-ish och hade tänkt försöka leva så billigt som möjligt i respektive land jag besöker. Däribland Peru, Bolivia, Chile, Argentina och ev. något mer.

Klarar man sig på den budgeten? Eller skulle jag behöva utöka? Hur mycket dyrare är t.ex. Chile/Argentina jämfört med Peru/Boliva?
Av Jonas73
23 aug. 2016 20:22
90.000-ish för 4 månader bör räcka utan att du behöver snåla.
I länder som Colombia, Ecuador, Peru och Bolivia klarar man sig på cirka 400 kr/dag eller 12 000 kr per månad. Lite dyrare i Colombia och lite billigare i Peru. Då kan man bo hyfsat, äta gott men inte lyxigt, resa runt med buss och även göra en del dagsutflykter.

När jag var i Chile och Peru nu i juli upplevde jag Chile nästan dubbelt så dyrt som Peru. Argentina är något billigare än Chile. Den argentinska Peson har tappat mycket i värde senaste året. I Argentina är det främst boendet i södra delen av landet som är förhållandevis dyrt. Även om det är dyrt är södra Argentina definitivt värt att besöka. Särskilt i oktober/november.