Budget

Av Ullek33
10 juni 2012 19:45
Visningar: 6280
Undrar om jag skulle kunna få hjälp med vad en resa till Thailand under jul-och nyår ca 3 veckor skulle kunna kosta för fyra personer (2 vuxna och två barn mellan 13-16). Förstår att detta är väldigt svårt att svara på, men "mellan tummen och pekfingret" - om man bokar på egen hand och inte via resebyrå.
Tacksam för svar!
11 juni 2012 17:31
Det beror väldigt mycket på vart ni flyger - om ni ska hålla er i närområdet kring Bangkok eller om ni ska flyga vidare inrikes. Eller åka vidare inrikes på annat sätt. Då kanske både buss- och båtkostnader tillkommer.

Jul och Nyår är den absolut dyraste tiden i Thailand och i år är det extra svårt med biljetter från Sverige eftersom det behövs få semesterdagar för att få till en långledighet så många har redan bokat sina Thailandsbiljetter. Risk finns också att båda ungdomarna får bet som vuxen på flera reguljära linjer.
I alla fall - mellan tummen och pekfingret - så skulle jag tro att en reguljär flygresa kostar kring 35.000 kr
t o r för er fyra till Bangkok. (OBS! Ej direktflyg) Sen är det möjligt att det kan komma kampanjer med billigare priser, eller om ni åker efter nyår - då sjunker det många sköna tusenlappar!

Om ni inte vill boka en charterresa kan ni ändå kolla vad charterbolagen tar för enbart flygstol. Om ni vill till Phuket eller Krabi t ex så kan det ibland löna sig att boka flyget via charterbolagen som har direktflyg dit. Skönt att slippa väntan och byten när man åker med barn/ungdomar.

Tyvärr är ju även boendet som dyrast över jul och nyår, så även det kan bli en dryg kostnad!

Hur som helst - Lycka till med letandet:)
Av Annl
12 juni 2012 21:29
Jag tror dessvärre att du är sent ute med flygbiljetterna nu. Vi ska förvisso inte till Thailand till jul utan till Vietnam och jag bokade våra biljetter för flera månader sen och hade då svårt att hitta bra och prisvärda biljetter - troligen för att jag var sent ute. Och min gissning är att det är mer "tryck" på biljetter till Thailand än till Vietnam.

Varför inte åka till Vietnam? Där hittar du också sol och värme vid den tiden - i alla fall i de södra delarna. Eller Fillipinerna? Ska ju vara väldigt prisvärt (tror Forex rangordnade de som det mest billiga landet).
Av Ullek33
12 juni 2012 22:05
Tack för era svar! Vi ska inte åka denna julen utan nästa och det är fortfarande väldigt öppet var vi ska åka. Frågan gäller faktiskt inte min familj, utan min systers som jag gärna ville ha med :-) De har inte planerat för en sådan här resa och undrade därför vad det skulle kunna kosta..... Min familj ska med säkerhet åka "någonstans" nästa jul, då jag fyller jämnt och jag ville gärna ha med mig övriga släkten. Därför tittar vi nu på lite olika alternativ. Är Vietnam och Filippinerna något ni skulle rekomendera när man reser med barn? (Jag har fyra mellan 6-13).
Av Chilli
12 juni 2012 22:19
Hej, har ni is i magen ,vänta till resebolagen släpper "sista minuten" ,har själv åkt för 4995kr över jul, julen 2011 hade Fritidsresor endast flyg för 1695kr om man kunde åka dagen efter, vi tänker satsa på sista min i år. Har alltid funnits gott om biljetter.
Väl mött någonstans
Mvh Chilli
12 juni 2012 23:27
Västindien skulle kunna vara ett alternativ; då slipper man bekymra sig för flertalet vaccin, får turkosblått hav och finkorniga stränder osv. Tulum och Playa del Carmen i Mexiko är barnvänliga med behagligt klimat i december-januari. Både British Airways och Virgin Atlantic flyger till flera destinationer i Karibien (med mellanlandning i London).

Vietnam skulle jag rekommendera om ni är beresta och är vana att resa i lite "mindre utvecklade" länder. Stränderna är inte i världsklass men det finns några guldkorn i form av ön Phu Quoc, Con Dao (finns dessvärre inga bra hotell där ännu) och stranden utanför Hoi An (men ej under vår vinter). Är era barn äventyrslystna, nyfikna och inte alltför kräsna skulle Vietnam helt klart fungera. Filippinerna har jag inte varit i, men ser helt klart inbjudande ut med sina stränder och öar.
Citerat från ullek33:
Tack för era svar! Vi ska inte åka denna julen utan nästa och det är fortfarande väldigt öppet var vi ska åka. Frågan gäller faktiskt inte min familj, utan min systers som jag gärna ville ha med :-) De har inte planerat för en sådan här resa och undrade därför vad det skulle kunna kosta..... Min familj ska med säkerhet åka "någonstans" nästa jul, då jag fyller jämnt och jag ville gärna ha med mig övriga släkten. Därför tittar vi nu på lite olika alternativ. Är Vietnam och Filippinerna något ni skulle rekomendera när man reser med barn? (Jag har fyra mellan 6-13).
Av Katrinl
13 juni 2012 18:37
Hej,
Vi är en familj med två barn, 13och 16 som åker tre veckor över jul och nyår till Thailand. Vi har aldrig varit där tidigare så jag vet ej vad mat osv kostar. Vi har betalat 30500 för flyg, med turkish airlines och mellanlandning. Vi reser till Bangkok men från Singapore på hemresan. Vi har bokat alla möjliga sorters boenden, inga lågbudget men ingen lyx, och sammanlagt betalar vi 22600. Inrikesflyg kostar 5000. Till detta kommer för vår del båtkostnader.
Ja, nu fick du ett exempel på faktiska priser ialllafall :). Detta blir ca 58000 för tre veckor och vad vi har att jämföra med är kusinfamiljen som betalade 68000 för två veckors charter, till ett ställe.
Sen kan resan kosta HUR mycket som helst, utifrån vad man gör för val på flygbiljetter och boenden :). Men att boka riktigt tidigt är nog bra. Tjohej vad man lär sig genom att surfa:)
Lycka till!
16 juni 2012 09:23
Hej !
Jag har själv för någon vecka sedan bokat en resa för vår familj till Thailand via SKYSCANNER. Det skiljer väldigt mycket i pris bara man har möjlighet att flytta resan en eller ett par dagar.
Hittade en resa för dig med avgång från Köpenhamn. (vet inte varifrån ni helst reser).
Men: För 4 personer avgång den 26 December och hemresa 15Januari. Skulle för er kosta
31.560 kr. Austrian Airlines med snabb mellanlandning i Wien åt båda hållen. Priser innan avgångsdatumet som jag hittade blev 5-7000 kr dyrare.
Har själv bokat med detta flygbolag, med samma mellanlandning, dock till annat pris då vi har möjlighet att skjuta vår resa ytterligare lite till.

Lycka till.

/Anders
Av Ullek33
16 juni 2012 12:40
Tack så mycket för eran hjälp och tips. Tack Katrini och Chicco76 för lite konkreta prisexempel.
Västindien blir något jag ska kolla upp mera. Det är ju så spännande detta med att planera och undersöka olika resaltenativ, det finns ju så mycket och så många platser att besöka. Personligen är jag faktiskt mest sugen på Australien och Nya Zealand. Men för att få med övriga släkten tittar jag nu på andra alternativ.