Budapest

18 feb. 2016 18:06
Visningar: 108
Hallå där alla grabbar och tjejer!

Jag hade tänkt mig att resa till Budapest nu på våren, då jag är inte ute efter en solsemester och jag har hört att Ungern kan nå höga temperaturer under just sommaren. Resan kommer nog ske i slutet av April helt och hållet utifrån Wizzairs flygpriser. Jag tror det landade på 500kr tur o retur (utan in-checkat bagage) för en resa på 5 dagar (sön-tors). Men jag är en flexibel reskamrat och kan i princip åka när som helst. Jag har tittat på lite billiga boende och Lavendel Circus Hostel såg ut att vara ett charmigt ställe att sova på. De grejer som jag förstår det som är måsten om man reser dit är att besöka några av deras varmvattenskällor (kanske även beställa någon spabehandling?), the ruin bar i den judiska delen skulle också vara en hit, marknaden får man inte missa (Fővám Tér Piac), de har en hel del byggnader med roliga kakelplattor till tak (?!), åka de där lustiga tågen som leder upp till Budapest palatset, det ska även finnas en hel del grottor att besöka bland annat en fylld med vatten som ligger lite utanför staden, man tar sig runt den i med roddbåtar, deras enorma operahus var nått alldeles extra om man kände för att besöka den. Vad mer då, än att traska runt i staden? Jo, ÄTA! Är väldigt sugen på att testa ett par rosformade glassar i strut (säljs hos Gelarto Rosa) som går att hitta i Ungern. Även chips-på-en-pinne går att äta på Hot dog cold beer i Ungern. Jag är nog redo att testa allt som skiljer sig från vanlig svensk mat om jag ska resa någonstans. Kürtőskalács är speciellt för just Ungern har jag hört.

Är det någon som vill komma med egna idéer eller bara väldigt gärna vill haka på, hör av dig!
Medlemmen har tagit bort svaret