Budapest

6 nov. 2013 22:38
Visningar: 13980
hejsan ! tänkte åka med Ryan Air till Budapest i jan. någon som vet om det är långt ifrån flygplatsen in till centrum ?? några tips på bra och billiga hotell ?! :) / Emma
Av Mrb
7 nov. 2013 04:51
Vi bodde i en stor centralt belägen lägenhet för 767 kr/natten påTrendy Deluxe Apartments. Hade bra läge och var ganska nybyggd. Blir ju billigare om man kan inte alltid behöver gå ut och äta.

Vad jag minns var det ganska långt till flygplatsen, men taxi är billigt i Budapest. Hotellet ordnade transporten.
Av Olanate - Utvecklare Reseguiden.se
7 nov. 2013 08:56
Hej

Nej det är inte så långt. Kanske 30 min med Taxi kostar 250-300 sek typ. Budapest är fantastiskt!

Tänk på några saker i Budapest dock:

* Taxi är billigt men åk med "rätt" bolag. Det kan vara ganska svårt att urskilja ibland men jag brukar ta dom med stora siffror på.
* Direkt utanför flygplatsen så har du taxi till vänster i en liten kub, ta den .. ta ingen annan som kommer fram till dig.

//Ola
7 nov. 2013 09:07
När vi var i Budapest för ungefär två veckor sedan så tog vi minibussar (http://www.airportshuttle.hu/en/) som skjutsade en till hotellet och hämtar en när man ska hem för sammanlagt 250 kr för båda (vi var två personer så det var otroligt billigt). Dock ska man ringa 24 eller 12 timmar innan man vill att dom ska hämta en. Det glömde vi göra så vi tog en taxi, som vi lät hotellet beställa, till flygplatsen som blev 230 kr. Budapest är en riktigt fin stad och när vi var där så var det riktigt varmt, så vi gick i t-shirt. Vi bodde på Hotel Eurostars Budapest Center som var billigt men fyrstjärning och mycket trevlig personal! Dock ingår inte frukost men vi tyckte det var mer värt att äta frukost på New York Café vilket vi verkligen tyckte om.
Taxi är som sagt billigt och vi tog taxi flera gånger per dag utan problem. Se till bara så att registreringsskylten är gul och sen kan ni fråga om ungefärligt pris.
Hoppas det var till hjälp! :)
7 nov. 2013 09:16
1000 tack för era svar :) de har hjälpt mkt ! ska bli spännande att åka dit. Roligt när det billigt ;) hihi !! nu ska jag sätta mig och leta hotell :)
Av Gevalia
7 nov. 2013 10:08
All 4U apartments! Mitt i stan, lägenheter och studios till mycket bra priser. T.ex 960 kr för 5 nätter/ 2 personer. Bokar du minst 3 nätter ingår transfer, enkel resa som annars kostar 22€.
Minibusstransfern vid flygplatsen är annars att rekommendera.
Flera mataffärer i omgivningen och som sagt centralt. Nära till det mesta.
7 nov. 2013 13:11
vilken sida hittade du de hotellet ? lpy bra för 990 för 5 nätter. tänkte ev CIty inn . vad tror ni om de ? långt ifrån ?
Av Gevalia
7 nov. 2013 17:07
Hej! Priset fann jag på deras hemsida. Där erbjuds även den fria transfern. Du kan även söka hotell här på reseguiden och på vilken som helst annan jämförelse/bokningssida på webben.
Hotellet har fått höga betyg på Tripadvisor och jag instämmer, efter att ha bott där 2 gånger.
Av Desires
7 nov. 2013 17:23
Det låter som ett kanonpris där! Budapest är en underbar stad, och en av Europa billigaste!

Ett annat hotell som ska vara ett riktigt fynd är Eurostars Budapest Center http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g274887-d1503412-Reviews-Eurostars_Budapest_Center-Budapest_Central_Hungary.html.
Detta är 4-stjärnigt, ligger bra till mitt i stan, och kostar bara från
500 kr/natt för ett dubbelrum.

Du hittar massor med bra tips om Budapest om du söker här på reseguiden. Mina foton och många tips om Budapest (restauranger, sevärdheter, terminalbad, fina miljöer) http://www.desires.se/#post120

Trevlig resa!

10 nov. 2013 23:38
ska boka nu under veckan ! har hittat ett hotell vid namn King s hotel. men vet inte om det är i ungefär rätt området man landar i ?? flyger med Ryan Air. vet inte Heller vilken flygplats vi landar på.. tacksam för svar :):):)
Av Hkn
11 nov. 2013 16:19
När det gäller hotell i Budapest:
Jag brukar rekommendera Lánchíd 19. Det ligger på Buda-sidan, granne med Széchenyi lánchíd – alltså den berömda kedjebron som är ett av stadens riktiga landmärken.
Lánchíd 19 har fördelen att ha en sansad prissättning.
Bodde nyligen på Buddha Bar Hotel i Budapest. Hotellet var av lite bättre standard och läget var kanon, granne med shoppinggatan etc, men priset per natt är runt det dubbla jämfört med Lánchíd 19.

Så här såg mitt boende på Lánchíd 19 ut:
http://www.guidebook.se/archives/765

All the best,

:: hkn ::
14 nov. 2013 23:24
Hej, mycket enkelt att åka buss och metro in till Budapest. Gjorde det i september när jag var där med min son. Har bott på Star Inn Hotel Budapest Centrum
Dessewffy u.36.
H-1066 Budapest
två gånger och senast på Bo18, jag föredrar Star inn, har bokat där igen nu vecka 51, ska ner med mina barn då. Det blir tredje gången i år jag åker ner. Underbar stad, gillar man vin så ska man besöka Kadarka vin bar på Király utca, ägaren heter Árpád och är sedan vi var i ungern för två och ett halvt år sedan en god vän.
Mats
10 jan. 2014 01:04
Roligt att du ska till Budapest.

Jag skulle istället rekommendera att flyga med Wizz Air, då man i bokningen kan köpa till transfer i deras egna minibussar. Mycket smidigt, de står parkerade utanför flygplatsen men chauffören väntar på er i ankomsthallen med en WIZZ skylt. Billigt är det också, 70kr tur/retur!

Annars skulle jag absolut rekommendera att ta er in med vanlig stadsbuss, den går utanför, minns ej bussnumret men det är billigare och smidigare än att ta dyr taxi.

Vet inte om du redan hunnit boka flygbiljett med Ryanair, men de slutar ju att trafikera Budapest från Skavsta from 12 januari, så vill du åka direktflyg till Budapest i januari kan du bara välja mellan Wizz Air (Skavsta/Göteborg City/Malmö) och Norwegian (Arlanda).

Sen skulle jag absolut rekommendera det Hkn skrev om Lanchid 19, det hotellet upptäckte jag på en promenad längst Donau och tänkte "Här ska jag bo när jag besöker Budapest nästa gång!" Verkar absolut som ett trevligt hotell, och kan nog vara smart att bo på "andra sidan" dvs Buda, då Pest är verkligen livligt och hårdtrafikerad.

Just ja, glöm inte att köpa ett resekort för turister, då kan du åka t-bana/buss/båt/spårvagn hur mycket du vill, ta inte risken att promenera då Budapest är stort och på karta kan det se ut som det är korta avstånd men det är längre än man tror. Utnyttja kollektivtrafiken till max när du är där om du vill se mycket sevärdigheter!

Trevlig resa!
Av Braco
28 juni 2017 22:46
kan man stanna över natten på budapest flygplats?
29 juni 2017 09:21
Hej,
Jag kan starkt rekommendera att bo på Regency Suites Hotel Budapest, vi bodde där för två år sedan. Prisvärt och riktigt bra läge. Nära till allt, 3 min promenad till stans största bargata, 3 min promenad till shopping. Våran favorit pub låg även mitt emot hotellet Pointer Pub, dom har happy hour mellan 14-18 då kan man köpa bra öl för 15 kr litern :-)