Bröllopsresa till USA hösten 2013

Av Hille_b
15 apr. 2013 14:48
Visningar: 1717
Jag och min blivande man funderar på att resa till USA i okt/nov 2013. Vi tänkte vara borta 2-3 veckor beroende på kostnad.
Vi är i 30-årsåldern utan barn och vill kombinera strand/avkoppling med upplevelser (inga bungy jump utan muséer, monoment, miljöer, "måste ses" osv). Vi är inte ute efter ett stenhårt nattliv 24/7, men vill gärna ha möjlighet att prova på lokala pubar då och då.

Jag har surfat runt en del på forumet, men känner inte att det skrivs så mycket om det jag är ute efter. Många diskussioner rör resor med barn eller festa-runt-resor, vilket inte intresserar oss.
Jag ser att det finns en hel uppsjö av hjälpsamma och kunniga människor där ute som gärna delar med sig av sina tips här på trådarna.

Så vad är jag då ute efter för tips?
-Vi vill ha det varmt, så sikta på Florida eller Kalifornien? (oktober eller november)
-Tankarna går mot San Fransisco, Los Angeles och San Diego, men det kanske är för mycket på 2-3 veckor? San Fransisco är kallt och regnigt i november?
-Vilken budget bör man tänka sig?
Vi vill bo på låg/medelbudget- ställen. Kan mycket väl tänka mig att hyra boende via tex airbnb för längre vistelse i en stad. Är det billigare? Svårt att jämföra för en ovan resenär. Det viktigaste för oss är att stället är rent och fräscht och att det är någorlunda lätt att ta sig runt därifrån.
Hyr man lägenhet kan man också fixa frukost/lunch där vilket borde bli billigare?
Vi vill med andra ord: bo bra, men inte för lyxigt; äta och dricka gott, men det får inte kosta en massa i onödan.

-Är det billigare och säkrare att boka boende hemifrån Sverige?

-Viktiga "måste ses" i närheten av ovan nämnda städer?

-Vart är det vettigast att flyga från/till Sverige? LAX eller San Fransisco?

-Är det dyrare att inte flyga hem från samma stad man kom till?

Jösses vad många frågor jag har! Jag vet att det inte är lätt att svara lösryckta frågor och att svaren varierar med hur man ser på saken, men jag är oerhört tacksam för alla tips och råd jag kan få.
Detta är en drömresa från barnsben för mig och jag vill verkligen få "tummen ur" och komma iväg nu!
15 apr. 2013 15:23
Nu är inte denna staden skriven på listan över platser ni vill besöka, men Washington D.C låter som den perfekta staden för er, ni kunde i alla fall ta ett stopp där och sedan åka vidare till något varmare om ni föredrar det. Washington D.C har allt ni beskriver, hela staden kryllar av museum (som dessutom är gratis) och historiska intressanta monument och har många mysiga restauranger och barer /pubar . Låter ärligt talat som att detta skulle vara det ni söker... Ni kommer inte hitta allt detta ubtud i någon annan stad i USA, Washington D:C är en klass för sig när det gäller intressanta saker att upptäcka. I Oktober är det fortfarande relativt varmt där, runt 10 - 15 grader då jag bodde där. Ni borde tänka på att kanske lägga ett stop där!!
Av Esiol
15 apr. 2013 15:36
Hej!
Vi gjorde samma resa som ni (Bilade i Kalifornien 3 veckor) 2011 augusti-september så kan försöka berätta lite och svara på dina frågor.

-Vi vill ha det varmt, så sikta på Florida eller Kalifornien? (oktober eller november)
Har aldrig varit i Florida så vet inte och tempen i Kalifornien så sent inte hundra kolla men det är bara att vädergoogla så hittar du nog. Eftersom Kalifornien sträcker sig så långt skiljer temperaturerna väldigt åt beroend epå var man är där också.

-Tankarna går mot San Fransisco, Los Angeles och San Diego, men det kanske är för mycket på 2-3 veckor? San Fransisco är kallt och regnigt i november?
Vi började i LA-> San Diego->Grand Canyon->Vegas->LA-> Sandta monica,OC etc(Highway 1)-> Napa Valley->Sacramento-> San Fransisco. Allt detta på 3 veckor och vi hann med. Skulle vi göra om det hade vi dock gärna hellre stannat på färre ställen och längre.

-Vilken budget bör man tänka sig?
Vi vill bo på låg/medelbudget- ställen. Kan mycket väl tänka mig att hyra boende via tex airbnb för längre vistelse i en stad. Är det billigare? Svårt att jämföra för en ovan resenär. Det viktigaste för oss är att stället är rent och fräscht och att det är någorlunda lätt att ta sig runt därifrån.
Hyr man lägenhet kan man också fixa frukost/lunch där vilket borde bli billigare?
Vi vill med andra ord: bo bra, men inte för lyxigt; äta och dricka gott, men det får inte kosta en massa i onödan.

Precis samma tänk som vi hade. Man kan räkna med att snitta 800:-/natt, ibland bodde vi för 300:- och ibland för 1000:- beroende på plats och standard. Om man bara sover över natten kunde ett In funka lika bra som hotell. Frukost infår oftast men mestadels bara continental (kaffe, croissant, flingor) men standarden varierar. det blir oftast inte billigare att ta utan frukost märkte vi, särskilt inte i LA.

-Är det billigare och säkrare att boka boende hemifrån Sverige?

Vi bokade första nätterna från Sverige, sedan använde vi Hotels.com längs vägen då de ofta hade bättre priser än vad hotellen själva erbjöd. Bokningen går direkt, vi kunde stå i lobbyn och boka via nätet där ibland till och med. Fanns oftast alltid något ledigt.

-Viktiga "måste ses" i närheten av ovan nämnda städer?
San Diego: Sea World, helt fantastiskt! Vi bodde på ett best western vid hamnen som var sjukt mysigt också. Stan är också mysig och fin, inte ofta man tycker det i USA. LA: Inte så mycket. Hade nästan valt bort den, vi turistade mest, såg hollywood hills och massa köpcenter men är väldigt överskattat! Var besviken. San Fransisco: Alcatraz! Skitbra och intressant, ni måste boka hemifrån då båtarna oftast är fulla om man vill åka över. Annars Muir woods var fint, och stan är rolig att uppleva för sig.

-Vart är det vettigast att flyga från/till Sverige? LAX eller San Fransisco?
Vi flög till LAX och hem från San fransisco, funkade fint med blev något dyrare, man skulle egentligen kunna åka bil en dag och istället för att ta highway 1 längs kusten ta motorvägen 101 om man vill åka ToR från LAX.

Oj, hoppas du fick lite input iaf. Hör gärna av dig om du vill fråga mer, svårt på rak arm och komma på allt! :)
Av Hille_b
15 apr. 2013 16:02
Fantastiskt bra svar! Tack båda 2!

Washington har absolut ploppat upp på min lista över 'vill se-städer' :)

Ja, LA kanske är lite av en turistfälla. Det kanske är värt att skippa den.

Får se vilka mer tips som kan tänkas komma in. Det är alltid lättare att få en personlig beskrivning av ett resmål från någon som faktiskt varit där än att läsa alla säljande beskrivningar på turistbyråer.
Tack!
Av Morzan2
16 apr. 2013 18:30
Jag var fyra veckor i Californien dec-jan för ett par år sedan. LA är inte så mycket att se men OM ni åker dit så lägg mer pengar på boende där så att ni slipper känna er rädda i ett halvruffigt område.

San Francisco var toppen. Mycket att se och trevligt. Alcatraz, Miur Woods, besök på vingårdar i Napa Valley, fina parker osv osv. Vi bilade ner på Highway 1 från SF till LA och det var mysigt.

Det skiljde inte mycket på biljetten för oss att flyga till och från olika destinationer.

Vädret var t-shirtväder men inte så att man hängde på beachen i bikini på Californien. Men härligt att sitta på uteserveringar osv.
Av Hille_b
17 apr. 2013 11:47
Ja det verkar ju som att LA inte är en stor hit.
Vi ska till en resebyrå idag och titta lite på alternativ, så jag hoppas att vi hittar något som passar oss.
Av Mdivall
17 apr. 2013 12:07
Vill ni ha det varmt så skall ni sikta på Florida istället. Resan som några skrivit om här i forumet med att flyga till New Orleans och sedan bila ner till Miami och åka hem därifrån hade jag nog satsat på om man ser på väderbiten som en viktig faktor. I Florida är t.ex. januarivädret bättre än Svensk sommar. I november/december är det oftast fantastiskt väder, dock skiljer det några grader från norra till södra. Varmt i vattnet är det också!

Los Angeles är lika stort som hela Skåne och trafiken kan vara mördande, så man kan sitta många timmar i bilen där. Men bilresan mellan LA och SF är fantastisk.

SAS flyger numera direkt till San Fransisco, så kan ni komma över biljetter med vettigt pris av SAS, så är det att föredra.

Vad ni än bestämmer er för, så lär ni bli nöjda!
Av Hille_b
18 apr. 2013 13:23
Tack för alla bra tips.

Efter att ha läst tipsen här så leder östkusten som resmål för vår första-gången-trip till USA, i alla fall just nu.
Hur ser prisläget ut på östkusten? Är det billigare/dyrare än väst?
Vilken stad är det bäst/billigast att flyga till om man vill bila sig igenom östkusten på 2-3 veckor?

Är det kanske vettigare att flyga till NY eller Washington och sedan ta inrikesflyg till Miami?

/Hille
28 maj 2013 15:22
Är osäker hur värmen är i Kalifornien på hösten, men ett "must see" är Las Vegas, speciellt på er bröllopsresa. Väldigt väldigt häftigt med billig mat och dricka samt hotell. Dessutom varmt under dagarna.
Som någon även sade så är Los Angeles inte särskilt mycket att se, är i såfall längst kuststräckorna samt Santa Monica Promenade. San Diego och San Francisco är däremot vackra städer.

Har själv inte varit i Miami, men det kan även vara ett intressant resmål för er om ni gillar värmen och lite städer. Dock så var vi inte särskilt imponerade i New Orleans när jag var där sommaren 2012. Varmt och fuktigt, precis som en djungel och tämligen nedgånget/fattigt.
28 maj 2013 16:11
Citerat från Hille_b:
Jag och min blivande man funderar på att resa till USA i okt/nov 2013. Vi tänkte vara borta 2-3 veckor beroende på kostnad..........
2-3 veckor är lagom eller i minsta laget för att se lite av västkusten eller Florida, blanda inte in New York eller annat i en så kort resa.

Florida har varmt i vattnet in i November även om det börjar krypa ner mot 18 grader i de nordligaste delarna. I Kalifornien är jag mer osäker, vi var där i September och vi badade inte, kallt ivattnet och den enda dag vi hade tid och tänkte ta ett dopp i Santa Monica var det regngrått och blåsigt, i San Fancisco badade endast ett par personer och de hade våtdräkt . Så angående badet och värmen så vinner Florida alla dagar i veckan.

Annars är båda landsändarna klart värda en resa. Båda är fantastiska och kommer ge er en oförglömlig upplevelse, gäller det naturen så får jag ge Västkusten segern, otroligt vackert i öknarna och bergen, även kuten även om Highway One inte är världens vackraste väg som de vill tro där borta ;-) Det finns mycket naturupplevelser och även mycket vacker natur i Florida särskilt norrut men det kommer ändå snäppet efter.

Nöjen finns det i princip obegränsat på båda ställena likaså shopping dock med ett litet plus för Florida där.

Tar ni västkusten kan San Francisco L.A och San Diego vara lagom på 2-3 veckor, egentligen en vecka vardera i S.F och L.A. Jag håller absolut inte med om att L.A inte är något att se, en vecka spenderar man utan problem och då har man inte hunnit se mer än en liten del. Även Downtown som många verkar ignorera är klart värt ett besök. S.F och S.D är trevligare som städer men L.A är enormt stort, annorlunda omväxlande och har väldigt mycket att erbjuda.

Det är samma pris om man bokar hemifrån som på plats (man bokar ju på samma ställen) med reservation för att priserna ändras över tiden, ibland blir det billigare om man väntar, ibland dyrare.

Personligen bor vi gärna på lägenhetshotell eller i alla fall med kokmöjligheter, gäller det bara en eller ett par nätter kan det duga med bara ett kylskåp. Visst kan det vara trevligt att hyra lägenhet eller hus men trots allt är det svårare att hitta på riktigt bra lägen och så är det lite bekvämt att få städat också när man är på semester ;-)

Var ni flyger till eller från smidigast beror ju helt på hur ni lägger upp resan att t.ex. flyga till S.F och hem från San Diego eller till Miami och hem från Pensacola kan vara en väldigt bra lösning för att få till en lämplig rutt och slippa onödiga transportsträckor. Priserna varierar alltid på flyg men oftast blir det nog aningen dyrare men det beror på vilka flygplatser det gäller.

Slutsaten blir att ni bör besöka båda platserna! Ta den ena nu och den andra en annan gång, hänger det på badet, ta Florida annars är det lika bra val vilket som! Många blir frälsta och återvänder så mycket de kan till USA, är ni bland dem som blir besvikna så struntar ni ju i det sen ;-)

Vill ni ha lite inspiration, se lite av vad vi sett och hur vi bott både på Västkusten och i Florida kan ni titta in på vårt fotoalbum om ni vill http://foto.floridasidan.se/
29 maj 2013 04:59
Hej!
Jag har rest SF-LA-SD, Yuma-Sedona-Grand Canyon, Monument Valley, Lake Powell, Las Vegas, tillbaka till Kalifornien för Yosemite nationalpark, Virginia City och är nu uppe i Idaho efter 30 dagar.
Kusten SF-LA är ett måste med 17-mile drive.
SF: Muir Woods, Twin Peaks, Golden Gatebron och spårvagnarna såklart.
LA: Kul att ha varit i Hollywood men klarade ut det på 4 h sen var LA klart för min del.
SD: Det som var mest intressant för mig var hangarfartyget.
Yuma: Gamla fängelset.
Sedona: Mysig stad med de röda bergen runt omkring, magiskt!
Grand Canyon: Var på South Rim, vackert!
Monument Valley: Kul att köra förbi bergen som ploppar upp på fälten.
Lake Powell: Vacker sjö.
Death Valley: Körde igenom denna öken som var vacker på sitt sätt.
Yosemite: Måste verkligen ses!! Ligger snett öster om SF. Från berg med glaciärer och sjöar till vattenfall och frodiga dalar. Glacier Point sägs vara en av världens vackraste vyer! Tips är att komma dit tidigt. Hade denna vy 1 km över dalen alldeles för mig själv!
Virginia City: Mysig gammal västernstad med härliga människor och gamla byggnader. Man åkte verkligen tillbaka i tiden!
Vill man se spökstäder så rekommenderar jag Bodie. Ligger öster om SF. En övergiven stad med fina gamla byggnader från guldruschen.

Ja finns så mycket att se om man vill hålla sig runt CA! Kolla in bloggen USA runt på 81 dagar om ni vill ha inspiration :)
Av Hille_b
10 juni 2013 16:34
Hej och tack för alla tips och råd.
Efter att ha stött o blött denna fråga fram och tillbaka har vi (nog) äntligen bestämt oss för att det blir Florida i november.
Det verkar som att vädret är någorlunda varmt där då och orkansäsongen har dragit förbi.
Som ni alla skriver så finns det massor att se i USA och hade jag haft guldbyxor hade jag lätt stannat i flera månader och bara rest runt, men så är det ju tyvärr inte.

Spontant så verkar det bli att flyga till Miami eller Fort Lauderdale (vet inte vilket som är bäst/billigast) hyra en bil och se oss om lite. Jag har förstått att man minst ska övernatta en natt på Key West och att Miami och Orlando är "must sees". Sanibel Island ska också vara värt en trip, men det kanske blir lite för mycket? Vi vill ju gärna få lite bröllopsresefeeling också och då innebär det för oss lite slötid på någon romantisk strand.

Känns som att man behöver minst 1 månad per delstat för att hinna med det viktigaste :)

Är helt övertygad om att jag kommer bli helt såld på landet och vilja åka tillbaka år efter år.
Av Hawaii
10 juni 2013 17:33
Om du inte redan har definitivt bestämt dig - varför inte Hawaii? Längre resa, men SAS nonstop till SFO och sedan United till Honolulu kommer man fram samma dag.. Florida är fint i november, men det är Hawaii också. Och mycket intressantare natur.
Av Hille_b
14 juni 2013 09:14
Hawaii: Jag kan ärligt säga att Hawaii definitivt ligger på min topplista över önskeresemål och vi har tittat på möjligheten, men en kombination av kostnad och lång restid gjorde att vi (denna gång) valde bort Hawaii.
Jag har läst i många trådar om Hawaii här och jag blir bara mer och mer sugen, men som sagt, med bröllop och alla andra kostnader som blir detta år så får den drömmen helt enkelt vänta.
/Helena