Bröllopsresa kaliforninen + hawaii

Av Sago
16 aug. 2016 15:55
Visningar: 796
Hej vi ska åka på bröllopsresa i slutet av november och tänker främst Hawaii. Däremot funderade vi på, då det är en lång flygresa, att på passa på att ta några dagar i Kalifornien. Vi ska sammanlagt vara borta i ca 2,5 veckor. Tänkte att vi skulle flyga till SF, spendera två nätter där och sedan bila ner till LA alternativt SD och sedan flyga därifrån.

Undrar först och främst om CA och Hawaii är till sin rätt under november månad?
Och i så fall, hur många dagar bör man har på roadtripen mellan SF och LA/SD eller ska man tänka på något annat sätt kring CA trippen och ta andra städer?

Undrar även vilken ö man ska välja, vi kommer i så fall ha knappt två veckor och är sugna på både sol, bad, romantik (då det ändå är vår brölopsresa så vill vi ha lite klassiskt härligt) men även äventyr som surfing (nybörjare), vandring, vulkaner, valsafari, vandring och i stort se den vackra naturen. Vad skulle ni rekommendera?

Har försökt googla mig fram till svar men svårt att hitta något som känns helt tillämpbart för vår resa så tar tacksamt emot all hjälp vi kan få!!

Vänligen Sara & Oscar
Av Hawaii
16 aug. 2016 18:35
Att ta ett par nätter i SF t.ex. är ingen dum idé, men att "komplicera" resan med en roadtrip via Hwy 1 till LA och ev. SD tror jag nog ni skulle ångra. Ta det som en annan resa vid ett senare tillfälle. Är ju så lätt att flyga till Kalifornien! Samtliga Hawaii besökare flyger i princip till Oahu med Honolulu och Waikiki, men det finns så mycket på de andra öarna, som nog också är mera intressanta (på olika sätt) så jag skulle förteslå att ni koncentrerar er på Kauai och ön Hawai'i ("the Big Island"). Ni kan faktiskt flyga direkt till Lihue (Kauai) men kan också ta ett par dagar på Oahu och sedan flyga Hawaiian Airlines till Lihue. Kauai är en ganska perfekt destination för en smekmånad. Bo norrut nära Princeville. Sedan "the Big Island". Försök att planera in minst 6 dagar och dela upp tiden mellan Kona och Hilo. Mellan 90 minuter och 2 timmar att köra Kailua Kona till Hilo och man kan utan vidare köra runt ön på en dag, MEN om man bor på Kona sidan vilket de flesta gör så missar man väldigt mycket på Hilo sidan. T.ex. Kilauea vulkanen som har varit aktiv sedan 1983 och sedan någon månad tillbaka flyter lavan ut i havet, och det är en makalös upplevelse. Man kör c:a 45 minuter söderut från Hilo till Kalapana och sedan går man c:a 7 km på en grusväg och man kommer till det aktiva lavaflödet. Min flickvän och jag gick ditut i söndags kväll. Tog 90 minuter i lugn takt men man kan också hyra cyklar. Jag har lagt upp ett par bilder på min "Profil". Man kan gå ända fram till lavan uppe vid grusvägen och c:a 200 meter längre ner så flyter den ut i havet. Bästa tiden är när det är mörkt så idealiskt sett planerar man att komma dit ut precis innan solnedgången. I november blir det strax efter 17 tiden. Att göra den utflykten som dags-utfärd från Kona går ju, men blir en lång och jobbig dag. Mycket lättare från Hilo. I Kona tycker vi om att bo på Royal Kona Resort, som ligger precis mitt i "smeten". Själva hotellet är OK (lite äldre) men läget är som sagt helt perfekt. I Hilo är Hilo Hawaiian det bästa, c:a 1.5 km från den lilla centrala delen.
Svarar gärna på flera frågor så att ni kan bestämma exakt hur ni vill planera resan, som definitivt kommer att bli ett minne för livet och en makalös upplevelse!
PS. Glömde vädret. Räkna med ganska svalt väder i SF med ev. regn. Tröja och långbyxor kan vara lämpligt. I Hawaii under nov. KAN det givetvis bli regn någon dag men under drygt 2 veckor kan ni räkna med att det kommer att vara mycket sol och behagligt väder större delen av tiden. Som behaglig svensk sommar.
Av Sago
18 aug. 2016 14:00
Tack så hemskt mycket för din input! Vi räknar med att ha ca 20 dagar på resan. Det vi tänkte var ursprungligen:
Dag 1-3 SF
Dag 4-5 Hgw 1
5-6 SD
Sedan flyga därifrån till Hawaii och spendera dag 7-20 vilket innebär ca 12 dagar där uppdelat på två öar. Hade varit kul att se Oahu med Pearl Harbor och Honolulu men efter att ha läst mycket är det kanske för turistigt och stressigt?

Men Maui då? Har läst att de ska ha bland de vackraste stränderna i världen. Är det kanske likadant på Kauai och Big Island? Vi vill ju som sagt se både vulkaner, vandra och äventyra men med en mix av avslappning och vackra stränder eftersom det är vår smekmånad. Även läst att Molokai ska vara otroligt vackert.

Vad är smidigast rent transportmässigt? Är det stor prisskillnad mellan öarna gällande boende, mat etc? Och skiljer det sig mycket om man åker i början respektive i slutet av december? Flyger man mellan öarna eller transporterar man sig med båt?

Har även läst att det finns möjlighet till safari, stämmer det och är det i så fall en upplevelse värt att göra? Hört att det finns möjlighet att se valar, sköldpaddor och delfiner, stämmer detta?

Förlåt för många frågor, vill bara få ut så mycket som möjligt av resan som möjligt och få en fantastisk tid, vilket man säkert får alldeles oavsett då Hawaii verkar helt otroligt!

TACK igen!
Av Marulk
18 aug. 2016 15:05
är det ngn här på RG som kan Hawaii öarna så är det just @hawaii
nu har vi iofs inte varit på ngn mer ö än just Oahu men vi hade 7 härliga dgr och lyckades mycket väl fylla dagarna samt tycker nog vi har mer kvar att se av denna lilla ö. Höjdpunkten på veckan var ngt oförutsägbart Pearl Harbor. Jag hade inga förväntningar alls. Vi gick runt i 3-4h o trodde vi varit där max 1h ändå mycket kvar att se. Så otroligt intressant och väl organiserad historielektion. Efter vårt besök där körde vi utmed västra sidan och hittade nästintill tomma stränder. Annan dag körde vi östra sidan och hittade även där guldkorn. Visst är Waikikii ngt av ett tropiskt Vegas men skoj att ha varit där och blev inte avskräckt. Vi bodde dessutom i östra delen som inte är lika hektisk o dessutom granne med stor park. Bilder här på RG om du vill se lite mer.
Blir det fler turer till öarna i det inte så helt Stilla havet kommer vi garanterat även besöka ngn/ngr av de andra öarna men återser även gärna Oahu
Av Hawaii
18 aug. 2016 17:59
Tack för feedback, Sago. Det underlättar en hel del.
OK, mina kommentarer: det är naturligt att man vill "hinna med" så mycket som möjligt under en resa, men balans är också viktigt. "Inte för lite, inte för mycket, men förhoppningsvis precis lagom". Ta Kalifornien nästa resa. Det är orättvist både mot er själva och Kalifornien att bara ta några dagar där. Fråga dig själv: "vilken destination är viktigast på denna resan, CA eller HI?" Och "Vilken är det troligast att jag reser till igen?" Eftersom jag misstänker att det är mera långsökt att ni kommer till HI igen, koncentrera er på HI. Ta 2 nätter i SF om ni vill, men flyg sedan till HI. På det sätter kommer ni att ha 17-18 dagar för HI och kan elegant tillbringa tid på 3 öar om ni vill, utan stress. Här är mitt förslag, och med svar på dina olika frågor:
För det första - alla öarna är otroligt vackra, men på 20 dagar får ni begränsa det till (tycker jag) tre öar. Maui och Molokai är naturligtvis fina, men jag tror nog att ni får ut mest av Oahu, Kauai och Big Island. Så mitt förslag är:
Oahu 3 dagar
Kauai 5 dagar
resten av tiden Big Island, helst delat upp mellan Kona sidan och Hilo sidan. 2 nätter för Hilo skulle "räcka".
Som Marulk nämner, Pearl Harbor bör inte missas. Kör dit på morgonen. (Långa köer senare under dagen). Och ta en dags-tur upp till North Shore. Kör upp genom central Oahu och ta sedan "höger" på North Shore och fortsätt i östlig riktning, och från Kaneohe/Kailua tillbaka till Waikiki. Fin strand vid Kailua. Och bor man nära Kapiolani Park, som Marulk nämnde, är det lite lugnare, men man har fortfarande allt inom gångavstånd. Plus att man kanske kan se Diamond Head från rummet. En speciell upplevelse.
Stränder - det finns fina och vackra stränder på samtliga öar.
Pris - varierar givetvis enormt. Men räkna definitivt med högre priser efter den 15 december, när hög-säsongen börjar. "Googla" efter hotell i ert pris-läge och se vad du hittar. Jag kommenterar gärna.
Transport mellan öarna: endast flyg, och i princip har Hawaiian Airlines ett monopol. (Island Air flyger också en del sträckor, men Hawaiian har mest flyg och enbart jet). Finns inga båtar.
Safari - tror det är lite tidigt i säsongen för valar, men delfiner kan du definitivt se. Både från stranden (mera chansartat) eller om du tar en båt-tur. Sköldpaddor kan du se lite här och där, idealiskt på stranden. Punaluu Black Sand Beach, c:a 30-40 minuter med bil väster om Volcano/Hawaii Volcanoes National Park, ganska garanterat att man ser sköldpaddor. Dryg timme från Hilo.
Ang. flyg till/från Hawaii så finns det givetvis massor med flyg till HNL (Honolulu), och definitivt från SFO, så det är lätt hitta. Om ni bestämmer er för dessa öarna kan ni sedan flyga tillbaka till CA (LAX eller SFO) nonstop från Big Island. Kona har en hel del flyg. Hilo har bara ETT nonstop flyg: United Airlines till LAX. Natt flyg 5 dagar i veckan, avg. Hilo på kvällen och ankomst LAX c:a 05:00. Undvik att flyga vid HNL tillbaka. Ni kan ju hyra bil i t.ex. Kona och lämna den i Hilo, eller tvärtom.
Tror det var det mesta, men du har säkert "follow-up questions".
Av Birgere
18 aug. 2016 18:10
Ansluter mig i kören om att inte försöka få med Kalifornien i form ett cannonball run nedför kusten.
Varför inte istället ta ett par tre nätter i Vegas, kosta på er en riktigt maffig svit och bara njut tillsammans gärna med roomservice ;-)
Flyg sedan vidare till Hawaii.