Bra weekend/sista-minuten i Europa med mormor???

2 dec. 2014 14:46
Visningar: 554
Min lilla trötta mormor vill gärna resa någonstans och jag, i egenskap av fint barnbarn, tänkte fixa detta. Mormor är 76, orkar inte gå överdrivet mycket men älskar att resa. Hon kan nog tänka sig att resa närsomhelst och varsomhelst, men jag tänker att en liten mysig solresa vore bra, då det lätt blir att gå för mycket i stora städer. Det bästa vore nog något rätt etablerat ställe med närhet till strand. Helt enkelt ett ställe med lite värme där man kan chilla och njuta av livet. Men en mysig bergsby eller gemytlig mindre stad funkar ock.

KAN EN SNÄLLA FÅ LITE TIPS? Vore så tacksam, vill så gärna överraska lilla mormodern, hehe.
3 dec. 2014 16:04
Citerat från Evoline:
Barcelona har strand nära stan.
Kreta kanske ??
Hej! Tack för tips! Jag har funderat lite på Barcelona faktiskt, får se om det kan bli nåt...
Av Desires
3 dec. 2014 19:04
Gulligt av dig att ta med din mormor utomlands.......! Jag är själv lycklig mormor, bara ngt yngre, fantastiskt måste det vara att ha en sån relation!

Jag tänkte föreslå mysiga staden Palma, på Mallorca - Bo i Palma stad, eller alla fall på bussavstånd till de centrala delarna av staden och den gamla stadsdelen. Här har ni också nära till havet och fina stränder!

En annan plats jag tänkte på är söta lilla Nerja! Den staden ligger ca 5 mil från Malaga, så för att ta er dit måste ni åka hyrbil, taxi eller buss, så det kanske är en nackdel. Vi hade hyrbil vilket gjorde det enkelt, men det kanske inte ni har möjlighet till. Kanske också vill stanna mer än en weekend på en sådan resa.....
(OM ni väljer buss från flyget; tar ni flygplatsbussen in till busstationen i Malaga, kostar ca 2€, jämna pengar helst. Från Malaga (ca 25 minuter) köper ni biljetter till Nerja ca 5€, ta bussen plats 38. Direktbuss som går via motorvägen tar ca 1.5 tim, den ordinarie nästan 2 timmar.)

Nerja är en mysig liten stad i spanska "Andalusien" med låga vitkalkade hus (de får ej bygga mer än 3 våningar), smidesjärn, blommor, trånga gränder och branta klippor och små stränder som avlöser varandra. Det är en charmig semesterort, många lite "äldre" nordbor har valt att bosätta sig där under vinterhalvåret. I gränderna ligger massor med trevliga mindre restauranger som serverar god mat, dessutom var det väldigt billigt i denna stad, tyckte vi. Här kan du se mängder med foton från denna pittoreska lilla semesterort http://www.desires.se/#post164
Av Desires
5 dec. 2014 12:28
Hej igen!
Kom att tänka på ytterligare 2 platser som kanske kan vara intressanta för er!
2 kroatiska städer som är jättefina!
- Den stora berömda världsarvsstaden Dubrovnik är fantastiskt vacker och mycket sevärd! Om ni inte hittar ngn arrangerad weekendresa dit kan ni hitta reguljärflyg till Dubrovnik, sedan hotell eller lägenhet via booking.com - I Kroatien tycker vi det är allra mysigast att bo i lägenhet, med gångavstånd till staden, och helst havsutsikt, vilket inte är så svårt att hitta där. Här är alltid mycket turister från hela världen, men allra mest folk är det nog här i juli/augusti.
Här kan du se många foton och tips ang vackra Dubrovnik http://www.desires.se/#post102

En annan kroatisk stad som är jättemysig är Split! Åk reguljärflyg hit m Norwegian t ex, ta flygbussen in till Split och bo i den genuina äldsta stadsdelen vid hamnen - tror ni skulle gilla denna stad också!
Här har ni också närheten till havet, stränder finns i närheten (vi hittade t o m en väldigt fin strand där i närheten när vi var där i höstas - annars tar man en båtutflykt ut till vackra öar som Hvar, Brac, Vis t ex.)
Du får jättegärna fråga mig om dessa platser är intressanta. Här kan du se många foton från härliga Split.
http;//www.desires.se/#post117

Hoppas du hittar något som passar er båda!