Bra dyk, vita stränder, vacker natur - Vart i Karibien ska vi?

Av Tt
29 sep. 2015 10:07
Visningar: 29
Min man och jag tittar på resor till Karibien (januari eller mars 2016), men har svårt att bestämma riktigt vart vi ska ta vägen. Finns det nån som kan hjälpa oss tro?

Vi är båda 36, och vi är ute efter sol och bad, bra dykning och vacker natur även på land. Vi behöver inget partyliv, men gärna nån bar med lite ”skönt gung”. Vi vill gärna ha lite tråkigt svenskt ”lagom” exploaterade orter. Inte höghushotell, lyxresorter och 4 rader solstolar på stränderna, men ändå inte helt avskilt utan lite restauranger att välja på och nåt att göra på land förutom solbad. Vi har tidigare varit i Thailand och på Mauritius. I Thailand gillade Krabi massor eftersom man kunde välja på många olika stränder och hitta lite mer avskilda ställen (detta var dock 10 år sen!). Koh Samui tyckte vi däremot var för ”turistigt”. Mauritius var förvisso jättefint, men inte våran grej eftersom det mesta var uppbyggt på att man höll sig på sin resort och det bara fanns sockerfält utanför.

På önskelistan finns alltså:
Bra dykning (korallrev, mycket fiskar, gärna stora djur)
Vita stränder
Gärna möjlighet att hitta mindre exploaterade stränder
Möjlighet till snorkling direkt från stranden
Vacker natur (gärna regnskog)
Boende på stranden
Inga jätteresorts med höghus eller All Inclusive
Gångavstånd till by/stadscentrum med lite restauranger att välja på

Möjlighet att hyra bil/motorcykel och ta sig runt på egen hand är ett plus, alternativt att det är billigt med taxi.

Har någon tips på vilken ö / resmål stämmer in på våra önskemål så är vi jättetacksamma!
Vi har tittat lite på Tobago och Jamaica. Många recensioner om Tobago säger dock att hotellen verkar ganska slitna och nergångna, vilket känns trist. Vi behöver ingen jättehög standard, men det ska ändå vara fräscht. Det står också på många ställen att man inte ska åka till de oexploaterade stränderna pga rånrisk. Så det avskräcker lite. Jamaica har jag drömt om sen jag såg Coctail på 80-talet ;) , men jag vet inte riktigt hur dykningen står sig, och om det är för turistigt. Har någon erfarenheter/input kring detta?