Bra/Dåligt?!?

Av Chagana
23 apr. 2009 04:33
Visningar: 29585
Hej på er!
Jag har rest världen runt flera gånger om, i mina drömmar vill säga:)
Nu sitter jag här och är lite smått uppgiven. När vi såg alla fina bidler på Bulgarien och det påminde oss om vår underbara semester i Grekland förra året så blev vi jätte glada... fram till dess att jag googlade upp reseberättelser om Bulgarien.

Jag ber Dig som har varit där att berätta om dina upplevelser.
Var det bra/dåligt, underbart/hemskt?

Jag läste om rån, horor och bulgarer som gör att citron verkar sött, att maten smakar pyton och att det är ett land som vi helst bör radera från kartan... Jag har så svårt att tro på allt detta, men blir ändå lite nere.

Vi är inte ute efter att festa natten lång eller enbart ligga på stranden, kultur natur och mat passar oss bättre.
Fritidsresot hade intressanta utflykter har du varit på dom?

Tacksam för svar!
23 apr. 2009 13:21 (redigerad)
Bulgarien är ingenting annat än ett fantastiskt land: magnifik natur, vänliga människor och välsmakande mat.
Förstår inte folk som väljer att åka till ställen som Sunny Beach för att sedan ondgöra sig över Bulgarien. Alla länder har sin armhåla och Sunny Beach är Bulgariens. Jag är säker på att där finns horor, otrevliga människor och dålig mat. Än sen då?
Vill du uppleva Bulgarien på riktigt finns fantastiska ställen som Bansko, Borovetz, Velike Tarnovo, Burgas, Sozopol, Ahtopol för att nämna några ställen.
Hälsningar,
Christian
23 apr. 2009 13:47
Det är säkert som christos säger problemet är väl bara att som charterturist kommer man ju ofta till orter typ. sunny beach och enligt bekanta som varit till några bulgariska turistorter bla. sunny beach flera gånger för att festa och bada så har de sett betydligt mer skit typ misshandel blivit erbjudna droger utanför krogar, krogvakter som varnar för kontakt med vissa killar som tillhör maffian blivit bestulen på plånböcker osv.på de bulgariska orterna än tex. i grekland eller Spanien där de också ofta åkt främst för att sola, bada o festa.

Det är säkert ok. även i bulgarien speciellt om man kommer utanför de stora turistorterna för man ska ju vara medveten om att det faktum att turister genererar pengar gör ju att det kommer mycket suspekta människor till platsen i fråga oavsett vilket land man befinner sig i men åker man för att bada o festa med likasinnade så är det väl oftast på turistorterna man hamnar tyvärr.
polarna tycker i vart fall att de upplevt mer elände där än på övriga platser de besökt sen vet inte jag om det bara är tillfälligheter, men det är ju flera sällskap det gäller så det verkar ju konstigt det också.

personligen har jag ingen erfarenhet av varken det ena eller andra eftersom vi oftast håller oss borta från de värsta turisgettona+ att vi inte är ute o festar på nätterna, har ju personligen svårt att tro att det är någe problem att man blir ofredad på turistorterna dagtid eller ens kvällstid om man är någelunda nykter o vid sunda vätskor .
mvh. Bosse.

>Citerat från christos:
Bulgarien är ingeting annat än ett fantastiskt land: magnifik natur, vänliga människor och välsmakande mat.
Kan bara inte förstå folk som väljer att åka till ställen som Sunny Beach för att sedan ondgöra sig över Bulgarien. Alla länder har sin armhåla och Sunny Beach är Bulgariens. Jag är säker på att där finns horor, otrevliga människor och dålig mat. Än sen då?
Vill du uppleva Bulgarien på riktigt finns fantastiska ställen som Bansko, Borovetz, Velike Tarnovo, Burgas, Sozopol, Ahtopol för att nämna några ställen.
Hälsningar,
Christian
Av Energi
23 apr. 2009 17:22
Lite krasst:
Bra med Sunny Beach: Är att det är ett av dom billigaste chartermålen att leva i samt stranden var fin, men ganska mycket folk
Dåligt med Sunny Beach. Sämsta maten av alla platser jag varit på, spyor och troligtvis använda kondomer lite överallt samt öststats arkitektur.
Var där i början av 80-talet och det har förändras till ett tivoli för sex. alkohol och droger från då till idag.
23 apr. 2009 18:24
Alla har sina parametrar man väger in när beslut om var man skall åka skall tas.

Om beslutet som plingar ut ur maskineriet blir Sunny Beach så beror det sannolikt på att fin strand, låga priser och mycket att göra på natten är tunga preferenser. Och det är OK!

Min poäng är att om man nödvändigtvis skall skriva en reseberättelse så borde den rimligtvis ge akt på det man åkte dit för - och inte något annat.

Det är därför det blir lite märkligt när folk som vill ha billig öl och bra strand skriver att de gastronomiska upplevelserna inte var de bästa och att hela Bulgarien är skit. Det blir som att åka till New York och klaga på att stranden inte var i klass med de på Maldiverna.

C. har talat
Av Chagana
24 apr. 2009 06:44
Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att svara på mina frågor.
Om vi åker så har vi pratat om att bo i Nessebar då många utflykter utgår antingen där ifrån eller i från Sunny beach.

Jag vill gärna höra fler åsikter och gärna tips också för den delen om vad man kan hitta på om vi nu åker.

Fortsätt skriva!:)

Många hälsningar från oss
24 apr. 2009 09:33
Jag har varit i Bulgarien två gånger, först i Albena (jättefint men i september så det var lite kyligt) samt i Nessebar.
Vi åkte tillsammans med en annan familj och meningen var att vi alla skulle bo på hotell Victoria i Sunny Beach men jag fick infallet att bo i Nessebar istället och det var ett lyckokast. Vi bodde på ett fint hotell direkt vid stranden, hade nya Nessebar runt hörnet och gamla Nessebar på gångavstånd.
När vi hälsade på vännerna i Sunny Beach blev vi ännu mer övertygade om att vi valt rätt, Sunny Beach är väldigt turistigt medan Nessebar är en stad där man blandar sig med inhemsk befolkning, äter på vanliga matställen etc. Så jag tycker ni väljer helt rätt.

Angående brottslighet så kan jag inte svara dig, vi var där senast 2002 och det kan ju ha hänt saker sen sist. Normal försiktighet gäller väl så väl i Bulgarien som hemma eller i alla andra länder. Jag har rest mycket, bl a i Karibiens övärld och har aldrig utsatts för något brott.

Kan tillägga att maten är både och. Frukostarna har varit förfärliga på gångerna (smaklöst, istrigt).
Men ute på restaurangerna har jag ätit många goda måltider (okej, några stolpskott också). I Nessebar (nya delen) fanns en anspråkslös restaurang nära havet med utomhusservering. Inga fancy möbler, vanliga träbänkar men där man serverade helt fantastikt god klyftpotatis (och kött också).
Billig och god mat kan man också få vid busstationen på andra sidan bron mot gamla Nessebar. Där är det självservering och du kan för en billig peng köpa kinamat, grillad kyckling, pommes etc. Mycket gott.
Sen finns det massor med fina restauranger i gamla Nessebar men håll koll på priset. Väljer man att äta på vänstra sidan är priserna betydligt högre än om man går till högra sidan. (För den oinvigde ligger alltså gamla Nessebar på en ö som förbinds med fastlandet via en bro).
Dock ska man hålla i minnet att gamla Nessebar (som är det ursprungliga Nessebar) kan betraktas som turistmål, Gamla Stan-stuk och därför dyrare än nya delen.

Slutligen kan jag säga att Svarta Havet är fantastiskt ur badsynpunkt, härligt vatten och rena fina stränder.

Önskar er en härlig resa
Av Chagana
6 maj 2009 06:10
Kom igen nu, ge mig gärna fler tips!:)
Jag vet att så många sitter inne på fantastiska upplevelser, dela med er av dom och upplev hela semestern på nytt ;)
6 maj 2009 07:56
Hej!

Jag var i Bulgarien sommaren 2007 och jag var precis som du säger inte där för att festa. Jag var där för att se och upptäcka landet.
Vi bodde i Sunny Beach, vilket jag tyckte var ett väldigt roligt ställe, det fanns massa saker att göra under dagarna. Många minigolfbanor, ett pariserhjul att åka, små marknader och den största shoppinggatan hette Flower Street. Där finns det jättemycket piratkopierade kläder att köpa... dem har öppet i princip hela natten, så du kan nog handla på Flower Street dygnet runt. I slutet av denna gatan hade dem också annan underhållning, t.ex. någon bungyjumping liknande sak och massa studsmattor som man kunde hoppa. Andra nöjen utanför Sunny Beach var en vattenpark som man kunde åka till, jag var dock inte där så jag vet inte mer om det tyvärr...
Om du bor i utkanterna av Sunny Beach och vill komma in till Flower Street så finns det ett litet tåg som kör turister fram och tillbaka för en peng. Kan rekomenderas, för det är en bit att gå, Sunny Beach är inte litet.
Jag vill också lägga in ett plus för hur rent det var i Sunny Beach, jag såg städare som gick runt och plockade upp skräp hela tiden nästan och varje morgon gjorde dem rent på stranden. När vi ändå pratar om stranden, den var helt underbar! Mjuk och bred sandstrand med många nöjen, t.ex. vattenruschbanor och pooler på stranden, ifall man inte vill bada i havet! :) Det var förresten långgrunt och vattnet var klart och rent.
Bara 20 min med Taxi från Sunny Bech ligger Nessebar, ett otroligt fint litet ställe som passar bra för en dagsutflykt. Där kan du strosa omkring i gamla bulgariska gränder och komma nära in på bulgarernas vardagsliv. Våga gå in i de små gränderna, annars missar du detta.
I centrala Nessebar finns många arkeologiska lämningar som man kan utforska till fots. Det finns även många små marknader, både inomhus och utomhus där du kan köpa med dej bulgarisk konst, smycken, handgjorda prylar m.m. allt som har med Bulgarien att göra....
2 timmar från Sunny Beach ligger Bulgariens tredje största stad Varna, där var jag på en dagsutflykt. Dagen började med färden in till Varna, väl framme var det dags att se en delfinshow i Bulgariens enda delfinarium. Efter delfinshowen åkte bussen vidare till ett kloster som heter Aladzha,ligger lite utanför staden. Det är inget riktigt kloster egentligen, det är ett stort berg med massa gånger inuti. Inne i berget bodde alltså munkarna fram tills 1998 sa vår guide.... Det fanns även gånger under marken om jag inte minns fel, men så mycket hann vi inte med tyvärr. När rundturen var slut släppte bussen av oss i centrum av Varna, trevlig stad, med inte så stor.
Det var lite av det jag gjorde i Bulgarien!
Om du vill åka till Bulgarien tycker jag absolut att du ska göra det, låt inte andra avskräcka dig, åk dit och bilda dig en egen uppfattning. Det är inget farligt land, tro mig! Jag skulle mer än gärna vilja åka tillbaka dit...

/Travellover
26 maj 2009 23:07
..Horor finns i Sunny beach, likaså hemma. Rånad kan du bli, det kan du också bli hemma.

Jag har varit i Sunny beach 2 gånger och jag har aldrig sett någon blivit illa behandlad. Dock har jag ju hört om det. Men det har inte avskräckt mig från att åka dit, bara för att "alla andra" säger att det är si o så i SB. Åk dit o bilda din egna uppfattning om stället.. Antingen gillar du det, eller inte. Är inte mkt svårare än så. Lyssna inte för mkt "på vad grannen säger" .
27 maj 2009 11:21
Det finns turister som dömer ut ett helt land efter ett par veckor på en semesterort som i grund och botten har förstörts av turismen. Prostitution och droger är inga bulgariska naturlagar. Det existerar på turistorter, eftersom det efterfrågas av turister.

Chagana, du söker kultur, natur och mat. Bulgarien är ett land med en storslagen natur. Ta dig till Rhodopibergen, gör en tur på floden Ropotamo som rinner genom Ropotamo nationalpark och upplev någon annat än en trist semesterort. Besök städer som Sozopol, Kazanluk, Burgas och Plovdiv för att nämna några och du finner ett genuint Bulgarien. Där möter du vänliga människor och där kan du äta en god bulgarisk husmanskost. Upplev något annorlunda, upplev Bulgarien.
Av Homeros
27 maj 2009 12:50
Citerat från stensson:
Det finns turister som dömer ut ett helt land efter ett par veckor på en semesterort som i grund och botten har förstörts av turismen. Prostitution och droger är inga bulgariska naturlagar. Det existerar på turistorter, eftersom det efterfrågas av turister.

Chagana, du söker kultur, natur och mat. Bulgarien är ett land med en storslagen natur. Ta dig till Rhodopibergen, gör en tur på floden Ropotamo som rinner genom Ropotamo nationalpark och upplev någon annat än en trist semesterort. Besök städer som Sozopol, Kazanluk, Burgas och Plovdiv för att nämna några och du finner ett genuint Bulgarien. Där möter du vänliga människor och där kan du äta en god bulgarisk husmanskost. Upplev något annorlunda, upplev Bulgarien.
Så innan turismen var Bulgarien ett land på topp med stark ekonomi och hög välfärd eller? Vad är det turisterna har förstört? Syftar du på horor och att det efterfrågas av turister så varför är det inte så på de grekiska öarna? Där springer det inte runt prostituerade och vill sälja sig.. Är det då så att av just de grekiska öturisterna så efterfrågas inte prostitution medans turister som tar sig till Bulgarien är mer sugna på lite köpesex??

Låter lite konstigt...

Och att folk dömer ut ett land efter ett par veckor är ju egentligen inte så konstigt utan ens åsikter grundar sig trots på de erfarenheter och intryck man har fått under tiden i landet..
Jag var på Playa del Ingles en gång och tyckte inte om det alls så därför har jag aldrig åkt till kanarieöarna igen..Lite dumt kanske men människor fungerar så..

Sen skriver du att prostitution och droger existerar på turistorter för att det efterfrågas av turister.. Då måste jag tycka att du dömer ut turister..Det är nog en väldigt, väldigt liten del av turister som åker iväg för att röka på och köpa horor!
Vet inte riktigt vart du semestrar men till de platser jag brukar åka till har jag missat alla droger och prostituerade, mest för att de inte finns där...Dit jag åker dit åker turister för den goda maten, de trevliga människorna och den sköna mentaliteten....

Jag tror inte att det är av en slump att alla jag pratat med som varit i Bulgarien aldrig mer vill dit..Ironiskt nog var det en kille precis på jobbet som ska boka en sista minuten..Vart frågade jag? Vart som bara inte bulgarien blev svaret..

Men som sagt, jag har inte varit där så kan inte heller säga för mycket mer än att jag aldrig kommer att åka dit..
27 maj 2009 13:16 (redigerad)
Citerat från homeros:
Så innan turismen var Bulgarien ett land på topp med stark ekonomi och hög välfärd eller? Vad är det turisterna har förstört? Syftar du på horor och att det efterfrågas av turister så varför är det inte så på de grekiska öarna? Där springer det inte runt prostituerade och vill sälja sig.. Är det då så att av just de grekiska öturisterna så efterfrågas inte prostitution medans turister som tar sig till Bulgarien är mer sugna på lite köpesex??

Låter lite konstigt...

Och att folk dömer ut ett land efter ett par veckor är ju egentligen inte så konstigt utan ens åsikter grundar sig trots på de erfarenheter och intryck man har fått under tiden i landet..
Jag var på Playa del Ingles en gång och tyckte inte om det alls så därför har jag aldrig åkt till kanarieöarna igen..Lite dumt kanske men människor fungerar så..

Sen skriver du att prostitution och droger existerar på turistorter för att det efterfrågas av turister.. Då måste jag tycka att du dömer ut turister..Det är nog en väldigt, väldigt liten del av turister som åker iväg för att röka på och köpa horor!
Vet inte riktigt vart du semestrar men till de platser jag brukar åka till har jag missat alla droger och prostituerade, mest för att de inte finns där...Dit jag åker dit åker turister för den goda maten, de trevliga människorna och den sköna mentaliteten....

Jag tror inte att det är av en slump att alla jag pratat med som varit i Bulgarien aldrig mer vill dit..Ironiskt nog var det en kille precis på jobbet som ska boka en sista minuten..Vart frågade jag? Vart som bara inte bulgarien blev svaret..

Men som sagt, jag har inte varit där så kan inte heller säga för mycket mer än att jag aldrig kommer att åka dit..
Om du verkligen hade läst mitt inlägg, skulle du möjligen kunnat ha förstått. Jag har varken talat om stark ekonomi eller välstånd. Det Bulgarien som jag har mött, har tydligen inte dina vänner mött, måhända för att vi söker olika saker. Jag söker natur och kultur och har också funnit det i Bulgarien, på platser långt bortom semesterorterna. Där har jag också funnit vänliga människor och faktiskt även god mat. Beträffande avarterna med droger och prostitution på turistorter som Sunny Beach; utan kunder blir det ingen marknad. Jag använder för övrigt ordet turister, inte alla turister, vilket är en väsentlig skillnad. Ingen behöver känna sig träffad.

Du tyckte inte om Playa Ingles och åker därför inte tillbaka till Kanarieöarna. Detta påstår du är att grunda sina åsikter på erfarenheter och intryck som man fått av ”ett land”? Snarare är det så att du dömer ut ett land på grund av dina åsikter om en enstaka plats som faktiskt har danats för och av turister. Jag tycker att det är ett sorgligt och inskränkt synsätt.

Vad gäller ditt Grekland utan prostitution kan jag informera dig att i över ett decennium har Grekland varit både transit- och destinationsland för trafficking i Europa. Människohandeln för påtvingad prostitution i Grekland tros dock ha ökat tiofaldigt under de senaste tio åren. Amnesty Internationals rapport, Greece: Uphold the rights of women and girls trafficked for sexual exploitation, avslöjar att ett stort antal kvinnor och flickor, främst från östra Europa och Afrika utsatts för människohandel till Grekland för att tvingas till prostitution. De hålls ofta i fångenskap och säljs från en människohandlare till en annan. Enligt lokalavdelningen av den internationella katolska organisationen Caritas, tros så många som 90 000 offer för människohandel förts till Grekland - bara under år 2000. Trots omfattningen av problemet har den grekiska staten endast helt nyligen börjat erbjuda stöd och skydd till dem som utsatts för trafficking. Etc etc. Läs mer i Amnestys rapport från 2008:

http://www2.amnesty.se/svaw.nsf/bfa7c41cd5810229c1256e4c002d8fde/e291fcb3309d8cf9c1257302005b7719?OpenDocument

Rapporten är en mycket otrevlig läsning, inte minst på grund av den grekiska statens brist på agerande. Kanske det är dags att plocka av skygglapparna, Homeros?
Av Lipet
27 maj 2009 19:51
Nessebar är fint. Sedan om du vill ha party åker du in till sunny beach. Vi var där förra sommaren, bodde mitt i s-b. Vi märkte inte av buslivet mer än lite spring och skrik i korridoren en natt. Själva staden är som en enda jättemarknad. Stånd med billiga märkeskopior överallt.

Det passerar ett antal miljoner turister där per år så det är klart att risken ökar. Vi märkte ingenting, man får tänka sig för som på alla andra stora turistorter.

Stranden är jättefin, vattnet var det mest underbara som jag har badat i. Som någon annan redan sagt, det städades ofta. Och nackdelen att det var tillåtet att dra ned solstolarna ända till vattnet så utmed strankanten var det packat med folk.

Maten var sådär, ingen gormetupplevelse men billigt och helt ok mat. Den bästa maten fick vi dock på china, indiska och mexikanska ställen. Vi undvek iofs att köpa mat på gatan men klarade oss från magsjuka.

Vi bodde precis bredvid en sexshop/strippklubb, där såg vi aldrig någon öht. Det kan iofs vara så att vi gick in och lade oss när alla andra gick ut för att festa.

Vi hade en helt ok semester, sol och bad var vårt mål och det fick vi! Vi åker inte tillbaka till s-b mer men vill gärna se mer av Bulgarien! Vi blev hela tiden trevligt behandlade. Är man "svinig" själv tror jag att man blir behandlad likadant tillbaka, tyvärr är det ju så att s-b räknas som ett förstagångenåkautomlandsutanföräldrarställe och då bryr man sig kanske inte så mycket om kultur (åtminstone inte om jag ska utgå utifrån mig själv) och att lära känna landet. Då vill man ha party och billigt.
Av Homeros
28 maj 2009 06:52
Citerat från stensson:
Citerat från homeros:
Så innan turismen var Bulgarien ett land på topp med stark ekonomi och hög välfärd eller? Vad är det turisterna har förstört? Syftar du på horor och att det efterfrågas av turister så varför är det inte så på de grekiska öarna? Där springer det inte runt prostituerade och vill sälja sig.. Är det då så att av just de grekiska öturisterna så efterfrågas inte prostitution medans turister som tar sig till Bulgarien är mer sugna på lite köpesex??

Låter lite konstigt...

Och att folk dömer ut ett land efter ett par veckor är ju egentligen inte så konstigt utan ens åsikter grundar sig trots på de erfarenheter och intryck man har fått under tiden i landet..
Jag var på Playa del Ingles en gång och tyckte inte om det alls så därför har jag aldrig åkt till kanarieöarna igen..Lite dumt kanske men människor fungerar så..

Sen skriver du att prostitution och droger existerar på turistorter för att det efterfrågas av turister.. Då måste jag tycka att du dömer ut turister..Det är nog en väldigt, väldigt liten del av turister som åker iväg för att röka på och köpa horor!
Vet inte riktigt vart du semestrar men till de platser jag brukar åka till har jag missat alla droger och prostituerade, mest för att de inte finns där...Dit jag åker dit åker turister för den goda maten, de trevliga människorna och den sköna mentaliteten....

Jag tror inte att det är av en slump att alla jag pratat med som varit i Bulgarien aldrig mer vill dit..Ironiskt nog var det en kille precis på jobbet som ska boka en sista minuten..Vart frågade jag? Vart som bara inte bulgarien blev svaret..

Men som sagt, jag har inte varit där så kan inte heller säga för mycket mer än att jag aldrig kommer att åka dit..
Om du verkligen hade läst mitt inlägg, skulle du möjligen kunnat ha förstått. Jag har varken talat om stark ekonomi eller välstånd. Det Bulgarien som jag har mött, har tydligen inte dina vänner mött, måhända för att vi söker olika saker. Jag söker natur och kultur och har också funnit det i Bulgarien, på platser långt bortom semesterorterna. Där har jag också funnit vänliga människor och faktiskt även god mat. Beträffande avarterna med droger och prostitution på turistorter som Sunny Beach; utan kunder blir det ingen marknad. Jag använder för övrigt ordet turister, inte alla turister, vilket är en väsentlig skillnad. Ingen behöver känna sig träffad.

Du tyckte inte om Playa Ingles och åker därför inte tillbaka till Kanarieöarna. Detta påstår du är att grunda sina åsikter på erfarenheter och intryck som man fått av ”ett land”? Snarare är det så att du dömer ut ett land på grund av dina åsikter om en enstaka plats som faktiskt har danats för och av turister. Jag tycker att det är ett sorgligt och inskränkt synsätt.

Vad gäller ditt Grekland utan prostitution kan jag informera dig att i över ett decennium har Grekland varit både transit- och destinationsland för trafficking i Europa. Människohandeln för påtvingad prostitution i Grekland tros dock ha ökat tiofaldigt under de senaste tio åren. Amnesty Internationals rapport, Greece: Uphold the rights of women and girls trafficked for sexual exploitation, avslöjar att ett stort antal kvinnor och flickor, främst från östra Europa och Afrika utsatts för människohandel till Grekland för att tvingas till prostitution. De hålls ofta i fångenskap och säljs från en människohandlare till en annan. Enligt lokalavdelningen av den internationella katolska organisationen Caritas, tros så många som 90 000 offer för människohandel förts till Grekland - bara under år 2000. Trots omfattningen av problemet har den grekiska staten endast helt nyligen börjat erbjuda stöd och skydd till dem som utsatts för trafficking. Etc etc. Läs mer i Amnestys rapport från 2008:

http://www2.amnesty.se/svaw.nsf/bfa7c41cd5810229c1256e4c002d8fde/e291fcb3309d8cf9c1257302005b7719?OpenDocument

Rapporten är en mycket otrevlig läsning, inte minst på grund av den grekiska statens brist på agerande. Kanske det är dags att plocka av skygglapparna, Homeros?
Hej! Det du säger är helt sant och det är jag väldigt medveten om då jag sett det i både Aten och Thessaloniki men tycker dock inte att det är på grund av en marknad byggd på turister..Prostitution förekommer i alla stora städer även här hemma.. Men jag pratar om mindre orter som exempel övärlden som är att jämföra med sunny beach..Att det finns horor i Sofia är ju ingen större nyhet och så lär det väl alltid vara men tror inte att den marknaden heller är styrd av turister..

Och låt mig omformulera, Åsikter som baseras på intryck och erfarenheter av orten i det land man vistats i..

Skygglapparna är borta sen länge då jag har sett prostituion i många länder..Grekland, Polen, Tjeckien..Fast skillnaden jag upplever är att i små Grekiska byar har jag aldrig sett några men i mindre samhällen i Polen och Tjeckien..Varför är det så?

Sen behöver du inte vara sarkastisk vad gäller välstånd och ekonomi..Vet att du inte talade om det men skrev inte heller vad du menade med att turisterna i grund och botten hade förstört landet..Inte så lätt att förstå vad du menar om du inte förklarar..
Eller menar du att det är turisterna som fört in droger och horor i landet?
28 maj 2009 09:42 (redigerad)
Citerat från homeros:
Hej! Det du säger är helt sant och det är jag väldigt medveten om då jag sett det i både Aten och Thessaloniki men tycker dock inte att det är på grund av en marknad byggd på turister..Prostitution förekommer i alla stora städer även här hemma.. Men jag pratar om mindre orter som exempel övärlden som är att jämföra med sunny beach..Att det finns horor i Sofia är ju ingen större nyhet och så lär det väl alltid vara men tror inte att den marknaden heller är styrd av turister..

Och låt mig omformulera, Åsikter som baseras på intryck och erfarenheter av orten i det land man vistats i..

Skygglapparna är borta sen länge då jag har sett prostituion i många länder..Grekland, Polen, Tjeckien..Fast skillnaden jag upplever är att i små Grekiska byar har jag aldrig sett några men i mindre samhällen i Polen och Tjeckien..Varför är det så?

Sen behöver du inte vara sarkastisk vad gäller välstånd och ekonomi..Vet att du inte talade om det men skrev inte heller vad du menade med att turisterna i grund och botten hade förstört landet..Inte så lätt att förstå vad du menar om du inte förklarar..
Eller menar du att det är turisterna som fört in droger och horor i landet?
Det är synd att du tolkar in sarkasm i mitt inlägg. Där finns nämligen ingen.

Din omformulering att ”Åsikter som baseras på intryck och erfarenheter av orten i det land man vistats i” gör inte, att fördömandet av ett helt land utifrån en vistelse på en semesterort blir mindre sorglig.

Du lägger ord i min mun som jag aldrig har sagt . Att ”turisterna i grund och botten hade förstört landet” är dina egna ord. Jag har talat om ”en semesterort som i grund och botten har förstörts av turismen”. Det gäller väldigt många semesterorter. Och jag har heller aldrig hävdat att ”det är turisterna som fört in droger och horor i landet”. Så visst, jag kan förklara:

En typisk semesterort för sol och bad är uppbyggd för turism. Den är också präglad av turisterna. Sedan Mallorca på 60-talet finns ett "strandkoncept". Det har du väl sett på många ställen. Stränder förvandlas. Allt enligt en mall som ska passa turisterna. Det ska vara säljbart. Och turister kräver ständig förnyelse. Och underhållning. Ofta med stora konsekvenser för miljön och lokalbefolkningen. Bara på Gran Canaria smäller man till med ett 20-tal nya golfbanor trots att där råder svår vattenbrist. Vem drabbas? I många länder får inte lokalbefolkningen vistas på stränderna, de är reserverade för turister. Och ta dina grekiska öar där havssköldpaddor i tusentals år tagit sig upp på stränder för att lägga sina ägg. Där körs parasoller ner i sanden och soldyrkande nordeuropéer breder ut sig utan en tanke på utrotningshotade sköldpaddor. Oddsen är inte värst stora för dessa små ungar som kläcks och ska ta sig till havet bland alla trampande människofötter.

I länder med stor fattigdom, som Thailand och Bulgarien, erbjuds den könshandel som efterfrågas av denna slags turister. Tror du att det är en slump att det är just fattigdomen som är grunden för könshandeln? Och att det nästan alltid finns en brottsorganisation eller hallick bakom? Tror du att thailändarna själva vill ha horgator i semesterparadisen? Tror du bulgarerna själva vill ha prostitutionen i semesterparadiset Sunny Beach?
Av Homeros
28 maj 2009 11:27
Citerat från stensson:
Citerat från homeros:
Hej! Det du säger är helt sant och det är jag väldigt medveten om då jag sett det i både Aten och Thessaloniki men tycker dock inte att det är på grund av en marknad byggd på turister..Prostitution förekommer i alla stora städer även här hemma.. Men jag pratar om mindre orter som exempel övärlden som är att jämföra med sunny beach..Att det finns horor i Sofia är ju ingen större nyhet och så lär det väl alltid vara men tror inte att den marknaden heller är styrd av turister..

Och låt mig omformulera, Åsikter som baseras på intryck och erfarenheter av orten i det land man vistats i..

Skygglapparna är borta sen länge då jag har sett prostituion i många länder..Grekland, Polen, Tjeckien..Fast skillnaden jag upplever är att i små Grekiska byar har jag aldrig sett några men i mindre samhällen i Polen och Tjeckien..Varför är det så?

Sen behöver du inte vara sarkastisk vad gäller välstånd och ekonomi..Vet att du inte talade om det men skrev inte heller vad du menade med att turisterna i grund och botten hade förstört landet..Inte så lätt att förstå vad du menar om du inte förklarar..
Eller menar du att det är turisterna som fört in droger och horor i landet?
Det är synd att du tolkar in sarkasm i mitt inlägg. Där finns nämligen ingen.

Din omformulering att ”Åsikter som baseras på intryck och erfarenheter av orten i det land man vistats i” gör inte, att fördömandet av ett helt land utifrån en vistelse på en semesterort blir mindre sorglig.

Du lägger ord i min mun som jag aldrig har sagt . Att ”turisterna i grund och botten hade förstört landet” är dina egna ord. Jag har talat om ”en semesterort som i grund och botten har förstörts av turismen”. Det gäller väldigt många semesterorter. Och jag har heller aldrig hävdat att ”det är turisterna som fört in droger och horor i landet”. Så visst, jag kan förklara:

En typisk semesterort för sol och bad är uppbyggd för turism. Den är också präglad av turisterna. Sedan Mallorca på 60-talet finns ett "strandkoncept". Det har du väl sett på många ställen. Stränder förvandlas. Allit enligt en mall som ska passa turisterna. Det ska vara säljbart. Och turister kräver ständig förnyelse. Och underhållning. Ofta med stora konsekvenser för miljön och lokalbefolkningen. Bara på Gran Canaria smäller man till med ett 20-tal nya golfbanor trots att där råder svår vattenbrist. Vem drabbas? I många länder får inte lokalbefolkningen vistas på stränderna, de är reserverade för turister. Och ta dina grekiska öar där havssköldpaddor i tusentals år tagit sig upp på stränder för att lägga sina ägg. Där körs parasoller ner i sanden och soldyrkande nordeuropéer breder ut sig utan en tanke på utrotningshotade sköldpaddor. Oddsen är inte värst stora för dessa små ungar som kläcks och ska ta sig till havet bland alla trampande människofötter.

I länder med stor fattigdom, som Thailand och Bulgarien, erbjuds den könshandel som efterfrågas av denna slags turister. Tror du att det är en slump att det är just fattigdomen som är grunden för könshandeln? Och att det nästan alltid finns en brottsorganisation eller hallick bakom? Tror du att thailändarna själva vill ha horgator i semesterparadisen? Tror du bulgarerna själva vill ha prostitutionen i semesterparadiset Sunny Beach?
Förlåt för att jag la ord i din mun..semesterort som i grund och botten förstörts av turismen skrev du såklart..
Sen vet jag inte om alla förändringar är förstörelse utan förnyelse..Visst finns de alltid någon som drabbas men så är det väl med allt egentligen? Vart man än bygger nytt, river gammalt, nya vägar som byggs och gamla tågsträckor som tas bort så är det alltid någon som drabbas.. Djur eller människor men så är det väl..
Vet inte riktigt vad som kan göras åt det?
Det sitter alltid någon lite högre upp som vill ha mer pengar..

Varför går inte regeringen i Thailand och Bulgarien in och stänger ner dessa horgator i deras paradis?
28 maj 2009 13:41
Citerat från homeros:
Förlåt för att jag la ord i din mun..semesterort som i grund och botten förstörts av turismen skrev du såklart..
Sen vet jag inte om alla förändringar är förstörelse utan förnyelse..Visst finns de alltid någon som drabbas men så är det väl med allt egentligen? Vart man än bygger nytt, river gammalt, nya vägar som byggs och gamla tågsträckor som tas bort så är det alltid någon som drabbas.. Djur eller människor men så är det väl..
Vet inte riktigt vad som kan göras åt det?
Det sitter alltid någon lite högre upp som vill ha mer pengar..

Varför går inte regeringen i Thailand och Bulgarien in och stänger ner dessa horgator i deras paradis?
I många länder har turismen medfört en hänsynslös exploatering av naturen. Det är en smaksak om man trivs att vistas på platser där man vet att människor, djur och natur har kommit i kläm för turismens skull. De flesta verkar inte bry sig. Och ”högre upp”? Hotellägare och andra exploatörer sitter inte särskilt högt upp.

”Varför går inte regeringen i Thailand och Bulgarien in och stänger ner dessa horgator i deras paradis?” Denna fråga delar jag helt med dig. I utpräglade sexturistländer torde svaret vara ekonomisk cynism. Sexhandeln är en stor del av turismen i många länder. Och den påverkas varken av finanskriser eller av konjunktursvängningar. Den är med andra ord en säker inkomstkälla. Icke desto mindre vidrig.

Men om jag återgår till kärnfrågan i den här diskussionen. Vad jag vänder mig mot är att Bulgarien döms ut som land på grund av ett enstaka besök på en semesterort, en plats som enbart skapats för turism och danats av turisterna själva. Bulgarien är så mycket mer, vilket jag nämnde i mitt ursprungliga inlägg. Att komma ihåg om bulgarer; det finns nästan åtta miljoner. I Sunny Beach bor under lågsäsong knappt tusen. Det är värt att tänka på när man dömer ut en hel befolkning.
Av Homeros
28 maj 2009 15:05
Citerat från stensson:

Men om jag återgår till kärnfrågan i den här diskussionen. Vad jag vänder mig mot är att Bulgarien döms ut som land på grund av ett enstaka besök på en semesterort, en plats som enbart skapats för turism och danats av turisterna själva. Bulgarien är så mycket mer, vilket jag nämnde i mitt ursprungliga inlägg. Att komma ihåg om bulgarer; det finns nästan åtta miljoner. I Sunny Beach bor under lågsäsong knappt tusen. Det är värt att tänka på när man dömer ut en hel befolkning.
Jo jag håller med dig totalt..Det är väldigt lätt att döma ut utan att ha bildat sig en egen uppfattning och det är helt fel! Antar att jag är likadan..Det finns förmodligen otaliga vackra och helt underbara platser i Bulgarien, inget snack om saken.. Tar väl kanske det säkra före det osäkra och reser till platser som jag vet passar mig perfekt och som jag älskar att vara på..

Men du är både väl påläst, vet vad du pratar om och det du säger stämmer..

Samtidigt så känns det som att du verkar ha en speciell kärlek för Bulgarien och att det kanske sticker lite i dig att folk tycker illa om landet..Men som jag sa, man utgår trots allt alltid efter det man själv upplevt..Det fina och underbara som någon annan upplevt är svårt att ta till sig.. Jag kan naturligtvis inte förstå att någon tycker att t.ex Naxos var ren skit medans jag själv älskar ön och allt den hade att erbjuda..Ens egna erfarenheter är det man måste utgå ifrån..
28 maj 2009 15:37
Citerat från homeros:
Jo jag håller med dig totalt..Det är väldigt lätt att döma ut utan att ha bildat sig en egen uppfattning och det är helt fel! Antar att jag är likadan..Det finns förmodligen otaliga vackra och helt underbara platser i Bulgarien, inget snack om saken.. Tar väl kanske det säkra före det osäkra och reser till platser som jag vet passar mig perfekt och som jag älskar att vara på..

Men du är både väl påläst, vet vad du pratar om och det du säger stämmer..

Samtidigt så känns det som att du verkar ha en speciell kärlek för Bulgarien och att det kanske sticker lite i dig att folk tycker illa om landet..Men som jag sa, man utgår trots allt alltid efter det man själv upplevt..Det fina och underbara som någon annan upplevt är svårt att ta till sig.. Jag kan naturligtvis inte förstå att någon tycker att t.ex Naxos var ren skit medans jag själv älskar ön och allt den hade att erbjuda..Ens egna erfarenheter är det man måste utgå ifrån..
Homeros! Jag har inte större kärlek till Bulgarien än jag har till Italien, Grekland, Frankrike eller andra länder. Jag reser gärna i alla länderna. Däremot tycker jag kritik ska vara rättvis, vad det än handlar om. Det finns alltid en baksida av myntet och man kan säga mycket om Bulgariens bakgård, inte minst i behandlingen av dess romer.

Stensson
Av Chagana
1 juni 2009 19:54
Tack all för era tips och ideér!! Dock gjorde vi en helvändning härom dagen. Vi såg några foton av Bali och föll pladask. Det blev inte riktigt en så billig resa som vi hade tänkt oss, men vi känner oss ändå nöjda:) Om 22dgr lyfter planet och vi gör vårt första besök i Indonesien.
Dock kommer vi att ta med era resmåls förslag till andra tillfällen, vi har allt blivit nyfikna på ett par av dem:)

Tack igen!
Av Energi
21 nov. 2009 13:07
Citerat från chagana:
Tack all för era tips och ideér!! Dock gjorde vi en helvändning härom dagen. Vi såg några foton av Bali och föll pladask. Det blev inte riktigt en så billig resa som vi hade tänkt oss, men vi känner oss ändå nöjda:) Om 22dgr lyfter planet och vi gör vårt första besök i Indonesien.
Dock kommer vi att ta med era resmåls förslag till andra tillfällen, vi har allt blivit nyfikna på ett par av dem:)

Tack igen!
Haha! Vilken vändning i possitiv riktning. Bali är ett resemål som ligger på top5 av länder att besöka för mig. Hoppas ni får det kanon! Skriv gärna några rader om hur det var.
Av Chonne
2 juli 2014 20:26
Måste bara säga en sak..

har en vän som rest till sunny beach 2ggr om året dom senaste 5 åren HAN ÄLSKAR STÄLLET!!

ang horor och rån,.., hum åk över sundet till köpenhamn så har du samma där..det finsn överallt..

aldrig blivit rånad utomlands.. dock i malmö 3 gånger.. så tror nog vårt eget land är värre.. tack för mig
3 juli 2014 06:34
En resa till Bulgarien ger mycket för pengarna. Precis som många redan varit inne på skulle jag avråda från att åka till Sunny beach. Prova istället någon annan ort längs kusten. Var själv i Bulgarien en månad förra sommaren och besökte flera orter. Är mycket nöjd med min resa.

Hälsningar

Jan Lahti
Av Tom
26 juli 2014 13:14
vi drar liv i en 5 år gammal tråd.

när man åker utomlands så lägger man ju ribban där vart man ska åka till ett lugt ställe eller en livlig turistort,
turistorterna är uppbyggda för oss turister med hotell med massa poler,restauranger,supermarket och butiker vid dom flesta fall en sandstrand, vill man bo mer som det inhämska folket så ska man nog leta efter ett mer sömning ställe.

men som sagt finns det ju utflykter som säljs både av lokal befolkning på plats (som brukar va billigare) eller av charter arrangören.

så vill man ha puls,liv,rörelse så bor man tex i sunny beach.

vill man ha lite lugnare men ändå närheten till ovanstående så kan man välja nessebar eller sveti vlas som ligger i utkanten åt varsit håll från sunny beach på ett avstånd på 4-6 km.

har själv varit i S-B 12-13 gånger sedan 1998 och jag trivs som fisken i vattnet där. har både varit där som minneslucka turist och nu med familj och småbarns pappa.

den gammla delen av sunny beach byggdes upp av "rika ryssar" på 60 talet och när ja va där 1998 va det inte ens hälften så stort som nu, nu finns det fler än 25 000 sängplatser i sannybeach och då förstår ni vilka som reser dit då det är bland det billigaste turistmålet i europa med mängder av barer, så vill man ha lite lugnt så ska man absolut inte bo i närheten av blomstergatan (centrum) och undvika närheten runt discot Lazur oxo då det drar ungdommar nattetid som flugor till en hundskit en varm sommardag.

vad det gäller maten så är det väl lika där oxo, dom som driver restaurangerna är inte själv ägare till dom då dom hyr dom, och priserna är skyhöga. så många chansar och provar lyckan och då blir dom kvar år till år men dom flesta byter ägare, där av matkvaliten. och man åker inte till ett annat land för att äta köttbullar och lingonsylt. ät istället det dom är bra på att tillaga, allst dieras inhemska mat med mycket soppor och mossaka,mm eller så får man leta på guldkornen. vill ni ha ett sådant så säger ja djanys ett par hundra meter ovanför blomstergatan.

vad det gäller och droger och luder.

självklart existerar det. även slödder dras dit där det finns pengar att tjäna. och som sagt försegår detta även på blomstergatan nattetid då vi vanöigt folk ligger och sover som skönast. och rån sker oxo samma tidpunkt då dom drabbade har passerat 2 promille för ett ljusår sedan. så sunt förnuft, håll er på upplysta platser och håll i hop prcis som hemma, för att gå ap plakat i mörka gränder själv är inget ja rekomenderar att folk gör någonstans i världen. stränder ska även oxo undvikas nattetid i mörker då mycket fuffens pågår där runt centrum.
Medlemmen har tagit bort svaret
16 okt. 2014 18:03
Bulgarien är så mycket mer än kustorterna. Prova gärna att åka till Sofia, Varna, Ruse eller varför inte Plovdiv. Finns mycket att uppleva där.

Hälsningar

Jan Lahti