Borde vi bestiga Mt Kinabalu? (eller andra tips om Borneo?)

30 mars 2015 10:46
Visningar: 1961
Jag har sån beslutsångest!

Jag och sambon reser till Malaysia i sommar. Vi ska spendera 4 dagar i Singapore, 7 dagar i Sabah/Borneo, 7 dagar Perhentian-öarna, 2 dagar KL.

Och nu måste vi snart besluta oss för om vi vill bestiga berget på Borneo, det börjar bli dags att boka. Men jag är så orolig för att vi bara kommer tycka det är bäst och pina! Jag älskar naturupplevelser och sambon älskar utsikter.

Saker som får mig att vela:
- Ingen tidigare erfarenhet av vandring eller klättring
- Träningsvärken/smärtan (kommer våra efterföljande dagar på Perhentian bara kantras av smärta?)
- Påfrestningen på knäna vid nedgången (jag har haft lite, lite problem med höger knä efter en vurpa med cykeln)
- Kommer vi klara av det? Jag är inte alls särskilt vältränad, vardagscyklar ca 6 km varje dag, tränar 3 ggr i veckan på Friskis bara. Sambon är ganska vältränad; löper, simmar och styrketränar en del.
- Vi är inte alls vana vid såna här typer av aktiviteter, vi är vanligtvis mycket bekväma av oss när vi är ute och reser. Inte särskilt äventyrliga (men vi önskar kanske att vi vore det mer)! Vanligtvis är vi inte sådana som hugger i när det blir jobbigt, inte när det handlar om fysiska utmaningar. Detta är största orosmomentet - vi har ju aldrig varit med om något såhär fysiskt utmanande tidigare..
- Hört att många blir magsjuka av buffén som serveras vid övernattningen. Jag har känslig mage så blir verkligen sjuk av minsta lilla - men å andra sidan så finns nog den risken på betydligt fler ställen än vid denna buffé ;-)

Ni med erfarenhet, vad säger ni?

Och om det inte blir något med berget behöver vi tips på andra saker att göra på Borneo. Det enda vi har inplanerat än så länge är en 3 dagar/2 nätter-tur på Kinabatang River. Vi är inte särskilt intresserade av dykning dock, men gärna natur-/djurupplevelser av olika slag.
30 mars 2015 13:20
Hej!

Jag besteg berget i oktober förra året. Var aldrig nervös att jag inte skulle klara det men det var faktiskt tuffare än jag trodde, framförallt vägen ner! Det var min första bergsklättring och jag är inte särskilt vältränad. Visste dock sedan tidigare att en gång då jag sprungit milen så fick jag efterföljande problem när jag gick i trappor eller lutande backe nedför i mitt högra knä. Fick detta symptom denna gång också och det var ingen rolig upplevelse på vägen ner. Men det behöver ju inte betyda att du får samma problem! Tips är att ha med 2 stavar för vägen ner. Det hade inte jag.
Uppför blir det mest svettigt till en början och sen bra kallt. Packa en liten ryggsäck med flera t-shirt, vind/regn jacka, mössa, vantar, långkalsonger och en långärmad tröja.

Angående buffén uppe på övernattningsstället så ringer det en liten klocka nu. Det var en av dom godaste bufféer jag har ätit(kanske för att man hade förbrukat ovanligt mycket energi) helt klart. Men jag blev magsjuk natten när jag var tillbaka på hostellet. Jag hade absolut inte förknippat detta med buffén förens jag såg ditt inlägg nu, men är klart osäker ändå. Det var ju mer än 1 dygn efter att jag hade ätit buffén. Jag åt middag när jag var tillbaka i KK och misstänkte klart mer den måltiden.
Hoppas jag inte gör er för oroliga nu men jag tyckte berget var värt besväret. Träningsvärken satt i en dag och ganska kraftigt, mitt knä mådde bra efter.
Jag vände mig till rustic borneo som arrangerade bestigningen och gjorde även Padas River White Water Rafting vilket jag kan rekommendera!
Av Kerstin
31 mars 2015 21:55
Hej. Jag var uppe på berget i februari i år. Jag tycker att det bitvis var tungt, men att det var värt det och en upplevelse utöver det vanliga!! Det är jobbigt, och varmt i början och kallt på toppen. Jag tycker att ni ska testa. Grejen är att gå sakta sakta, ta pausar och att komma ihåg att dricka, och ni kommer säkert att fixa det. Ha ordentligt med kläder när ni ska upp till toppen, och glöm inte mössa och vantar. Maten ( buffén ) var jätte god och det var även frukosten. Jag blev inte dålig av maten. Jag upplevde att vägen ner var den jobbigaste biten, mitt tipps är att ta sig ner så snabt som möjligt innan "man stelnar till" . Det är ju många trappor och lite besvärlig terräng, så det kan nog kännas i knäna, men om du har stavar så avlastar du ju en hel del. Jag hade en grym träningsvärk ett par dagar efter, men som sagt väl värt upplevelsen. Jag bokade med Amazing borneo ( trer jag de hette) och det fungerade jätte bra. Bo en extra dag i nationalparken så blir det inte så stressigt. Vi var också på Kinabatang river, 3D /2N. Vi gillade det också, och såg många djur, bla orangutanger och näs apor. Vi åkte vidare upp till Kudat efter och ägnade några dagar åt sol och bad.
Hör gärna av dig om du undrar nått mer om berget.
// Kerstin
Av Mellu79
6 apr. 2015 11:13
Besteg berget i otränat tillstånd, dvs endast gått lite promenader innan osv. Det var tufft men det gick. Maten var inget fel på. Se bara till att köpa dryck. Dryck finns att köpa på laban rata 3600 m höjd, tar ca 5. timmar att gå upp dit. Se till att köpa tillräckligt med dryck så det räcker vägen ner också. Resorb, vätskeersättning piggar upp också.
Tycker att man inte skall missa och gå upp på berget.

Rekommenderar att ni åker till Sepilok och tittar på orangutang reservatet. Vi bodde på sepilok jungle resort som ligger intill. Bra standard och inte så dyrt.

Vi flög även ut till Labuan på västsidan, fina stränder inga turister.
Manukan islands utanför kk, hyrde lyxiga bungalows för ca 500 kr via sutera sanctuary lodges i kk. Billigast boka på plats.
6 apr. 2015 12:37
Tack för svar hörni! Vi har bestämt oss för att bestiga berget, vore synd att missa det som ni säger!

Vi planerar också att besöka Sepilok orangutang-centret som några av er skrivit. Men hur lång tid behöver vi där tror ni? Tiden är lite knapp och om vi ska bestiga berget har vi kanske bara en förmiddag på sepilok (från ca 9 på morgonen till ca 12 på dagen). Skulle det räcka tro? Dvs tre timmar.

Tack för era svar! :)
Av Kerstin
6 apr. 2015 19:04
Även vi var på Sepilok orangutang-centret . Det räcker med en förmiddag på centret. Då hinner ni promenera till "tränings centret" för de unga orangutangerna och besöka en matstation (tror det var matning kl 10.00) och så hinner ni se informationsfilmen. Kul att ni ger er på berget , det kommer säkert att gå jätte bra :-).
// Kerstin
7 apr. 2015 06:11
Besteg berget 2011.
Eftersom det är "gångväg" nästan hela vägen upp, förutom sista biten då man allt som oftast går på bara berget och stundtals håller sig i rep så är det förhållandevis lätt att ta sig upp. Jag och min kompis gick upp till baslägret på 3 timmar (vilket är mountain guide speed som det heter) och är väl kanske lite väl snabbt. En normal vandring dit ska ta runt 5-6 timmar, och sedan för att nå toppen behöver man ytterligare en 3-4 timmar eller något sådant.

Det svåraste med nedstigningen är att man allt som oftast låter samma fot ta "smällen" i varje trappsteg (och ja, det är många trappsteg) så tänk på att växla fötter.

Rent generellt gäller, ha med regn/vindjacka, ha med torra ombyten. De kommer behövas. Och det är som varmast 10-15 grader vid basecamp och sen blir det bara kallare ju längre upp ni kommer. Man kan lämna sin packning vid entren till Mount Kinabalu National Park, så man behöver inte släpa med sig allt upp. Ta bara med det nödvändigaste. :)
Av Johebb
7 apr. 2015 14:36
Är på väg till Borneo i maj och funderar på att bestiga Mt. Kinabalu men är höjdrädd av mig.

Någon som har rekommendation om jag bör anta utmaningen eller ej?
Hur vidare någon har information vad det finns för olika grupper som tar sig upp ex olika nivåer på vältränade, ålder mm.

Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få!
7 apr. 2015 15:42
Citerat från Johebb:
Är på väg till Borneo i maj och funderar på att bestiga Mt. Kinabalu men är höjdrädd av mig.

Någon som har rekommendation om jag bör anta utmaningen eller ej?
Hur vidare någon har information vad det finns för olika grupper som tar sig upp ex olika nivåer på vältränade, ålder mm.

Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få!
Hej...
Det finns väl två olika farter att ta sig upp på. De flesta gör det på en övernattning men det finns på 2 om man vill det om jag minns rätt.
Utan att veta hur höjdrädd du är men det bör inte vara några större problem, vad jag kan minnas så går man aldrig utmed några stup eller liknande, däremot är det ju kraftig lutning stundtals och sista biten upp får man på vissa ställen hålla sig i ett rep som ligger utmed bergssidan för att man ska kunna ta sig upp.

Eftersom du är höjdrädd så undvik att boka en tur som inkluderar "via ferrata" så ska du nog klara dig, där är det vajerbro utmed klippvägg. :)
7 apr. 2015 17:08
Nu har jag en fråga till...

Vandrade alla den vanliga leden upp, Timpohon Trail? Eller har någon prövat på den längre och vackrare (men inte lika branta) Mesilau Trail? Är velig vilken vi ska gå... :-)
7 apr. 2015 17:24
Hej..
Jag tog nog den vanliga.
Den var inte så dum heller. Har tyvärr inga bilder online ifrån min resa dit så jag kan inte ge exempel. :/
7 apr. 2015 17:40
Citerat från Ixploretheworldcom:
Hej..
Jag tog nog den vanliga.
Den var inte så dum heller. Har tyvärr inga bilder online ifrån min resa dit så jag kan inte ge exempel. :/
Kul om den också var vacker! Då kanske det spelar mindre roll :)
7 apr. 2015 17:42
Vad gjorde ni alla dagarna efter Mt Kinabalu?

Vi funderar på att åka till Poring Hot Springs och spendera vår sista dag på Borneo där, men samtidigt verkar det vara lite trist och en lite halvsjaskig turistfälla? Hur gjorde ni? Är det bättre att spendera sista dagen i Kota Kinabalu-området?

Sedan åker vi vidare till Perhentian-öarna.

7 apr. 2015 17:47
Citerat från Timoteja:
Vad gjorde ni alla dagarna efter Mt Kinabalu?

Vi funderar på att åka till Poring Hot Springs och spendera vår sista dag på Borneo där, men samtidigt verkar det vara lite trist och en lite halvsjaskig turistfälla? Hur gjorde ni? Är det bättre att spendera sista dagen i Kota Kinabalu-området?

Sedan åker vi vidare till Perhentian-öarna.

Alltså.. Poring Hot Springs är väldigt uhm... märkligt. Det finns ett stort hotell där om jag minns rätt och typ 2-3 vandrarhem av den sjaskigare sorten (i alla fall 2011 var det så). Sen är det de heta källorna då där man kan bada. Var bara asiater där när vi var där. Ska även finnas en grotta någon kilometer eller så in i djungeln. Det ligger dessutom vid slutet av vägen, asfalten tar bara slut. :)

Åk hellre till KK igen, tror ni får mer utväxling där än på Poring Hot Springs. Ett alternativ är att besöka Sabah Tea Garden, det är rätt mysigt och de har fina små stugor man kan hyra för inte så dyrt.

Jag och polaren tog en ordentlig massage dagen efter nedstigningen ifrån Mount Kinabalu, det kändes underbart. Annars spenderade vi dagen efter med att vara lite stela i kroppen och gå runt och kolla på stan i KK och äta en rejäl stek på någon japansk restaurang vi hittade. :)
20 maj 2015 22:03
Måste fråg aer som svarat - finns det dryck på flaska/burk att köpa vid laba rata? Finns det mat att köpa också? Känner mig tveksam om jag vill äta deras mat om jag riskerar magsjuka!
21 maj 2015 09:30
Laba Rata är väl ett av ställena man kan bo på uppe på Mount Kinabalu?

De har mat där, vill minnas att det ingick mat i paketet (vandring uppför, övernattning osv).
Men det ska även gå att köpa snacks/dryck där för hutlösa priser också. Vill minnas att i något av husen hade de något butiksaktigt. Anledningen till att allt är dyrt är för att det bärs upp varje dag uppför berget! :)
Av Mellu79
21 maj 2015 18:32
Mat finns på Laban Rata, den var varm och väl tillagad. Inga problem.
Av Fizan
22 maj 2015 13:56
Vi var på Borneo i somras och besteg Berget. Ät inte äggen i buffén!! Jag gjorde detta och blev tokdålig, inte det lättaste att hitta buskar på ett berg (mardröm). Annars helt underbart men svettigt i början och kallt på toppen, verkligen kallt!! Ont i knäna på vägen ner och träningsvärk from hell 2 dgr efter, men vi klara det :)
22 maj 2015 17:35
Ta en regnskogstripp 3d& 2 n med uncle tan wildlife, helt otroligt. Utgår från Sepilok. Vi var där i januari och regnperiod men trevliga människor och en fantastisk upplevelse. Men var förberedd på att det är enkelt boende.... Vi hade våra barn med 8-11 år det gick bra det med.
Avvakta med orangutangerna i Sepilok tills efter utflykten, du kan få se dem live! ( som vi)
Av Mellu79
28 maj 2015 19:44
Ha en härlig resa. Vi åker på lördag. Den här gången Perhentien, Tanum Negara och Kuala Lumpur.
7 juni 2015 19:17
Tack för svar allihopa! Det uppskattas.

Nu blir det ju tyvärr inget Mt Kinabalu med största sannolikhet. Berget och Laba Rata är stängt på obestämd tid. Ofantligt tråkig - som jag längtat efter att få ta mig an berget! Och vilken sorg för Borneo. Detta dämpade glädjen inför resan lite, vi får se vad det är för Borneo vi får möta när vi anländer om någon vecka. Det känns som att Malaysia har fått skit så det räcker och blir över nu!
7 juni 2015 19:48
Citerat från Timoteja:
Tack för svar allihopa! Det uppskattas.

Nu blir det ju tyvärr inget Mt Kinabalu med största sannolikhet. Berget och Laba Rata är stängt på obestämd tid. Ofantligt tråkig - som jag längtat efter att få ta mig an berget! Och vilken sorg för Borneo. Detta dämpade glädjen inför resan lite, vi får se vad det är för Borneo vi får möta när vi anländer om någon vecka. Det känns som att Malaysia har fått skit så det räcker och blir över nu!
Vad säger du? Stängt på obestämd framtid?
Var har du läst/hört det?
7 juni 2015 20:07
Gunillad, nyheten kanske har gått dig förbi då den inte fått särskilt stort utrymme i svensk media. Borneo, och särskilt området omkring Mt Kinabalu, drabbades för några dagar sen av en kraftig jordbävning. Flera klättrare dog och över hundra stycken blev strandande på summit. Donkeys Ear, det kända monumentet, har gått sönder och stora delar av vadringslederna är täckta med stora stenpartier eller skadade på andra sätt. Laba Rata är stängt och berget likaså tills de fått ordning på allting, vilket är osäkert hur lång tid det tar men förmodligen dröjer det ett bra tag. Räddningsarbetet håller fortfarande på så vitt jag förstått.

Jag har hört detta från Amazig Borneo och ett antal andra personer i närheten. Du kan googla om nyheten själv så får du mer information.
7 juni 2015 20:54
Citerat från Timoteja:
Gunillad, nyheten kanske har gått dig förbi då den inte fått särskilt stort utrymme i svensk media. Borneo, och särskilt området omkring Mt Kinabalu, drabbades för några dagar sen av en kraftig jordbävning. Flera klättrare dog och över hundra stycken blev strandande på summit. Donkeys Ear, det kända monumentet, har gått sönder och stora delar av vadringslederna är täckta med stora stenpartier eller skadade på andra sätt. Laba Rata är stängt och berget likaså tills de fått ordning på allting, vilket är osäkert hur lång tid det tar men förmodligen dröjer det ett bra tag. Räddningsarbetet håller fortfarande på så vitt jag förstått.

Jag har hört detta från Amazig Borneo och ett antal andra personer i närheten. Du kan googla om nyheten själv så får du mer information.
Nej jag hade inte hört nåt om det, men då har jag inte heller sett så mycket nyheter de senaste dagarna.
Hemskt!
På flera sätt...
En bestigning har även stått på min lista.