Boracay till Palawan i Mars!

16 feb. 2014 15:53
Visningar: 2059
Hej!

Vi är ett par som kommer att resa till Boracay i början av mars. Planerar att tillbringa en dryg vecka där för att senare resa vidare till Palawan.

Vad är det snabbast och smidigaste resealternativet dit? Måste man flyga till manilla/cebu och sedan vidare eller går det direkt från caticlan?

Planerar att hyra en privat van/taxi för att förflytta oss upp mot El Nido då vi hört skräckhistorier om dom lokala bussalternativen..:)

Några tips på vägen upp? Är det El Nido som gäller eller kan ni tipsa om andra mer prisvärda platser på Palawan? Bra hotell, fina stränder osv..

Vi är inte intresserade av några överlevnadsturer i djungeln ej heller att sova i hängmattor i det fria men är inte heller jätte bekväma av oss! Vi uppskattar fina vyer, vackra stränder,fräscha boenden med AC!, bra mat, romantik, nån mopedtur för att utforska och framförallt avkoppling!

Tacksam för alla tips och råd vi kan få!

MVH!
Av Php
18 feb. 2014 18:29
Hej vi var i Boracay nu i januari & Palawan i december. 2 härliga ställen & olika!

Det går fint att flyga från Boracay (Caticlan) till Puerto Princessa (Palawan), vi flög med cebupacificair direktflyg med propellerplan, planen är inte små. Tänk bara på att max incheckat bagage är 10kg/person. Alltså om ni är 2 är det max 20kg som ni kan fördela i antingen en eller 2 väskor. Det är totalvikten som räknas.
Flyger ni via Kalibo kan ni välja vilken vikt ni vill ha. Det tar 2 timmar med buss från Boracay till Kalibo. Fin tur.

Boka med fördel transfer med http://southwesttoursboracay.com/
Supersmidigt med pickup från flygplatsen direkt till hotellet & billigt, blir inte mycket dyrare än att du ska krångla med att betala på 3 olika ställen, stå i köer m.m. för att sköta allt själv!
Enkelt att boka & betala på hemsidan!

Sen har vi Palawan.
Jag tycker ni tänker helt rätt med att hyra en egen Van, supersmidigt & man slipper trängas i en van med 20 andra. Vi såg hur trångt folk satt när det var mat paus på halva vägen.

Resan tar 6 timmar från Puerto Princessa till El Nido, det är en trevlig & fin färd men sista timmen är lite skumpig, men ni lär överleva & vara fantastiskt glada för att ni valde att åka till El Nido, öarna runtomkring (island hopping) är fantastiska & det finns en jättefin strand Las Cabanas ca 15 min med tricikle innan El Nido.
Det är inte många som badar i själva El Nido även om det är en fin strand.

Har ni ett par/3 dagar över kan ni åka till Sabang & kolla på Underground River som är ett av de 7 underverken! Magnifikt! Sabang har en fin strand men det sitter stora skyltar med varningar för undervattenströmmar, & det är rätt höga vågor. Boka hotell på ex Sheridan, fint 5 stjärningt hotell med jättepool! :) Det tar 2 timmar från Sabang till flygplatsen i Puerto Princessa.

Vi använde oss av http://eulenjoyexpress.com/ för transport ipå Palawan & det funkade förträffligt.

En sak till, tänk på att ha kontanter (peso) till El Nido + dollar i reserv då det inte finns en enda bankomat.
På boracay finns säkert minst 20!

MVH
20 feb. 2014 18:50
Tack så hjärtligt för utförligt svar!

Vi ska absolut följa tipsen du gett samt besöka Underground river!

Mvh/ Marcus
Av Php
21 feb. 2014 16:07
Hoppas ny får en grym resa! Berätta gärna hur det var när ni är tillbaka! :)
Av Emmieax
28 juli 2014 20:01
Citerat från Php:
Hej vi var i Boracay nu i januari & Palawan i december. 2 härliga ställen & olika!

Det går fint att flyga från Boracay (Caticlan) till Puerto Princessa (Palawan), vi flög med cebupacificair direktflyg med propellerplan, planen är inte små. Tänk bara på att max incheckat bagage är 10kg/person. Alltså om ni är 2 är det max 20kg som ni kan fördela i antingen en eller 2 väskor. Det är totalvikten som räknas.
Flyger ni via Kalibo kan ni välja vilken vikt ni vill ha. Det tar 2 timmar med buss från Boracay till Kalibo. Fin tur.

Boka med fördel transfer med http://southwesttoursboracay.com/
Supersmidigt med pickup från flygplatsen direkt till hotellet & billigt, blir inte mycket dyrare än att du ska krångla med att betala på 3 olika ställen, stå i köer m.m. för att sköta allt själv!
Enkelt att boka & betala på hemsidan!

Sen har vi Palawan.
Jag tycker ni tänker helt rätt med att hyra en egen Van, supersmidigt & man slipper trängas i en van med 20 andra. Vi såg hur trångt folk satt när det var mat paus på halva vägen.

Resan tar 6 timmar från Puerto Princessa till El Nido, det är en trevlig & fin färd men sista timmen är lite skumpig, men ni lär överleva & vara fantastiskt glada för att ni valde att åka till El Nido, öarna runtomkring (island hopping) är fantastiska & det finns en jättefin strand Las Cabanas ca 15 min med tricikle innan El Nido.
Det är inte många som badar i själva El Nido även om det är en fin strand.

Har ni ett par/3 dagar över kan ni åka till Sabang & kolla på Underground River som är ett av de 7 underverken! Magnifikt! Sabang har en fin strand men det sitter stora skyltar med varningar för undervattenströmmar, & det är rätt höga vågor. Boka hotell på ex Sheridan, fint 5 stjärningt hotell med jättepool! :) Det tar 2 timmar från Sabang till flygplatsen i Puerto Princessa.

Vi använde oss av http://eulenjoyexpress.com/ för transport ipå Palawan & det funkade förträffligt.

En sak till, tänk på att ha kontanter (peso) till El Nido + dollar i reserv då det inte finns en enda bankomat.
På boracay finns säkert minst 20!

MVH

har två frågor angående Palawan.. du värkar ju ändå veta vad du "pratar" om!
Jag och min kille har tänkt åka till Palawan i vinter (jan) men då vi reser jorden runt vet vi inte hur länge vi skall stanna där? har du några tips? två tre veckor ? hinner man med allt med att ta sig upp till El Nido och åka till dem här ställena du nämnde ?

Var ni på Coron? ni vet inte hur man tar sig upp ditt? om det finns båtar som går från El Nido?

Tänkte också fråga hur uppfattade ni det med kriminalitet alltså hur pass farligt var det att resa runt på Palawan ?
Av Php
29 juli 2014 00:38
Hej

Vi har inte varit på Coron än men kommer nog åka dit nästa resa. Vad jag vet om Coron är att det verkar vara lika fint som uppe i El Nido, liknande skärgård. Men det finns nog mer att se på själva Palawan skulle jag tro.
Men har ni tid, välj båda! :)

Vi var på Palawan 8 dagar & det känder för lite men var allt vi hann med tyvärr. Den tiden hade jag gärna stannat bara i El Nido. men nu blev det fördelat på 3 dagar i Sabang också.

Det ska gå att åka båt mellan El Nido & Coron men har ingen bra info om det tyvärr.
Men du kan läsa mer här http://www.elnidoboutiqueandartcafe.com/
Mycket bra info från 'turistcentret' i El Nido. Det går även propellerflyg till den lilla flygplatsen strax utanför El Nido men inte så ofta & mycket dyrare än till Puerto Princessa eller Coron.

Om man vill kan man ju alltid ex. flyga till Coron, ta båten till El Nido, åka vidare neråt till ex. Port Barton (tittade lite på det inför vår resa), vidare till Sabang (där underground river ligger) & sen till ex Puerto Princessa town & flyg därifrån...
Det ska nog finnas fler fina ställen men känner inte till fler..

Ang. Underground river & permit. Man måste söka tillstånd för att åka till underground river minst dagen(morgonen) innan för att vara säker på att få åka nästa dag. Vårat hotell som vi bodde på i Sabang fixade det åt oss (Sheridan Beach Resort & Spa) men såg att det fanns fler ställen som ordnade det.
Sabang är inte stort alls & havet kan vara lite lurigt att bada i med undervattenströmmar, därför valde vi fint hotell de 3 dagarna vi bodde där med stor pool!
Jag tycker det är en bra ide att stanna några dagar, har man otur & det är för mycket vågor på havet kan turerna bli inställda.
Detsamma gäller för turerna i El Nido & båtturen till Coron/El Nido.

Hade jag kunnat bestämma förra gången hade jag nog velat stanna 2 veckar åtminstone, det finns många heldagarsturer i El Nido som hade varit fina att se + fina stränder runtomkring.

Från flygplatsen i Puerto Princessa tar det 6 timmar med van till El Nido. Vi tyckte det var värt pengarna att ta en egen van, inte trångt & alltid trevligt med lite prat med chauffören, man får reda på mycket saker.
Budget = buss.

Jag tycker det är smart att åka med ett tidigt plan så man kommer till Puerto Princessa på morgonen så man hinner hela vägen till El Nido innan mörker, sista biten är skumpig & hade inte varit rolig i mörker. Annars var vägen helt ok förutom sista timmen kanske som var lite skumpig men en fin del av resan ändå :)

Inte någon gång har jag stött på någon kriminalitet på något ställe i Filippinerna men den finns säkert. Filippinarna är väldigt trevliga & serviceinriktade, extra mycket mot turister :)

Det finns ingen el i El Nido på dagarna från frukost till eftermiddagen men det var inget som vi märkte av för man var alltid ute på dagarna ändå.
Ett bra tips är att köpa ett lite större portabelt batteri att ha med så man kan ladda mobilen ex. :)

Det finns även en mycket bra facebook grupp philippines sweden med massa kunnigt folk (inkl mig) där man kan ställa frågor & få bra svar ofta väldigt fort, kan vara bra om du undrar något när ni är där :)

Ett litet bra tips till är att använda googlemaps eller google earth & zooma in palawan & se vad som finns :)
Den här sidan är &så mycket bra http://www.choosephilippines.com/

Funderar du på något mer så ska jag försöka svara :)

mvh Jon
21 jan. 2015 09:24
Hej! Kan du inte skriva lite hur det gick och hur det var? Ska åka till antingen Boracay eller Palawan nu i Mars och vill gärna ha färska intryck och tips! :)