Bokad resa men vilken valuta?

Av Csmh
23 feb. 2015 10:42
Visningar: 11004
Nu har vi bokat en resa till Dominikanska, så härligt det ska bli! Åker på lördag =)

Men vilken valuta bör man ta med sig? I regel vet jag att man tjänar på att använda den inhemska valutan men jag har hört rykten om att man inte får föra in DOP?

Hur mycket kan man tänkas behöva om man bor på all inclusive hotell men vi kommer ändå vilja åka till nån större stad och kanske shoppa lite på nån marknad osv...

Betalar man för nått visum när man kommer fram till tullen?

Övriga tips och råd?
24 feb. 2015 12:41
Hej!

Bokade resa till Dominikanske Republiken igår och åker iväg 16 mars och har inte varit där tidigare så har inte koll på allt men på resebyrån sa de att man inte kan växla till sig Dominikanska Pesos på bank utan det är Forex och liknande som gäller.

När det gäller visum sa de däremot att man behövde turist-visum men det tillhandahöll resebolaget (Apollo i vårt fall) vid avresan. Skall annars gå att ta ut pengar i automat på plats mot vanliga avgifterna så bästa göra vid så få tillfällen som möjligt naturligtvis. Vid kortköp är det också alltid ett valutapåslag på några procent, lite olika beroende på bank och kort, så brukar gå jämnt ut med uttag/kortköp.

Vet inte om mitt svar varit mycket till hjälp men hoppas ni har en trevlig resa och lämna gärna tips på plats om ni kommer på några!

Mvh Jocke
Av Csmh
24 feb. 2015 12:45
Citerat från Hakimzoolander:
Hej!

Bokade resa till Dominikanske Republiken igår och åker iväg 16 mars och har inte varit där tidigare så har inte koll på allt men på resebyrån sa de att man inte kan växla till sig Dominikanska Pesos på bank utan det är Forex och liknande som gäller.
Jag jobbar själv på ett växlingskontor så att använda den lokala valutan är ju alltid att föredra men det var just det om man får ta in den i landet som var frågan. Nu har jag dock beställt DOP.
När det gäller visum sa de däremot att man behövde turist-visum men det tillhandahöll resebolaget (Apollo i vårt fall) vid avresan. Skall annars gå att ta ut pengar i automat på plats mot vanliga avgifterna så bästa göra vid så få tillfällen som möjligt naturligtvis. Vid kortköp är det också alltid ett valutapåslag på några procent, lite olika beroende på bank och kort, så brukar gå jämnt ut med uttag/kortköp.
Åker också med Apollo så då är visumet fxat då =)
Vet inte om mitt svar varit mycket till hjälp men hoppas ni har en trevlig resa och lämna gärna tips på plats om ni kommer på några!

Mvh Jocke
24 feb. 2015 14:56
Vi växlade till oss Dollar och tog ut pesos i bankomat.
Dom flesta som ordnade utflykter och sånt ville ha dollar.

Vi åkte med Fritidsresor och vi fick en lapp på planet att fylla i (Tulldeklaration & Visum)
Av Csmh
24 feb. 2015 15:11
Citerat från Andersa78:
Vi växlade till oss Dollar och tog ut pesos i bankomat.
Dom flesta som ordnade utflykter och sånt ville ha dollar.

Vi åkte med Fritidsresor och vi fick en lapp på planet att fylla i (Tulldeklaration & Visum)
Valde ni att åka på utflykter med arrangören eller lokalt? Apollo sa nämligen att man kan betala med både USD, DOP eller kontokort...
24 feb. 2015 21:39
Vi bokade lokalt, var väldigt mycke billigare än Fritidsresors priser. Dom ville ha Dollar men hade man frågat hade dom tagit DOP också är jag övertygad om.
Av Csmh
25 feb. 2015 15:27
Citerat från Andersa78:
Vi bokade lokalt, var väldigt mycke billigare än Fritidsresors priser. Dom ville ha Dollar men hade man frågat hade dom tagit DOP också är jag övertygad om.
Precis vad jag misstänkte också, att det kan bli billigare att boka lokalt... Tips på utflykter och arrangörer?
26 feb. 2015 07:05
Vet ju inte vart ni ska, men vi var på Samana det finns massor att välja på som gör utflykter, men Under bron håller Raymond & Gregory till och dom fixar dom flesta utflykterna.
Valsafarin var riktigt häftig, vi kanske hade tur men såg flera valar som hoppade i närheten av båten.
Zip-Line verkar riktigt häftigt om man gillar sånt, fick tyvärr ont i ryggen efter några dagar så han bara på valsafari och en sväng till Bacardi island hade tänkt åka till El Limon, vattenfallet också, hörde att det ska vara bra.
7 mars 2015 02:38
Dom restriktioner som finns runt DOP verkar vara utförseln. https://dominican-republic.visahq.com/customs/#!import-regulations
Det nämns bara att man inte får exportera DOP så det verkar som om man ska sätta sprätt på varenda peso innan man drar hem. ;) Vi åker den 16 mars , jag har varit lite nojig runt valuta mm så det var skönt att läsa trådarna här. Ser verkligen fram emot resan. Verkar finnas mycket att göra där. :) Turistvisum får vi på flyget ner (reser med Apollo)
Av Csmh
25 mars 2015 15:05
Citerat från Mizztezan:
Dom restriktioner som finns runt DOP verkar vara utförseln. https://dominican-republic.visahq.com/customs/#!import-regulations
Det nämns bara att man inte får exportera DOP så det verkar som om man ska sätta sprätt på varenda peso innan man drar hem. ;) Vi åker den 16 mars , jag har varit lite nojig runt valuta mm så det var skönt att läsa trådarna här. Ser verkligen fram emot resan. Verkar finnas mycket att göra där. :) Turistvisum får vi på flyget ner (reser med Apollo)
Vi hade en underbar resa. Det som inte uppskattades var all inclusive hotellet och apollos personal tyvärr... Vi åkte utanför inhägnaden så mycket vi bara kunde och det var det bästa med hela resan =)
Av Beccil
14 feb. 2017 11:53
Citerat från Csmh:
Citerat från Mizztezan:
Dom restriktioner som finns runt DOP verkar vara utförseln. https://dominican-republic.visahq.com/customs/#!import-regulations
Det nämns bara att man inte får exportera DOP så det verkar som om man ska sätta sprätt på varenda peso innan man drar hem. ;) Vi åker den 16 mars , jag har varit lite nojig runt valuta mm så det var skönt att läsa trådarna här. Ser verkligen fram emot resan. Verkar finnas mycket att göra där. :) Turistvisum får vi på flyget ner (reser med Apollo)
Visa mer
Vi hade en underbar resa. Det som inte uppskattades var all inclusive hotellet och apollos personal tyvärr... Vi åkte utanför inhägnaden så mycket vi bara kunde och det var det bästa med hela resan =)
Vilket hotell bodde du på?