Boka safari från Mombasa

17 aug. 2013 09:02
Visningar: 1946
Hej!
Har bokat en resa med Apollo till Dani Beach vid Mombasa. Deras utbud av safari passar inte oss. Jag vill ha tips på var jag bokar en 2 dagars safari. Kan jag boka på plats. Ja, alla tips mottages. Vi vill inte flyga.
Tackar på förhand.
Susanne
Av Hkn
17 aug. 2013 15:01
Hej Susanne,

det är ont om bra safari nära Mombasa. I princip är det bara Shimba Hills som kan nås utan att behöva köra i timmar. Shimba Hills är lika med mycket skog och växtlighet, vilket kan vara spännande det är betydligt svårare att hitta djuren.

Att köra upp till Tsavo West är det första alternativ jag kommer att tänka på, om ni vill ha en något kortare bilresa. Dock har delar av vägen (The Mombasa Road, A109) varit i deprimerande dåligt skick i många år.
I Afrika mäts resor per bil sällan i kilometer utan i antal timmar det tar att köra, vilket hänger ihop med hur bra/dålig/usel vägen är.
Har ni bara två dagar avsatta för safari så känns det helet galet att rekommendera den bilresan.

Mitt tips: Ompröva beslutet att inte flyga.
• Alt 1: Boka ett plan till Amboseli. Det är en liten park men med ett fantastiskt bestånd av elefanter. Att Cynthia Moss studerat djuren där i över 40 år säger en del. Parken ligger dessutom galet vackert vid foten av Kilimanjaro.
• Alt 2: Boka ett plan till Tsavo West. Tsavo är en ruskigt stor park, uppdelad i East och West, och min erfarenhet är att ju längre västerut du kommer*, ju bättre blir möjligheterna att se många djur.

Att boka på plats med en väl etablerad arrangör är inga problem. Jag har rest med Hatfield & Holleman (kanonbra men verkligen inte billiga) och med Southern Cross (har ett betydligt större utbud).

Hope it helps,

:: hkn ::

*DIsclaimer: Sådant varierar förstås med säsong – jag var i Tsavo i december månad.
17 aug. 2013 15:27
Just som Hkn säger, Tsavo var en bra park, vi var i Tsavo East och endast en dag men ändå fick vi syn på väldigt många djur och det räckte bra för oss.
Den safarin anordnades av Fritidsresor har jag för mig då vi bodde på Travellers Beach som var ett toppenhotell by the way..:)
http://www.travellersbeach.com/
Mvh
17 aug. 2013 15:52
Hej!
Ja, det är den safarin som fritidsresor arrangerar som jag är ute efter. Nu åker vi ju med Apollo reguljärt från Köpenhamn. Fritidsresor var inget alternativ då vi bor i södra Sverige och deras resor går från Arlanda. Jag är van att boka sjäv, men man måste ju hitta det man söker.
Susanne
17 aug. 2013 16:21
Kanske du kan få boka den ändå med Fritidresor om du frågar dem? De är väl inte helt omöjliga heller och vill säkert tjäna pengar även om ni åker med annat bolag.
Lönar sig att fråga i alla fall.
Lycka till.
Mvh
17 aug. 2013 17:47
Hej Susanne

Det finns många ställen att boka safari i Diani Beach. Vi har använt några olika firmor i Diana när vi har bokat våra safaris. Det finns många bra safariarrangörer så det är bara att fråga runt, vi har bl.a. använt D.M. Tours & Safaris flera gånger och vi tycker de är bra. De har sitt kontor på Diani Beach Shopping Center. Vi brukar skräddar sy våra safari resor och vi har aldrig upplevt några problem med arrangörerna.

Du kommer förmodligen att få erbjudande från folk på stranden, gatan eller från någon taxichaufför som vill ordna en safari åt er, men jag avråder er från detta.

Shimba Hills är inget att lägga pengar på. Väldigt lite djur så där skall man ha tur om man skall få se något.
Vi har bl.a. gjort några safaris med gäster när de skall upp till Nairobi. Resväg Diani – Tsavo East – Tsavo West – Amboseli – Nairobi. I Tavo East och Amboseli har varit bra ur djursynpunkt. På grund av regnen var det dock lite mindre djur i Amboseli i år. Vi var där mitten av februari. I Tsavo West är det lite svårare att se djur p.g.a. växtlighet.

Har du fler frågor får du återkomma.

Mvh
Peo
17 aug. 2013 17:58
Hej!
Det som oroar mig mest är om jag ska boka innan vi åker ( februari) eller det går att boka på plats. Är bara rädd att det ska vara fullt, men sen är det så trist att ha allt bokat innan.
Alcatraz var fullbokat i veckor framåt i juni när vi var i SF. Belv vansinnig på mig själv att jag inte bokat i förväg. Dock det löste sig för vi hade tur, men det kan juminte ha alltid.
Hälsningar Susanne
19 aug. 2013 16:29
Hej Susanne
Det kan vara, men inte säkert, svårt att hitta en safari med en veckas varsel till safariarrangören. Vi har bokat våra safaris i Diani 1 till 2 veckor innan vi åkt och det har aldrig varit några problem. Det har varit egna resor utan några utomstående medresenärer. Vi åker ner första veckan i december så jag kan då kolla läget. Jag skall själv beställa en safari till början av januari.
Mvh
Peo
19 aug. 2013 18:58
Hej!
Låter kanonbra, då återkommer jag!
Hälsningar Susanne
9 dec. 2013 20:04
Hej Susanne

I dag var jag nere i Diani och pratade med ägaren till DM Tours. Enligt honom är det inga problem att boka lokalt om ni kommer i februari och skall stanna i 2 veckor. Gå in på DM Tours hemsida och titta. www,dmtours.net Det finns många andra turoperatörer Diani. Men köp safarin av en väl etablerad operatör inte av alla dessa som erbjuder safaris på gatan

Peo
12 dec. 2013 18:01
Hej!
Tusen tack för att du inte glömde bort det och jag ska genast kolla upp,det!
Mvh Susannw
Av Nilu
19 dec. 2013 07:33
Vi bokade på plats vid Barklays bank och shoppingcenter i Diani. 2 dagars till Tsavo East. En liten minibuss hade vi för oss själva med två chaufförer.(den enes bil hade gått sönder så han hängde med kompisen. Riktigt trevligt.) Övernattning på Aruba Lodge. Hela resan mycket lyckad!
Det som kan kännas lite jobbigt är ett stopp ca 30 min vid en "turistfälla". Resan tillbaka var skumpig och lite dryg men förövrigt en härlig upplevelse.
Av Bubiis
22 dec. 2013 23:11
Hej,

Lånar tråden liten, åker till Mombasa i mitten på Januari och tänkte gå på 3-dagars safari. Är det någon som har rekommendation på vad man helst ska se? Sökt lite online och verkar som att alternativen vi har är:

Tsavo East & West eller Tsavo East & Amboseli? (säg gärna till ifall ni har förslag på andra alternativ)
3 jan. 2014 05:57
Hej

Bokade på nyårsafton, med avresa 2 jan, en 3 dagars safari för besökande från Australien. Det blev Tsavo East och Amboseli. Vi diskuterade att välja Tsavo West i stället för Amboseli för att minska transporterna men eftersom man inte ser så mycket djur i Tsavo West valde vi Amboseli.

Den 8 jan reser vi till Nairobi för att lämna av vänner som skall resa hem till Sverige. Resan gör vi som en safari genom parkerna och kommer då att övernatta i Tsavo east, Tsavo West och i Amboseli. Jag tycker att ni skall utöka safarin från tre till fyra dager och besöka alla 3 parkerna. I Tsavo West och Amboseli rekommenderar jag Serenas Safari Lodger.

Ett alternativ för en tre dagars safari kan vara att flyga till Masai Mara.

Nilu skrev, "Det som kan kännas lite jobbigt är ett stopp ca 30 min vid en turistfälla" Alla safarifordon stannar vid dessa" turistfällor". Man hinner dricka något och gå på toaletten.

Peo