Boka hotell utan kreditkort

23 jan. 2014 18:30
Visningar: 1499
Jag ska resa runt i Kalifornien i mars och har börjat fundera på hur det fungerar att boka hotell utan kreditkort. Jag tog studenten, har jobbat en hel del nu de senaste månaderna, men jag kan inte skaffa kreditkort eftersom jag inte har en viss årsinkomst.

Är det någon som har erfarenhet av det här och hur gick ni tillväga med det i så fall? Funkar det att boka med betalkort (VISA) eller är det kört utan kreditkort?
23 jan. 2014 18:33
Ja, VISA funkar. Det är som ett kreditkort även om du kanske inte har kredit på det.
23 jan. 2014 18:45
Citerat från Saraerlandsson:
Jag ska resa runt i Kalifornien i mars och har börjat fundera på hur det fungerar att boka hotell utan kreditkort. Jag tog studenten, har jobbat en hel del nu de senaste månaderna, men jag kan inte skaffa kreditkort eftersom jag inte har en viss årsinkomst.

Är det någon som har erfarenhet av det här och hur gick ni tillväga med det i så fall? Funkar det att boka med betalkort (VISA) eller är det kört utan kreditkort?
Boka lär inte vara några problem men vid incheckning brukar de begära ett kreditkort som säkerhet, har aldrig provat att checka in utan så kan inte svara på om det går att diskutera. Tänk också på att om Du är 19 år så räknas Du som barn, de flesta hotell har 21 eller 25 som åldersgräns. Hostels och liknande kanske kan vara en idé att undersöka, de har ofta lägre krav men rent allmänt ses det som suspekt att barn reser själv.
Av Birgere
24 jan. 2014 00:19
Svenska bankkort uppfattas som kreditkort i USA eftersom dom inte kan göra en saldoverifikation med din bank. Om du får frågan debit or Credit av en i kassan eller på kortterminalen skall du alltid välja credit.

Sedan som floridasidan skriver så beaktas man som barn upp till 21. Mao är du 19år så ses du på samma sätt som en 16-åring görs i Sverige.

Mitt generell råd är att USA är ett ganska kasst land att resa till själv om man är under 21, därefter är det helt fantastiskt. Har man däremot med sig någon som är 21 så är allt bra förutom att du inte kan gå in på många barer och vissa restauranger.
24 jan. 2014 06:22
Tack så mycket för svaren!

Marie78 och Birgere, menar ni att jag kan använda mitt svenska visakort som ett kreditkort vid bokning av hostel utan problem? Det står inte debit någonstans på kortet som jag har sett att det står på amerikanska (detit kort).
Av Daytona
24 jan. 2014 08:09
Vi använder alltid ett vanligt bankkort ( utan kredit) vid hotellbokningar. Har aldrig varit några problem...hitills... Fråga på banken om du är osäker, jag vet att min son hade ett Visa ungdomskort förut och det gick inte att använda vid bokningar.
24 jan. 2014 09:29
Beror ju på Policy hos olika hotell, men om de anser att det är debit kan du i värsta fall få checka in mot betalning direkt på plats och 'no post' - dvs att du inte kan köpa något på kredit på hotellet - med ett extra tillägg för deposit om du skulle trasha rummet eller liknande.
Av Peter_o
24 jan. 2014 19:23
Som sagt, har man ett Visa-kort utan kredit och handlar på det i USA ska man svara Credit om de frågar Credit or Debit.

Med andra ord, det bör gå bra att använda kortet vid bokningar.

/PeterO
24 jan. 2014 23:47
Ett VISA-kort som är "debit" brukar heta Visa Electron. De är inte säkert de funkar vid bokningar. Men vanliga VISA går alltid.