Boka aldrig hos travelpartner.se!!!

19 okt. 2006 14:03
Visningar: 21396
Min pojkvän och jag bokade via en prissajt en flygresa till Bangkok via Travelpartner.se. De stod som billigaste alternativet, några hundra under nästa alternativ. Vi bokade, fick bokningsbekräftelde, betalningsbekräftelse, pengarna drogs från Visakortet, och vi fick ett KVITTO på att allt var grönt och de önskade oss trevlig resa. Dagen efter får vi ett mail där det står att vi innan 16.00 samma dag måste betala drygt 900 kr till, annars skulle vår resa avbokas. De skyllde detta på att de fått fel info från flygbolaget. Det intressanta var dock att dessa felaktiga priser låg kvar i mer än 36 timmar efter detta, Travelpartner skyllde på att det var "felanmält", som att det är så svårt att ändra ett pris på sin hemsida! Falsk Marknadsföring kallar jag det. Efter mycket tjafs (bla ett mail där de skriver att kvittot inte är ett kvitto, trots att det i ämnesraden står "Kvitto från Travelpartner.se!), och inte minsta lilla ursäkt eller ens ursäktande ton från dem, avbokar de biljetten och säger att pengarna ska betalas tillbaka, något som nu kommer att ta 3 bankdagar. Det är inte så att man har nästan 18000 kr i bakfickan till att boka en annan resa någon annanstans! UNDVIK!
Av Mot
10 mars 2008 23:29
Håller med. Har aldrig upplevt något liknande. Bokade biljetter med Travelpartner idag, betalade och fick kvitto, och fick några timmar senare följande mail:

Hej och tack för er bokning,

Vi är ledsna att meddela er att vi inte har något avtal med Oman Air, detta innebär att vi inte får skriva ut era
biljetter. Vi har letat alternativ med andra flygbolag men har dessvärre inget i samma prisklass att erbjuda.

Er resa är därför avbokad och era pengar återbetalda.
Vi rekommenderar er att ni söker en ny resa med ett annat flygbolag alternativt kontaktar flygbolaget direkt för bokning.

Med vänlig hälsning,

Lisa Johansson
Travel Consultant

Kan man ta dem seriöst alls???
11 mars 2008 15:42
hej! Fy vad tråkigt att höra... Jag har bokat via Travelstart de gånger jag rest och det har fungerat klockrent. de har även en chattfunktion på sin sida om man har några frågor.. Dessa kan jag rekommendera,...
Hoppas att ni hittar en bättre researrangör. / Cecilia
Av Bibban
17 maj 2008 16:00
Vissa priser är bara giltiga samma dag. Om Resebyrån inte skriver ut den dagen innan kl.2400 kan priset vara ogiltigt nästa dag, därav den högre kostnaden på 900kr. I bokningsmotorn finns nästan alla flygbolag, inte förrän vid utställande av biljett kan man garantera att man kan "trycka ut" biljetten. Det är då det upptäcks att vissa flygbolag inte är giltiga att få ut biljetter på. Tyvärr ganska vanligt det som ni varit med om, dock borde Internetresebyrån inte skicka ut vad de kallar kvitto så tidigt som de gjorde.
Av Hasse8
18 nov. 2008 15:53
Hej
Idag hände samma sak mig
Vi bokade,i går hos travelpartner, fick idag bokningsbekräftelde, betalningsbekräftelse, pengarna drogs från Visakortet, och de önskade oss trevlig resa.
Senare kom besked om att om vi inte betalade in 810 kronor till, per person, så blev vi avbokade.
Det borde tydligt anges att inget är säkert förrän det gått x antal timmar eller när nu bokningen kan anses ha gått igenom.
Jag var i full färd med att boka vidare flyg i Indien när jag informerades om extrakostnaden. Hann som tur var stoppa det och välja en ny
resrutt.
Vill alltså instämma i slutsatsen att man kanske skall välja annan site för bokningen. I detta fallet var priset detsamma om jag bokat direkt hos B A och då hade bokningen gällt med angivet pris. Alltså kolla först priset på flygbolagets egna siter.
18 nov. 2008 22:11
Men vafan! vilka idioter rent ut sagt! Då vet man vilka man ska hålla sig undan då.. Var nära att boka med dom senast men fick ett bättre pris hos travelstart så jag bokade via dom och det funkade jättebra, får hoppas flygresan funkar också =)
Av Bobi
18 nov. 2008 22:34
Tråkigt det som hänt!! personligen så har jag nästan alltid bokat med Travelpartner både flyg och hotell utan några som helst problem.
Av Tubbe
18 nov. 2008 22:35
Hej

Ni kan lägga till FLYGVAHRUHUSET.SE,samma skrot och korn.

/ Rickard
Av Jesperw
19 nov. 2008 10:33
Ring en resebyrå och tala med en resekonsulent. Priserna är ungefär desamma och ni får oftast mera korrekt information. Mao, om det är en seriös resebyrå slipper man överraskningar som dessa.
Av Tubbe
20 nov. 2008 10:04
Hej

Så länge säljaren behandlar sina kunder på ett korrekt och rimligt sätt så kan man boka med vem som helst. Det är när problem uppstår som det säljande företaget bekänner ”färg”.

När man väljer t.ex. travelpartner.se och problem uppstår så kommer travelpartenr att skylla /hänvisa till berört flygföretag, och flygföretaget säger…det är inte vi som sålt resan, och vi som kunder är oftast helt chanslösa och orkar troligen inte processa.

Kraft och energi skall gå till planeringen av resan och inte starta en process

Därav så förespråkar jag att beställa direkt från flygföretaget.

/ Tubbe
20 nov. 2008 10:53
Ett flygpris är bara giltiigt till klockan 00.00 var dag. Biljettenra måste skrivas ut innnan dess. Om man således gör en internetbokning klockan 22.45 så är inte det priset bekräftat förrän man hört från resebyrån. Det vill säga om inte nätresebyrån har folk som jobbar dygnet runt med att skriva ut biljetterna - och det har dom troligen inte. Sedan får man ju hoppas att dom tydligt förklarar det på sin sida vid bokningstillfället.

Att boka direkt med flygbolagen är i det avseendet bättre - eller så går man in i en resebyrå där dom säkerligen kan plocka fram andra, ibland bättre, alternativ.
26 jan. 2010 11:43
Jag bokade biljett till Dubai och precis som alla andra fick jag bekräftelse och pengar drogs.
Självklart antog jag att jag verkligen var bokad.
Så samma kväll bokade jag hotell i 3 nätter ( ej avbokningsbart ) dagen efter fick jag ett mail och ville ha 900 kr per biljett extra.
Om jag inte accepterade det skulle mina biljetter avbokas. Jag kunde denna dag inte läsa mail då jag var på möte hela dagen så när jag kom hem
på kvällen hade dom bokat av biljetterna. Fy fan. Jag hade att välja på att förlora 4.500 kr i ej återbetalningsbart hotellrum eller hitta nya biljetter.
Jag bokade på Airfrance hemsida en dag senare och betalade 2900 kr mer än vad jag skulle ha betalat från början.
Av Tubbe
26 jan. 2010 11:59
Hej
Jag skicka länken till travelpartner som en information och tipsa dem om att de har här en chans att förklara sig.

Spännande att se vad som händer.

/ R
Av Saftove
27 maj 2011 21:33
Jag och min familj har också problem med Trevelpartner.
Har bokat resa till Tampa i USA men måste nu betala ca. 600 kr extra för att vi skall få sitta brevid varandra. Vi har två små barn med på resa 2 & 4 år låter inte så kul att de skall få sitta ensama och skrika på resan.

JAG REKOMENDERAR INTE TREVELPARTNER TILL NÅGON !!!
Av Hathor
28 maj 2011 19:47
jag har ofta bokat genom dom Aldrig haft problem
m
Av Breda
2 jan. 2012 18:27
Ja har bokat med travelpartner har även fått hjälp av dom att boka om min hemresa från bangkok allt funkade ok kan ej klaga
Av Kentbra
4 jan. 2012 08:40
Min fru och jag reser en hel del och har haft liknande problem med flero bolag.
I sista stunden så vill de ha till en höjning eller liknande.
Till och med fått ut flygbiljet från Mr Jet och när vi skulle checka in så får vi till svar att denna inte gäller. Bolaget hadde meddelat Mr Jet att de ej kunde handahålla biljetten till de priset de sålt den. Men detta hadde de inte meddelat oss.
Som tur var har man skinn på näsan och till skillnad från många så köper jag inte sånt. Jag drar in konsumentombudsmannen och ett flertal resmagasin via mobilen, och detta medans jag står framför dem.
Inget jag rekommenderar, men har fungerat varje gång för mig.
Har lite hjälp av att min son jobbar på Expressen.

Numera kollar jag alla sajter om billiga resor, men bokar direkt hos flygbolaget.
Hittar du en billig resa på Travelpartner och det är T.ex. Oman Air som flyger. Kontakta Oman Air direkt. Har till och med hänt att det blivit billigare, aldrig dyrare i alla fall.
4 jan. 2012 09:01
Är det någon som har bokat genom flygresor.se? Jag funderar på att göra det men är lite osäker nu.
4 jan. 2012 12:42
Jag bokade min och sambons resa till Bangkok igenom flygstolen.se för ca 1 månads sen.. Och det funkade klockrent :)
Av Annl
14 jan. 2012 09:37
Intressant och läsvärd länk....

Jag bokar i allmänhet våra flygbiljetter själv och har aldrig haft dessa problem som ni skriver om trots att jag vid flera tillfällen bokat sent på kvällen. Om vi bokat via Travelpartner minns jag däremot inte.

Intressant tips också att det kan vara billigare att boka direkt med flygbolagen. Det har jag i allmänhet inte gjort men när jag nu vid flera tillfällen jämfört flygbiljetter till USA till sommaren (två ungdomar som skall resa själva och därför lite speciell bokning) så har det alltid varit dyrare då jag kollat på SAS hemsida än då jag använt de bokningssajter som jag brukar använda.
25 sep. 2014 20:32
Håller med till 100%. Har bokat många resor själv och aldrig råkar ut för några missöden. Nu vid senaste bokningen var det Travelpartner som hade lägsta pris till Tel Aviv och därför bokade jag via dom. Av en ren slump gick jag in på "Check my trip" för att kolla min bokning, där ficka jag se till min fasa att hemresan med Air Serbia var avbokad. Kontaktade Travelpartner som inte kunde ge någon vettig förklaring. Självklart ville jag boka av resan för att själv boka nytt alternativ. Då fick jag veta att det kan ta upp till 16 veckor innan återbetalning kan ske.Skandal ! Aldrig mer Travelpartner eller Air Serbia.
Av Vosha
18 feb. 2015 10:09
Flygbolag ( i det här fallet Air Serbia) gör återbetalning inom 24-48timmar! Resebyråer har egna återbetalningsvillkor och policy.