Boende vid kusten

Av Ac_gbg
20 aug. 2013 22:22
Visningar: 837
Hej alla!
Jag ska rätt snart ( slutet av augusti) åka till Kenya. Förutom safari tänkte jag ta mig till kusten för att snorkla, dyka och slappa. Jag kommer att åka från Nairobi till Mombasa och undrar om någon har något tips på bra, mysigt boende vid stranden inom en halv/en dagsresa från Mombasa.
Jag blir glad för alla tips ni har, både på snorkling, dykning, restauranger men framför allt på boende!

Tack!
/Cecilia
20 aug. 2013 23:15
Vet inte om du menar hotell eller privat boende? Men vi bodde på ett toppenbra hotell i alla fall som hette Travellers Beach.
Mvh
Av Ac_gbg
21 aug. 2013 12:44
tack Canada2000! Det ser jättefint ut! Var det enkelt att komma ut med båt för att snorkla å så?

Det är ett ganska öppet letande just nu men optimalt ett litet personligt boende på stranden, rent och fräscht men inte för dyrt.

Fler tips!
Av Sierra
21 aug. 2013 19:28
Jag har bott några gånger på Severin Sea Lodge vid Bamburi Beach, ca 12 km norr om Mombasa. Ett kanonställe där även Baracuda Diving School, en av Mombasa´s bästa huserar.

Severin ligger förresten på gångavstånd (längs beachen norrut ca 500 m) från Travellers som Canada2000 tipsar om :-)

http://www.severin-hotels.com/severin-sea-lodge/
21 aug. 2013 19:49
Citerat från Ac_gbg:
tack Canada2000! Det ser jättefint ut! Var det enkelt att komma ut med båt för att snorkla å så?

Det är ett ganska öppet letande just nu men optimalt ett litet personligt boende på stranden, rent och fräscht men inte för dyrt.

Fler tips!
Ja jag vet inte för jag snorklade aldrig där men det var tidvatten så ibland kunde man gå jättelångt ut och båtarna låg på kant. Sen åkte vi ut med båt en gång och var ute och badade minns jag och stod i vattnet men helt plötsligt gick det fort och man hann nästan inte upp i båten igen då det blev högvatten. Märkligt med tidvatten.
Mvh
Av Ac_gbg
22 aug. 2013 01:20
Vad trevligt det låter!

Har tittat lite på ett ställe som ligger söder om Mombasa: Kinondo Shwari Cottages, men jag kan inte hitta några recensioner varken på Tripadvisor eller någon annanstans heller. Någon som vet nåt om dem? Det ser trevligt ut på hemsidan men jag skulle gärna vilja höra från någon resenär som varit där!
http://shwari-cottages.com/

Tack!
Av Nilu
12 nov. 2013 08:16
Citerat från Ac_gbg:
Hej alla!
Jag ska rätt snart ( slutet av augusti) åka till Kenya. Förutom safari tänkte jag ta mig till kusten för att snorkla, dyka och slappa. Jag kommer att åka från Nairobi till Mombasa och undrar om någon har något tips på bra, mysigt boende vid stranden inom en halv/en dagsresa från Mombasa.
Jag blir glad för alla tips ni har, både på snorkling, dykning, restauranger men framför allt på boende!

Tack!
/Cecilia
Hur gick det ? Berätta om din resa om du orkar. Sånt är så kul att läsa =)
Av Ac_gbg
13 nov. 2013 16:19
Ja, nu är jag tillbaka i det vanliga livet med kalles kaviar, regn och spårvagnar. Så för er som är intresserade över hur det gick kommer här en liten resumé:
Hela resan gick bra, började med en månads fältekologi (biologi) studier uppe på Laikipia-platån, på Segera ranch. Därifårn gjorde vi även en helgutflykt till Mt Kenya och klättrade rätt långt upp. Det var under den perioden som terrorister slog till i Nairobi. Även om det blåstes upp rejält i medier här hemma märktes ungenting i resten i landet och 10 dagar senare var det ingen stor effekt i de flesta delar av Nairobi heller.
För att vara på den säkra sidan undvek jag staden och åkte ut till Nairobi national park en dag och till naivasha en dag. Kan verkligen rekommendera båda ställena! I Nairobi NP finns många av de stora djuren och jag tyckte det var bra kvalitet även jämfört med masai mara och andra ställen. Åker man på morgonen en vanlig jobbdag är det dessutom mindre folk där än i många av de större parkerna.
En veckas safari var inbokat med Gamewatchers safari i deras privata områden vid Amboseli NP och Masai Mara NP. Allting fungerade perfekt, från start till mål. Vi blev mötta på flygplatsen, någon såg till att vi kom på rätt flyg, guiderna var kunniga och trevliga och maten fantastisk. Bodde på det billigare alternativet, Adventure camp, men det serverades ändå två 3-rättersmåltider per dag!
Tillbaka i Nairobi bytte vi klass och tog bussen till Mombasa. Det var inte så givande; landskapet ser likadant ut den 8e timmen som den första. Dessutom blev vi nästan lämnade på ett lastbilshak där vi åt lunch.
Åkte direkt till Kinondo Shwari som låg lååångt borta. Vi började misströsta efter ett tag när vägen blev mindre och mindre, mörkare och mörkare och taxichaffören förklarade varför vi körde i 90 knyck med att annars kan man bli rånad om man ser ut som om man inte vet vart man ska.
Själva hotellet, somo ju den här tråden handlar om, finns alltså på riktigt, trots att de inte finns på Tripadvisor. Det var fint, fin pool, bra mat, stora luftiga lägenheter med eget kylskåp så man kunde köpa egen mat om man ville. Låg precis på stranden med den heliga skogen bakom. Det drivs av en tysk man och hans kenyanska fru. Det var perfekt om man vill komma bort från allt men det gjorde också att det var svårt att ta sig till andra restauranger och mataffärer. Minibussarna går inte dit så man kan inte ta sig nånstans själv (men försäljarna och beach boysen har inte heller hittat dit) men ägaren kan skjutsa till affärer och hämta upp där bussarna slutar gå.
Allt som allt funkar stället fint men man blir ganska beroende av hjälp från ägaren och eftersom han kan vara svår att få tag på ibland eller det känns som om man avbryter hans privatliv kan man inte vara så självständig. Om någon vill ha mer info eller åsikter om Kinondo Shwari är det bara att skicka ett meddelande!
Flög tillbaka till Nairobi och kom hem igen efter 7 veckors äventyr!