Boende/restips för två yngre män

Av Alindq
26 feb. 2014 13:50
Visningar: 345
Hallå!
Jag och en vän (bägge 22 år gamla) har funderat på att ta en långhelg i Amsterdam eller några dagar i mitten av veckan.
Vi sitter och funderar lite på boendet, alla har sina egna smaker och åsikter om vart man ska bo när man väl kommer på besök. Grejen är den att vi har egentligen inga konkreta önskemål om boendet. Jag har sett på allt från vandrarhem med priser på 100 kr natten till flerstjärniga hotell med högre priser.
Så vad kan ni rekommendera och varför? Vi vill gärna att det inte ligger allt för långt undan områden vi kanske skulle kunna tänka oss besöka.

Det andra är, hur mycket pengar bör vi ha med oss, shopping är inte aktuellt för oss men god mat, dryck kanske något museum och lite röka för 3 alt 4 dagars besök

tacksam för svar =)
26 feb. 2014 14:37
Tjena!
Jag har ju ingen aning vilka områden "ni kanske skulle kunna tänka er att besöka" men jag kan ju ana. Och "lite röka" antar jag inte betyder Marlboro light?

Jag har svårt att tro att det boende som ni har hittat för 100 kr natten ligger någon annanstans än i det område ni helst inte skall bo i - d v s i Red Light. Jag har själv "råkat" bo där och det funkade men det var ju inte mycket som var trevligt på det hotellet. Välj ett bättre område så att ni kan sova gott om natten/morgonkvisten.

Området kring Zoo är betydligt trevligare och ligger ändå nära Centralstationen.

Ni kan bo i i stort sett vilket område som helst för att bo nära de områden ni kan tänka er att besöka, oavsett om det är Rijksmuseum, Red Light, Anne Franks Huis eller zoo. Det är bara kolla en hotellsajt och en karta och ta det som passar :)

http://goamsterdam.about.com/od/planatrip/f/safetyquestion.htm
Av Alindq
26 feb. 2014 16:50
Tack för svar!
Första vandrarhemet jag kollade upp låg mellan
Eendrachtspark och Gerbrandypark. Om google nu inte har spelat mig ett spratt så ligger det en bit bort från r.d.h och det ser ut som ett lugnt område.
"http://se.hostelbookers.com/vandrarhem/nederlanderna/amsterdam/23598/"
Är det ett okej område? vet du det? ska kolla på det du skrev om också men man vill ju ha lite att bolla med...

För övrigt, om man nu inte ska röka marlboro hela dagarna och vi utesluter hela den delen. Vad kan rekommenderas att man har med sig i plånboken? vad kostar mat, kaffe eller en pilsner om man går ut?
26 feb. 2014 17:31
Det var ett tag sedan jag var där så prisläget har jag ingen koll på. Men det kan ni kolla upp på t ex Yelp (web eller app) där folk skriver omdömen om ställen.

Alltså stället ni tittat på ligger ju över en timme bort per fot från centrum! Och med buss/tram tar det väl en halvtimme. Hoppa över några bärs och välj ett ställe som ligger närmare - ni kommer ju dö om ni skall trava den där sträckan varje dag (och natt)...

Ni får nog räkna med 300-500 per natt och rum.