Boende på Sicilien

4 aug. 2015 10:16
Visningar: 2021
Vi skall bila ner till Sicilien i september. Vi vill ha tips på VAR man skall bo. Pittoreskt, vackert, genuint folkliv, god mat, nära havet. Tar tacksamt emot tips på orter som har detta.
4 aug. 2015 15:06
Citerat från Teklabettan:
Vi skall bila ner till Sicilien i september. Vi vill ha tips på VAR man skall bo. Pittoreskt, vackert, genuint folkliv, god mat, nära havet. Tar tacksamt emot tips på orter som har detta.
Syrakusa!

Nere i centrum (när man har parkerat bilen strax utanför) ligger ön Ortygia med "gamla stan" med Lucias grav i katedralen men framför allt charmiga grander med små väldigt lokala restauranger. Uppe på höjderna finns både grekisk och romersk amfiteater för den som vill ha kultur.

Noto med sin kända kakeltrappa rekommenderar jag också men då är ni inte vid havet längre. Däremot Ragusa - där har jag inte varit själv men pappa som reste årligen var väldigt förtjust och där är du i Montalbanos trakter.

Själv gillar jag också Agrigento med sin tempeldal på världsarvslistan. Få turister stannar kvar uppe I staden på sin klipphylla på kvällarna utan återvänder med sina bussar så då känns det väldigt sicilianskt där uppe. Stranden på andra sidan tempeldalen är väldigt liten dock.

I nordväst skulle ni nog gillar Castellamare del Golfo och närheten till stranden vid San Vito lo Capo. Inte så mycket skandinavisk turism i den hörnan som nära spektakulärt vackra Taormina som såklart inte får missas ändå.
6 aug. 2015 08:13
Tack för svar, men vi är inte ute efter kultur direkt. Vi vill mer komma nära befolkningen och naturen. Äta gott, shoppa mm Men det får inte vara turistigt, hellre mindre stad. Vi vill också kunna bada.
Av Desires
6 aug. 2015 08:56
Jag tycker Cefalu har det du beskriver! Trots att det numera nog är ganska mycket turister där har staden ändå bevarat sin charm. Du kan här uppleva vardagslivet mitt i den pittoreska byn, strosa runt i gränderna, ta en god glass o njuta av folklivet på det typiska italienska torget, äta mycket god mat på någon av alla små mysiga tavernor, samt att du har en närliggande strand! 😍

Hör kan du titta in i se foton och få mer tips http:/www.desires.se/#post90
6 aug. 2015 09:12
Tack Desires det verkar vara vad vi söker. Skall kolla var det ligger. B & B passar oss också bra. tack igen. Fler förslag mottages gärna då vi tänkte åka runt på ön några veckor....
7 aug. 2015 11:24
Citerat från Teklabettan:
Tack för svar, men vi är inte ute efter kultur direkt. Vi vill mer komma nära befolkningen och naturen. Äta gott, shoppa mm Men det får inte vara turistigt, hellre mindre stad. Vi vill också kunna bada.
Ja då hade jag kört till Castellamare som jag skrev ovan men varför inte Cefalu som säkert också funkar. Bägge har fin natur.