Boende på Gili och Bali??

Av Mette86
13 juli 2010 23:05
Visningar: 2582
Hej!
Skulle bli tacksam om någon kunde svara på vad som skiljer på Perhentian och Gili öarna. Var på Perhentian förra året, och vi gillade det jätte mycket. Funderar nu på att ta Gili Trawangan istället detta året. Hur gör man med boende där? Måste man boka innan eller?
Har någon även tips på boende där och/eller Bali så vore det toppen!
Av Mariat
14 juli 2010 22:06
Hmm... lite märklig fråga.... men det som skiljer är både allt och inget. Det är ju olika länder och olika kultur, men lite samma laid back känsla, fantastiska stränder, underbar snorkling och ingen biltrafik.

Var på både Gili T och Perhentian 2002 och ska återvända till Gili i september i år. När vi var där var det relativt oexploaterat men nu ska där tydligen gå snabb-båtar direkt från Bali vilket ökat turismen betydligt.

Ska ni inte åka innan oktober så hör av dig igen då så kan jag komma med up to date info. Men boka boende tror jag inte du behöver bekymra dig över...jag har aldrig bokat något i förväg (någonsin) och det löser sig alltid!
Av Popp
20 juli 2010 23:05
Hej, har aldrig varit på Perhentian men var på Trawanga i mars 2009. En underbar ö! Jag har längtat tillbaka varje dag sedan dess och planerar nu för att åka tillbaka till nyår. Vi hade inte bokat något och det var inga problem. Vi gick höger när vi kom av båten och sen frågade vi oss fram. Jag kan varmt rekomendera att ta sig till Coral Beach (släng upp väskorna på en häst, så stannar dom vid varje ställe tills ni hittar något), där bor man i princip på stranden och har de bästa snorklingställena. Bara att simma rakt ut så har man fantastiska vatten. Vi såg bl.a. stora sköldpaddor när vi snorklade! Vi bodde på Windy Pondok, ett enkelt men helt ok ställe (man ligger ju ändå bara i hyddorna på stranden hela dagen). Då kostade det 180:-/natt.
Är det någon som har något annat förslag på något fantastiskt resemål så tar jag gärna emot tips. Vill gärna kombinera med dykning plus att vi reser med 2 tonåringar.
Av Msdr
2 aug. 2010 20:44
Hej!

Om ni vill bo lyxigt men ändå till en hyfsat billig penning på Bali så kan jag rekommendera Puri Santrian i Sanur. Riktigt härligt hotell, men stränderna på den sidan Bali är dock inte särskilt fina...

Lycka till!