Boende Koh Lipe

5 maj 2015 20:44
Visningar: 287
Vi är förälskade i Koh Lipe och har varit där 2 gånger tidigare, senaste nu i januari 2015. Vi planerar att åka igen till vintern och ska då ha med en familj till. Vi letar hotell för fullt, men får känslan av att alla hotell inte släppt sina rum än, kan det stämma?
Vi är 3 personer i vår familj, och den andra familjen är 5 personer. Finns det familjerum att få tag på?
Av Sierra
5 maj 2015 23:12
Alla resorter har inte släppt sina rum ännu.
Familjerum finns, dock inte många resorter har det. Håll koll på t ex Wapi Resort och Bundhaya Resort.
Av Slinnea
8 maj 2015 22:01
Citerat från Sierra:
Alla resorter har inte släppt sina rum ännu.
Familjerum finns, dock inte många resorter har det. Håll koll på t ex Wapi Resort och Bundhaya Resort.
Hej! Hoppas jag kan hoppa in i den här tråden.

Om man ska ta sig från Stockholm till Koh Lipe på ett prisvärt/någorlunda snabbt sätt... Vart borde man då flyga? Krabi? Bangkok?
Av Sierra
9 maj 2015 14:10
Citerat från Slinnea:
Hej! Hoppas jag kan hoppa in i den här tråden.

Om man ska ta sig från Stockholm till Koh Lipe på ett prisvärt/någorlunda snabbt sätt... Vart borde man då flyga? Krabi? Bangkok?
Det finns olika alternativ beroende på när du skall åka; hög- eller lågsäsong.

- Lågsäsong: Enklast är att flyga till Bangkok och vidare till Hat Yai och biltransfer till Pak Bara Pier för speedboaten över till Lipe. Det är endast möjligt att ta sig till Lipe från Pak Bara under lågsäsong.

- Högsäsong: 1) Fungerar samma väg som ovan. 2) Flyg till Langkawi via Kuala Lumpur är snabbare. Från Langkawi Airport ligger Telaga Harbour endast 10 min bort där färja över till Lipe avgår. Lämpligt flyg är KLM som innebär byte i Amsterdam och KL. Mellan KL och Langkawi flyger du med Malaysia Airlines. En bokning och bagaget går hela vägen. 3) Flyger du till Krabi kan du ta dig till Lipe med speedboat och färja från Lanta. Även med färja från Hat Yao Pier.

Tänk på att om du åker över till Lipe från Langkawi får du bara 15 dagars uppehållstillstånd i Thailand om du inte har Visa.
Av Slinnea
9 maj 2015 20:58
Citerat från Sierra:
Citerat från Slinnea:
Hej! Hoppas jag kan hoppa in i den här tråden.

Om man ska ta sig från Stockholm till Koh Lipe på ett prisvärt/någorlunda snabbt sätt... Vart borde man då flyga? Krabi? Bangkok?
Det finns olika alternativ beroende på när du skall åka; hög- eller lågsäsong.

- Lågsäsong: Enklast är att flyga till Bangkok och vidare till Hat Yai och biltransfer till Pak Bara Pier för speedboaten över till Lipe. Det är endast möjligt att ta sig till Lipe från Pak Bara under lågsäsong.

- Högsäsong: 1) Fungerar samma väg som ovan. 2) Flyg till Langkawi via Kuala Lumpur är snabbare. Från Langkawi Airport ligger Telaga Harbour endast 10 min bort där färja över till Lipe avgår. Lämpligt flyg är KLM som innebär byte i Amsterdam och KL. Mellan KL och Langkawi flyger du med Malaysia Airlines. En bokning och bagaget går hela vägen. 3) Flyger du till Krabi kan du ta dig till Lipe med speedboat och färja från Lanta. Även med färja från Hat Yao Pier.

Tänk på att om du åker över till Lipe från Langkawi får du bara 15 dagars uppehållstillstånd i Thailand om du inte har Visa.
"Det är endast möjligt att ta sig till Lipe från Pak Bara under lågsäsong." Så det går inte att ta sig till Koh Lipe från Pak Bara runt februari-mars?

Vart bokar jag transfer och speedboat? Är det för tidigt att boka det nu?

Tack för svar!
Av Sierra
9 maj 2015 21:56
Pak Bara fungerar året runt. Det var kanske luddigt skrivet men under lågsäsong måste du åka via Pak Bara.
Transfer och speedboat bokar du här. Bokning är ännu ej öppen för feb-mar 2016.
http://thaibeachtravellers.com/transport
Av Slinnea
1 juni 2015 12:52
Citerat från Sierra:
Pak Bara fungerar året runt. Det var kanske luddigt skrivet men under lågsäsong måste du åka via Pak Bara.
Transfer och speedboat bokar du här. Bokning är ännu ej öppen för feb-mar 2016.
http://thaibeachtravellers.com/transport
Hej igen!

Jag har läst andra diskussioner och fått med mig att man via Tigerline kan boka transfer från Hat Yai flygplats till Pak Bara Pier, plus båt från piren till Koh Lipe. Har du någon uppfattning om vilken tid man bör landa på Hat Yai flygplats för att hinna med Tigerlines sista transfer + båt till Lipe samma dag?
Av Sierra
1 juni 2015 14:33
Slinnea,

Tigerline uppdaterar sin website nu så jag vet inte hur det blir. Den öppnar för bokning i augusti.

Det går även att boka minibuss 13:00 och speedboat 15:00 på länken i mitt tidigare inlägg. Speedboaten väntar på minibussen om den skulle vara sen.
Av Slinnea
6 aug. 2015 20:37
Hej! :) Måste även fråga hur vi lättast tar oss från Koh Lipe till Ao Nang? Går det att boka hemifrån?

Tack på förhand!