Boende i New York/Washington

Av Hille_b
4 juli 2014 09:30
Visningar: 1225
Hej!
Vi är 3 tjejer strax under 30 som ska åka på en liten trip till NY och DC i oktober.
Vi vill bo i ett tryggt område som ligger ganska centralt.
Vilka områden ska vi hålla oss till när vi tittar efter boende? Vilka ska vi hålla oss ifrån?
Vi kommer förmodligen lägga 4-5 nätter i NY och 1 i DC. Är det en rimlig fördelning? Eller kan man till och med ta sig till DC bara över dagen? Det vore ännu bättre.

Måste man hyra bil för att ta sig till DC eller funkar tåg bra?

Kom gärna med tips på saker vi inte får missa att titta på under vår tidsbegränsade trip.

Vi är inga partypinglor längre så vi behöver inte bo mitt bland nattklubbarna :)
Av Peter_o
4 juli 2014 18:34
I New York och New Jersy är det knappast något problem att bo överhuvud taget, undantaget är kanske Bronx. Men ska du bara bo 4-5 nätter är det Manhattan som gäller, speciellt om det är första gången ni reser dit. Området är lite av en smaksak men på Manhattan tycker jag ni ska hålla er söder om 60:e gatan. Viktigare är att hotellet ligger nära så många tunnelbanelinjer som möjligt. Rum för tre hittar du enkelt via hotels.com eller booking.com och känner du dig osäker på hotellet kan du kolla tripadvisor.com för recentioner.

Det är svårt att ta sig till Washington och tillbaka på en dag. Tåg är relativt dyrt och tar 3,5 timmar vill jag minnas. Buss är däremot rätt billigt men tar mer än 4 timmer. Själv åkte jag charterbuss med en övernattning och guidning i W. Men det blir inte så många timmar i W trots det.

Om det är första gången i NY skulle jag rekommendera att ni stannar på Manhattan och skippar W. 6-7 dagar där är perfekt och du behöver inte vara orolig för att det blir dötid och du behöver inte gå på partyn för att få tiden att gå. (Men du kommer att gå mycket kan jag garantera).

Efter en kommentar från dig (är det första gången i NY och har ni specialintressen) så kan du nog få mer tips.

/PeterO
Av Hille_b
8 juli 2014 10:16
Hej!
Tack så jättemycket för dina svar! Jag ska kolla igenom alla länkar och förslag så snart jag kan. Jag har haft fullt upp så jag har inte kunnat svara tidigare.
Jag har även sett att du tipsat någon här på forumet om flera olika aktivitetet i NY som verkar intressanta.
Jag var för första gången i USA förra året. Då i Florida på bröllopsresa, men jag har tydligen inte uppdaterat min profil med det ännu.

Flyget är bokat. Landar i NY 15 okt och flyger hem 20 okt. Det är inte många dagar men så är det när det är olika viljor och möjligheter.
Vi vill nog klämma in så mycket som möjligt på den tiden. Vi ska kolla mer på möjligheten att ta en dagstrip till DC. Om vi planerar allt i minsta detalj så borde det gå. Hoppas jag. Vi är inställda på tidiga och långa dagar för att se så mycker som möjligt.
Shopping är givetvis ett måste. Bästa shoppingdistrikten? Både rariteter och stora outlets är intressanta. Sedan är jag ute efter någon typ av westernridningsbutik. Jag letar westernboots :) det borde väl finnas i NY?

Jag uppskattar alla tips och råd!
8 juli 2014 13:47
En dagstur till DC funkar men blir drygt i o m mycket restid. Ni får googla buss- och tågtider och bestämma om ni tycker det är värt det. Dock kan det väl vara skönt att slippa checka ut för en natt om ni sedan skall tillbaka o bo på hotell i NY igen.

Personligen tycker jag att det är synd att bara besöka DC några timmar men det beror ju på vad man är intresserad av. att bara se det usual som man ser på film - vita huset, capitoleum, arlington så räcker en dag. Även om Arlington i sig kräver ett par timmar. (i mitt tycke överskattad och alldeles för mycket promenad)

Hela centrala DC är tryggt, bo i Georgetown (mysigt) eller nära Vita Huset (nära till alla sevärdheter). Gångavstånd till allt.
Av Peter_o
8 juli 2014 17:04
Om du flyger med SAS har du några timmar att fördriva redan på onsdagen (15/10) men annars är det to, fr, lö och söndag du är i NY, samt några timmar på måndagen. Åker du inte med SAS så kanske du har lite fler timmar på måndagen.

Planeringen är ju halva nöjet, och jag ska försöka låta bli att göra den åt dig (men det kliar i tankenterna).

Men ett definitivt råd är att du inte köper biljett till Washington i förväg. Ska du åka dit över en dag borde det bli lördag eller söndag och jag är helt övertygad om att när den dagen kommer så föredrar du att stanna i NY, för du har säkert bara hunnit med hälften av vad du planerat.

Men nog med pekpinnar.

Affärer finns nästan överallt, med det är tätast mellan dem söder om 60e gatan. 5:e avenyn är ju berömd för sina exklusiva affärer, men numera finns ju många av dem även i Stockholm och Göteborg. Andra intressanta promenadstråk är:
Hela Broadway (upp till Lincoln Center), Från Battery Park upp till Union Square finns många lite mindre affärer. Centry21 nere vid 911Memorial är ett lätt stökigt Outlet.

Runt Union Square finns några affärer, t ex DSW.
Chelsie Market är kul att gå igenom på vägen till High Line.
Macy's har du mellan 6-7 avenyerna uppe vid 34e gatan (Herald Square).
Bloomingdales är också ett stort varuhus.
Du kan söka på Macy's hemsida på Womens boots så ser du om de har något i din smak.

/PeterO
Av Emh87
8 juli 2014 19:41
Jag har inte lusläst allt och ber därför om ursäkt om det blir dubbelsvar. Men jag tycker WDC förtjänar mer. Det blir tight med en dag. Då räknar jag med transport.

Buss är billigt, går ofta och tar ca 4 timmar, dvs. 8 timmar på transport T/R. Väl där bör man inte jäkta. I centrum kan man nästan gå till allt, ta hop-on-hop-off etc, men man ska också besöka Georgetown och olika museum, Arlington etc. En natt hade jag iaf tagit, dvs. två "hela dagar" till sightseeing.

Hade allt varit välplanerat och man hade varit i DC runt kl. 08 och haft en hemresa vid 21 tiden - ja, så klart kan man "hinna" det. Men då kan man ju säga så om alla städer.

Men över dagen och tillbaka från NYC - blankt nej.
9 juli 2014 01:57
Om jag inte missminner mig så finns inga bussar som anländer före lunch till DC och hem åker ni senast kl 20 för att komma tillbaka till NY en anständig tid. Jag har för mig att de senare bussarna tar extra tid dessutom, d v s långt mer än 4 tim.

Då har ni 6-7 tim på er att jäkta runt. Tar ni en hoponhopoffbuss så får ni se det viktigaste. Istället för att gå. Bara sträckan mellan Capitoleum o Lincolnstatyn (s k The Mall) kan ta 30 min (dryga 3km) att gå utan längre avstickare (t ex till vita huset). Att missa Smithsonians museum vore synd men inget jag rek att klämma in på så få timmar.

Jag tycker absolut inte ni skall åka dit lö eller sö eftersom det då precis som i NY är mer turister. Har ni en dag så vill ni ha så lite folk som möjligt som fördröjer er tillvaro.

Not worth it bara för att ha varit där. Men då kan ni ju säga att ni var till USA och åkte buss en hel arbetsdag i och för sig :) Jag håller med emh87.
Av Hille_b
21 juli 2014 14:58
Tack för era tips och råd!
Det låter som att det inte är värt att flänga till DC bara för en dag. Bra tips att inte förboka några tågbiljetter. Vi får nog hålla oss i NY för denna gång.

Jag tolkar det också som att Manhattan är det lämpligaste området för oss att leta boende på i första hand. Vi kommer nog förmodligen att leta lägenhet eller rum med köksdel för att ha möjlighet att äta frukost hemma eller göra iordning matsäck.

När vi är där så kort tid är det bästa nog att planera in vad vi vill se i förhand. Givetvis med flexibilitet för oförutsedda händelser, men ända så att man vaknar upp och vet vart vi ska gå idag. Brukar gå snabbare då.

Sen är inte tanken att vis ak hinna med "allt" på denna snabbvisit. Det är omöjligt och inte speciellt roligt heller. Vi väljer ut de saker vi vill se och besöka innan och så får man varva ner mellan dem.

Av Peter_o
21 juli 2014 22:30
Ja, man prioriterar olika. Själv vill jag ut på stan så fort som möjligt på morgonen. En bagel med ägg och bacon och en "kopp" kaffe kostar $5 på Au bon pain eller PAX eller motsvarande kedjor.
Även om det inte är högsäsong i oktober så skulle jag nog rekommendera att du bokar boende snarast.

Jag kollade med hotels.com och det billigaste (acceptabla) jag fick fram var Carter Hotel i närheten av Grand Central. 6 nätter i oktober för 14.000 och då är det tydligen ett dubbelrum med extrasäng (så det blir nog ganska trångt). Dessutom var det bara ett rum kvar de dagar jag tittade på.

/PeterO
Ps, de serveras inte kaffe i koppar, snarare är det fråga om hela eller halva liter.
Av Hille_b
23 juli 2014 10:09
För det priset känns frukost helt överkomligt. Vi har dessutom varken lust eller prioriterar att äta en full american breakfast med pannkakor, ägg och bacon varje dag. Jättegott i bland, men inte varje dag.

Kaffe i halvlitersformat är precis min melodi, men tyvärr är ju det amerikanska kaffet speciellt gott. Det är ju väldigt blaskigt och smaklöst i min mening.

Vi kollar runt på boende på både på hotellbokningssidor och airbnb. Jag har aldrig bokat boende via airbnb förut och är lite fundersam kring hur det funkar eftersom det är privatpersoner man hyr av. Svårt att veta om de blåser en eller inte. Man vill ju inte komma till NY på kvällen och stå utan boende.

Vi räknar med att bo ganska trångt. Meningen är ju att vi bara ska sova och göra oss i ordning där. Priset låter som de vi kollat upp också.

Tack för ditt engagemang och bra tips, Peter!
Av Birgere
23 juli 2014 10:19
Citerat från Hille_b:
För det priset känns frukost helt överkomligt. Vi har dessutom varken lust eller prioriterar att äta en full american breakfast med pannkakor, ägg och bacon varje dag. Jättegott i bland, men inte varje dag.

Kaffe i halvlitersformat är precis min melodi, men tyvärr är ju det amerikanska kaffet speciellt gott. Det är ju väldigt blaskigt och smaklöst i min mening.

Vi kollar runt på boende på både på hotellbokningssidor och airbnb. Jag har aldrig bokat boende via airbnb förut och är lite fundersam kring hur det funkar eftersom det är privatpersoner man hyr av. Svårt att veta om de blåser en eller inte. Man vill ju inte komma till NY på kvällen och stå utan boende.

Vi räknar med att bo ganska trångt. Meningen är ju att vi bara ska sova och göra oss i ordning där. Priset låter som de vi kollat upp också.

Tack för ditt engagemang och bra tips, Peter!
Håller fullständigt med dig ang kaffet, men på något sätt vänjer man sig o när man kommer hem o drar igång Espressomaskinen så smakar det surt o för starkt :)

Ang boende så bör du veta att hyra en lägenhet för sig själv i NYC är olagligt men ändå vanligt, läs gärna mitt inlägg http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/tips-om-att-hyra-hus-eller-lagenhet-privat-31638.

Annars är mitt standardtips för NYC att boka via Hotwire.com. Där kan hotellen lägga ut priser riktigt billigt för att kunna fylla upp hotellet utan att förstöra sin prisimage. Sök även här på forumet hur man kan göra tex med hjälp av betterbidding.com.
Av Hille_b
23 juli 2014 10:33
Citerat från Birgere:
Håller fullständigt med dig ang kaffet, men på något sätt vänjer man sig o när man kommer hem o drar igång Espressomaskinen så smakar det surt o för starkt :)

Ang boende så bör du veta att hyra en lägenhet för sig själv i NYC är olagligt men ändå vanligt, läs gärna mitt inlägg http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/tips-om-att-hyra-hus-eller-lagenhet-privat-31638.

Annars är mitt standardtips för NYC att boka via Hotwire.com. Där kan hotellen lägga ut priser riktigt billigt för att kunna fylla upp hotellet utan att förstöra sin prisimage. Sök även här på forumet hur man kan göra tex med hjälp av betterbidding.com.
Haha! Ja det kan vara så med kaffet

Att det skulle vara olagligt att hyra lgh eller hus i New York hade jag ingen aning om. Varför är de då med på tex airbnb? Vad exakt är olagligt?

Mycket bra text du länkade till. Jättebra skrivet med konkreta råd.
Av Birgere
23 juli 2014 10:45
Citerat från Hille_b:
Citerat från Birgere:
Håller fullständigt med dig ang kaffet, men på något sätt vänjer man sig o när man kommer hem o drar igång Espressomaskinen så smakar det surt o för starkt :)

Ang boende så bör du veta att hyra en lägenhet för sig själv i NYC är olagligt men ändå vanligt, läs gärna mitt inlägg http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/tips-om-att-hyra-hus-eller-lagenhet-privat-31638.

Annars är mitt standardtips för NYC att boka via Hotwire.com. Där kan hotellen lägga ut priser riktigt billigt för att kunna fylla upp hotellet utan att förstöra sin prisimage. Sök även här på forumet hur man kan göra tex med hjälp av betterbidding.com.
Haha! Ja det kan vara så med kaffet

Att det skulle vara olagligt att hyra lgh eller hus i New York hade jag ingen aning om. Varför är de då med på tex airbnb? Vad exakt är olagligt?

Mycket bra text du länkade till. Jättebra skrivet med konkreta råd.
Det finns massor med orsaker, en del hittar du här: http://nypost.com/2013/11/04/turning-your-ny-apartment-into-a-hotel-is-illegal/ men det finns ju även minskade skatteintäkter, jobb försvinner och kanske det viktigaste..bostäder för vanligt folk försvinner.

Det är olagligt att hyra ut men troligtvis inte att hyra och jag skulle tro att det är tusentals personer varje dag som hyr utan problem.
Av Hille_b
1 aug. 2014 13:07
Citerat från Birgere:
Det finns massor med orsaker, en del hittar du här: http://nypost.com/2013/11/04/turning-your-ny-apartment-into-a-hotel-is-illegal/ men det finns ju även minskade skatteintäkter, jobb försvinner och kanske det viktigaste..bostäder för vanligt folk försvinner.

Det är olagligt att hyra ut men troligtvis inte att hyra och jag skulle tro att det är tusentals personer varje dag som hyr utan problem.
Tack för länken. Det är ju lite luddigt, men som jag förstår det så är NY inte den enda staden/staten med detta förbud?

Nu har vi i alla fall bokat ett boende på hotell i Jersey city (?) om jag inte minns fel. Jag hoppas att hotellet och området är bra och tryggt. Det är alltid lika svårt att bestämma sig, men efter att ha sett flera bra recensioner från stället bestämde vi oss. Annars velar man ju runt hur länge som helst.
Tack för alla bra tips!
Av Birgere
1 aug. 2014 13:14
Citerat från Hille_b:
Citerat från Birgere:
Det finns massor med orsaker, en del hittar du här: http://nypost.com/2013/11/04/turning-your-ny-apartment-into-a-hotel-is-illegal/ men det finns ju även minskade skatteintäkter, jobb försvinner och kanske det viktigaste..bostäder för vanligt folk försvinner.

Det är olagligt att hyra ut men troligtvis inte att hyra och jag skulle tro att det är tusentals personer varje dag som hyr utan problem.
Tack för länken. Det är ju lite luddigt, men som jag förstår det så är NY inte den enda staden/staten med detta förbud?

Nu har vi i alla fall bokat ett boende på hotell i Jersey city (?) om jag inte minns fel. Jag hoppas att hotellet och området är bra och tryggt. Det är alltid lika svårt att bestämma sig, men efter att ha sett flera bra recensioner från stället bestämde vi oss. Annars velar man ju runt hur länge som helst.
Tack för alla bra tips!
Reglerna är ju inte solklara och det är inte lätt att veta vad som är OK eller inte. Tar du tex Florida så är det olika regler för olika kvarter/områden, helt omöjligt för en hyresgäst att ha koll på.
Ha en bra resa nu!
Av Hille_b
4 aug. 2014 11:48
Citerat från Birgere:
Reglerna är ju inte solklara och det är inte lätt att veta vad som är OK eller inte. Tar du tex Florida så är det olika regler för olika kvarter/områden, helt omöjligt för en hyresgäst att ha koll på.
Ha en bra resa nu!
Tack så mycket!
Längtar till hösten nu :)
Av Kozygin
11 aug. 2014 14:46
Hej,

Till er rutinerade New Yorkare!

Vi ska besöka New York för första gången mellan jul och nyår detta år, en vecka. 2 vuxna och 2 ungdomar 13 och 15 år.

Jag har snöat in lite på Hotwire men fick lite kalla fötter....är det för mycket att boka en veckas boende via den siten? Alltså man kanske inte får det man blir lovad?

Har fastnat för 4 stjärniga hotell i Hoboken området för garanterad summa 12500 kr ca för 7 nätter för oss 4. Det kändes som väldigt prisvärt.....men det är det ju inte om man blir undanskuffad på nåt annat hotell.....

Först hade vi tänkte hyra lägenhet, men även det blir ganska dyrt har jag märkt om man vill ha god standard.

Är det någon som har koll! :-)

Det som gäller för oss när vi är där är att se New York Rangers och gå på Broadway :-) plus allt annat man kan hinna med :-)

/Jimmy
Av Hille_b
11 aug. 2014 15:07
Citerat från Kozygin:
Hej,

Till er rutinerade New Yorkare!

Vi ska besöka New York för första gången mellan jul och nyår detta år, en vecka. 2 vuxna och 2 ungdomar 13 och 15 år.

Jag har snöat in lite på Hotwire men fick lite kalla fötter....är det för mycket att boka en veckas boende via den siten? Alltså man kanske inte får det man blir lovad?

Har fastnat för 4 stjärniga hotell i Hoboken området för garanterad summa 12500 kr ca för 7 nätter för oss 4. Det kändes som väldigt prisvärt.....men det är det ju inte om man blir undanskuffad på nåt annat hotell.....

Först hade vi tänkte hyra lägenhet, men även det blir ganska dyrt har jag märkt om man vill ha god standard.

Är det någon som har koll! :-)

Det som gäller för oss när vi är där är att se New York Rangers och gå på Broadway :-) plus allt annat man kan hinna med :-)

/Jimmy
Hej!
Jag kan inte säga något om din boendefråga. JAg har inte ens hört talas om Hotwire, bara om de vanliga typ airbnb osv.
Jag blir däremot nyfiken på New York Rangers-matchen. Kan man/måste man köpa biljetter hemifrån? Vad är ett rimligt pris?