Bo och jobba i Norge - hösten 2014!

Av Leddann
3 juni 2014 22:08
Visningar: 1437
Hej!

Jag är en levnadsglad, positiv och social tjej på 20 år som tänkte flytta till Norge i höst. Min tanke är att flytta dit och stanna på obestämd tid för att sen åka ut och upptäcka världen.

Är det någon där ute som också är sugen på att jobba och bo i Norge och som kan tänka sig dela lägenhet, jobba som tusan och ha kul? :)

Killar eller tjejer spelar ingen roll för mig bara man kan visa varandra respekt, umgås och ha jäkligt kul ihop!

Intresserad? Skriv! :)
4 juni 2014 01:14
Hejsan! Vart och när hade du tänkt och flytta till Norge :)?
4 juni 2014 13:05
Hej!
Jag är intresserad av att åka till Oslo i höst! Har inga planer alls, så tänker också att det skulle bli på obestämd framtid isf.
Så fantastiskt härligt du beskrev hur du skulle vilja ha det när du kommer dit med "dela lägenhet, jobba som tusan och ha kul", Det kan man ju inte vara annat än på! ;)

Du kan väl höra av dig! :)
17 juni 2014 11:29
Hej! Jag är ochså intresserad av att sticka till Norge i höst. Har ett sommarjobb, så jag jobbar till mitten av Augusti, men sen kan jag sticka. Vart i Norge spelar för mig ingen roll, vill bara jobba så mycket som möjligt och träffa nytt folk :)
Det skulle ju vara super om man kunde dra ihop några personer så att man kan dela på boende.
Det jag undrar är om du/ni ska sticka dit och söka jobb under någon dag eller om du/ni söker från datorn? Jag har sökt från dator lite grann, utan framgång.
26 juni 2014 20:39
Hej ! är med intresserad av att åka till Norge och jobba osv. Jag har sommarjobb som slutar 11/8 sedan gör jag inget efter och vore skit kul att åka iväg och jobba i ett annat land! När är tanken att du/ni ska åka iväg ? :)

hör gärna av dig ! :)
Av Sofia_k
28 juni 2014 11:17
Hej!
Funderar också på att dra till Norge till hösten för att jobba! Om jag åker blir det i så fall Oslo! Skulle vara toppen att ha lite folk att dela lägenhet med. Jag har ett sommarjobb v.29-31 och ska resa bort 1 eller 2 veckor i augusti men kan tänka mig att åka någon gång i september på obestämd tid.
Ni som har skrivit i tråden kommer ni söka jobb på plats/lämna CV eller försöka via internet? Har bara registrerat mig på några bemanningsföretag hittills men inte sökt något specifikt. :)

hör gärna av dig (er)! :)
28 juni 2014 11:26
har börjat också söka mig omkring och skickat in CV osv, det finns en sida där man kan bo billigt centralt i olso, sverigeförening.no :) mitt sommarschema gäller till den 11/8 sedan kan jag åka iväg när som och september skulle passa mig också att man dra iväg :)
29 juni 2014 18:48
2014-06-29 18:45Citera | Anmäl

Lisalotman
Vi är två sköna okomplicerade tjejer som hade tänkt dra dit i september. Hittat lgh? Vi skulle va intresserade isåfall:)
29 juni 2014 20:00
okeej vad kul vill också dra iväg ! det finns att ansöka boende på svenska föreningen.no där man kan bo billigt centralt i Oslo :)
1 juli 2014 11:57
Hej! Jag jobbar ochså till den 11/8. Försöker söka jobb från datan, men inget resultat, nog lättare på plats tror jag.
Den sidan som du skickade Sandra va ju skitbra! Inte hört om den innan, men det va ju inte så farliga priser för boende där =)
1 juli 2014 22:13
okej jaa jag tror det med :) aa det var inte så farligt dyrt om man bor fler :)
2 juli 2014 09:38
Är.det någon som har skickat in sitt cv på den sidan? Jag gjorde det igår, få se om dom hör av sig:-)
Av Sofia_k
2 juli 2014 14:01
Jag skrev också in mitt CV och sökte om bostad till hösten på Svenska föreningen! Men jag får se hur det blir, har kanske ett jobberbjudande i Sverige nu men vi kan ju höras senare i augusti om det fortfarande blir Oslo :)
Av Ariiel
4 juli 2014 12:20
Hej alla :) Jag vill också dra till Norge och jobba i höst! Vad är det för slags jobb som ni sökt?
4 juli 2014 17:42
hej låter bra ! jag har sökt allt möjligt men tror det är lättare om man i Norge och söker :) har du sökt jobb?
4 juli 2014 20:26
Sökt det mesta som man inte behöver särsklit stor erfarenhet av, men mest inom restaurang =)
4 juli 2014 22:50
på vilka sidor har du sökt rebecka? :)
5 juli 2014 08:33
är det någon som är sugen att dra nu i höst ?? :)
5 juli 2014 13:44
Jag har hittat några jobb på platsbanken och sen på cribs Norge tror jag att den heter. Tänkte kolla på norska arbetsförmedlings sidan, kommer inte ihåg vad den heter nu. Jag är jättesugen på att dra i höst. Jag har inget planerat efter mitt sommarjobb. :-)
6 juli 2014 09:51
Okej låter bra :) nej inte jag heller hade vart kul och skönt att komma iväg!:)
Av Ariiel
6 juli 2014 18:02
Aight.. Jag har inte sökt något än. Håller på att fixa cv men sen är det väl bara att skicka in! Blir nog restaurang för mig med. Hur har ni tänkt med boende?
6 juli 2014 20:35
okej låter bra :) finns billiga boende centralt i oslo, gå in på sverigeföreningen.no där kan man bo kollektivt med andra svenska också :)
Av Ariiel
6 juli 2014 20:48
Tack :) Hur har du tänkt göra Sandra? väntar du på svar från svenska föreningen?
6 juli 2014 20:50
jag funderar på att söka ett rum där men vart billigare om hade vart två elr fler, hur har du tänkt göra? :)
Av Ariiel
6 juli 2014 20:59
Adda mig på fb ist: Ariel Eriksson :) så snackar vi mer där
21 juli 2014 11:48
hur går det för er tjejer? söker ni några jobb? =)
21 juli 2014 20:45
har inte fått några svar tror det är enklast om man är på plats och söker :) hur går det sj ?
21 juli 2014 21:07
Hej! Jag är också sugen på att åka till Norge och jobba :) Har sommarjobb till augusti sen är jag fri :) Hör gärna av dig eller andra i tråden, min mejl : (Logga in för att se e-postadress)
21 juli 2014 21:25
inte heller fått några svar... =(
23 juli 2014 10:07
Hej tjejer!

Någon som fått tag i lgh eller jobb? Jag är också intresserad av att åka till Norge i höst och tjäna ihop lite pengar så jag har råd att resa sen!
23 juli 2014 12:42
Hej nä söker för fullt! Ja men precis känner likadant :)
23 juli 2014 15:31
Var är det ni söker jobb/lägenhet?? :)
23 juli 2014 17:26
Har ni redan fått tag i lgh? Finns det plats för en till o vart är det ni söker, Oslo? :)
Av Ariiel
3 aug. 2014 16:51
Det bästa vore väl att fixa lägenhet först sedan jobb?? Finns en bra sida: finn.no om man vill bo i kollektiv..
3 aug. 2014 19:38
Hej! :) jag är också intresserad av att åka till Norge och jobba å ha kul, på obestämd tid. Är 19år, kommer från Umeå och är taggad på att göra något nytt! Adda mig på Facebook? :) Isabelle Höglund
4 aug. 2014 09:31
okej jag skriver till dig på facebook isabelle :)
16 aug. 2014 22:30
Hejj!

Jag är också igång med att flytta till Norge, men satsar på Stavanger! Nån mer som är sugen på det?? Och fixa boende tillsammans? : D
16 aug. 2014 22:49
Okej :) jaa men vad kul! Jaa jag är på med att dela boende:)
19 aug. 2014 11:07
Låter bra jag tänker dra typ i mitten av sep nu till Norge :)
26 aug. 2014 01:01
Ey! Tjena tjejer!
Varför så könsdominerad grej detta med jobbsök i Norge?!
Iallafall, jag har haft Norge i sikte sen i våras. Det verkar som det är rätt många som vill dra. Vad jag har hört så är Stavanger en bra stad och dra till då den är tätbefolkad och en oljestad. Med andra ord mycket pengar på liten yta = större chans att farma ihop resekassan.

Jag vill dra iväg själv för att träffa nya människor och få ny inspiration utav andra men jag vill först ställa mig på benen i Norge och boende är ju AO om man vill jobba liksom. När man väl är där går det att söka jobb på heltid. På internet tar det ju längre tid att fylla i ett formulär än vad det gör att gå in till en arbetsplats och presentera sig.

Jag skulle hemskt gärna styra ett boende med några stycken då det verkar otroligt mycket mer ekonomiskt. Även roligare. Är det någon som är på denna idén? Jag har planerat ca en vecka till här i Sverige och sen kommer jag ta mig till Norge. På finn.no finns det många boenden och ju fler vi är som delar desto schysstare lägenhet kan man ju ha. Sen när man väl är på plats får man ju sätta upp lite vett och etikett regler och sånt så man slipper gå varan på nerverna. Har mycket erfarenhet utav att dela boende så att =)

Jag har tänkt mig stanna till december/januari. Om det finns jobb med riktigt schysst betalt kommer jag nog överväga att stanna längre dock.

Om ni är sugna skriv till mig direkt! Jag är väldigt drivande och vill helst att saker sker ganska omgående för jag vet hur lätt det är att fastna och saker tar 10 dagar istället för 1 dag :)

Telefon: 0768847263
Mail: (Logga in för att se e-postadress)
www.facebook.com/maximusprimeeaer wtf
26 aug. 2014 05:42
okej låter bra det ! jag funderar på att dra nu i mitten av sep då jag har fått intervju i oslo men när har du tänkte att åka ? :)
26 aug. 2014 11:27
Jag vill ochså dela boende och är intresserad av att dra så fort som möjligt. Men tänker du dra till Norge om ca en vecka utan att ha något boende? Är det även lättare att söka boende på plats?
Om jag flyttar, så tänker jag stanna 6-9 månader. Har försökt att söka jobb i Norge hemifrån, men det funkar ej. Nu vill jag göra det på plats istället. Vill ta tag i detta på riktigt nu och är seriös med hela Norge-grejen.

Att dela boende tror jag är det bästa, blir billigast. Så ja, jag är på.
26 aug. 2014 12:00
Jo, jag har tänkt att dra utan boende om jag inte hittar andra som är på att dela. Tänkte jag kan lika gärna sova på hostel eller något de första dagarna. Att gå ledig här hemma tjänar man ju inte en krona på liksom. Hjälp mig leta lägenhet och snälla hör av er till mig så vi kan snacka!

Det är ju inga problem att hitta en lägenhet i Oslo egentligen till ett okej pris så länge man har lite pengar att lägga in som "säkerhetsinsats" eller vad dom kallar det. Dock så är det svårare att hitta en möblerad. Jag pallar inte flytta hela min lägenhet dit. Det känns för oanständigt när jag ändå bara har tänkt att stanna i typ 6 månader.

Det kommer inte vara några problem att få ett jobb i Norge när man kommer dit om man är villig till att jobba lite med vad som helst under en början. När man är där och lär känna folk och får jobbarkompisar kan man garanterat få tips och annat om lediga stillinger och annat. Jag räknar inte med att komma till Norge och håva en massa pengar första månaden. När man fattar hur det funkar och så lite mer då snackar vi :)

Jag siktar på 1a september. Oslo, Stavanger, Bergen eller Trondheim. Spelar absolut ingen roll men jag skulle anta att Oslo kan vara en aning roligare att bo i.
Av Leddann
28 aug. 2014 21:56
Hej på er! Hur går det för er? Jag ska eventuellt på intervju redan nästa vecka, om allt går som det ska. Får jag sen jobbet så tänkte jag dra och då till Oslo! Snäääälla säg att någon vill följa med och dela boende!! :)
29 aug. 2014 10:53
Håller med dig, att gå hemma tjänar ingenting. För min del så försöker jag hitta någon utan att behöva lägga deposition(säkerhetsinsats), men det verkar vara lättare utanför Oslo att hitta. Omöblerad eller möblerad spelar ingen roll, men smidigast möblerad. Annars får man väl skrapa ihop till det man kommer att behöva.

På finn.no finns det många annonser om lediga boende. Jag har hittat ett 2 rums rum/lägenhet som hyrs ut mellan 1 september-1 november för 4000 i månaden i centrala Oslo.
Man skulle ju kunna gå ihop, blir ju jättebilligt och söka jobb och boende som in i under dessa 2 månader.
Av David90
2 sep. 2014 13:15
Det här verkar ju vara en potentiell tråd att gå på. Jag och en polare ska dra till Oslo den 10/9 för att jobba men har för tillfället ingenstans att bo och vi är mer än gärna på att starta upp ett kollektiv!

Kan ju skriva lite kort om oss så får ni väl bestämma om vi verkar uthärdliga att bo med ;)

Jag som skriver heter David, 24 år och tar för närvarande ett sabbatsår från läkarstudier i Umeå men har mina rötter i Luleå. Min vän jag flyttar med heter Alexander, 21 år och arbetar idag som säljare för ett försäkringsbolag i Luleå, men bestämde sig att sluta för att följa med mig på Osloäventyr!

Vi är tillbakalutade och sociala människor som är öppna för i princip alla nya upplevelser och typer av människor. Vi kan både teorin och det praktiska bakom diskning och städning, så det är inte något du/ni behöver bekymra er om.

Våra intressen består av; träning (främst gym), filmer, resa, böcker och uteliv. Det vill säga inget utöver det vanliga. Men vi är definitivt öppna för att testa nya saker!

Mer än det vet jag inte om jag orkar skriva ;P Om vi låter som intressanta alternativ att ha med i ett kollektiv eller om ni skulle vilja joina ifall vi hittar ett hus/lägenhet att starta kollektiv i så är det bara att ni hör av er, antingen här eller på mail: (Logga in för att se e-postadress) Så kan vi diskutera detaljer och få bättre personbeskrivningar av varandra då.

Kommer dock dra till Berlin på torsdag och därmed kanske jag inte är så snabb på att svara efter det, men ska försöka kolla så ofta jag kan även där!

Hade gött!
// David
2 sep. 2014 18:49
Vill veta om man får bankkonto i Norge , personnummer mm och vem som ordnar detta?
Skaffar man det själv eller e det via arbetsgivaren ?

K
17 sep. 2014 21:46
Jag fick jobb idag. Åker på måndag.

Nu har ju inte jag så mycket erfarenhet att jobba i Norge men jag provjobbar 2 veckor och går en kurs ett par veckor. Företaget betalar kurs och lön under tiden jag går den sedan har jag anställning fram till sommaren. Jag kommer jobba med att befrukta fiskar så jag kommer få vara fett intim den kommande tiden. Skämt och sido, verkar som ett spännande jobb och lön ligger på 195 Svenska i timmen. Finns också mycket möjligheter till helgarbeten samt övertid.

För att få jobbet så sökte jag närmare 80 jobb och försökte bara hålla mig i södra Norge, skräddarsydde CV och PB efter varje arbetsgivare. Man kan även ringa upp arbetsgivaren först och höra vad för person dom söker sedan krydda till med lite saker som man gjort tidigare i livet som kan vara viktigt för just det specifika arbetet.
Nu löste jag ju detta jobbet hemifrån Sverige och min arbetsgivare ska hjälpa mig med papper och sånt just för han tyckte jag var lämplig för arbetet efter en telefonintervju. Han ringde även upp 2 utav mina referenser som jag hade bifogat. Referenser gör det mycket lättare att få jobben!!!!

Jag har inte något körkort och det går uppenbarligen få jobb även om man inte innehar körkort trots att detta var ett krav i ansökan.

Jobben sökte jag på NAV.NO och FINN.NO. Bostad fixar min arbetsgivare och jag har fått 9 månader fast arbete. Jag rekommenderar dock att hitta företag via google. Använd google translate och hitta företag som är Norska. Många arbeten som ligger på företagens hemsidor finns inte på finn och nav.

Har någon frågor eller något efter jag ny flyttat så svarar jag på dem mer än gärna här på forumet.

Ha en grym fortsättning, ses i Norge!
Av Benni
21 sep. 2014 15:11
Till alla er som söker boende i Oslo så rekommenderar jag verkligen Svenskar i Oslo gruppen på facebook. Visst har den sina oseriösa inlägg men det är väldigt många som lägger upp lediga rum i kollektiv. Jag fick mitt nuvarande rum så, och alla är i princip svenskar också.
När det kommer till jobb, är rekommendationen ändå att söka på plats, en från mitt kollektiv gick runt och delade ut, och har redan fått ett jobb på en vecka plus flera intervjuer.

Och för er som bor i Oslo nu får ni gärna säga till, för skulle vara kul att utöka min vänkrets här i Oslo!

Ha det gött nu!
Av Gustava
5 okt. 2014 16:31
Hej! Är en 21-årig tjej från Östergötland som funderar på att dra till Norge. Är det några som fortfarande letar boende och jobb så är jag intresserad!! Skriv gärna till (Logga in för att se e-postadress)