Bo, jobba och leva

26 juli 2014 22:42
Visningar: 1494
Hej!

Jag och en kompis skulle nu efter studenten åka ut i världen. Vi har båda som dröm att åka till USA.
Efter mycket googlande och mailande så fattar jag det som såhär: (säkert helt ute och cyklar)
-Man får åka och bo/jobba i USA i 1 år med "Non Immigrant Visa"?

Jag har därefter några frågor...

-Kan man åka dit, hyra lägenhet och sedan söka jobb i ett typ café? Så enkelt?
-Vart ska man åka? (helst LA eller Miami).
-Är vi svenskar uppskattade inom servicebranchen? Vet att vi är det i Norge då vi har erkänt duktiga på just service.

Detta var bara början på några av de frågor jag har. Hoppas på snabbt och bra svar! Vet att frågorna kanske är otydliga/efterblivna men vet ej hur jag ska formulera mig.

Tack på förhand!
Victor
Av Birgere
27 juli 2014 01:58
Du får nog googla lite till. Jag antar du är ute efter ett H2B (Temporära icke-jordbruksjobb under högsäsong) arbete men det gäller inte för svenskar.
Även för H2B så måste arbetsgivaren söka om detta för just dig INNAN du kan söka visum. Svenskar är absolut inte kända för att vara duktiga på service, speciellt inte om du jämför med amerikaner.
Att just svenskar ha lätt att få jobb i service sektorn i Norge är ju för att Norrmännen själva inte vill jobba med sådant och att språket är ganska lätt för just svenskar.

Mitt råd blir...åk till Norge istället
Av Hkn
27 juli 2014 03:10
Hej Victor,

som Birgere säger – du måste ha en arbetsgivare först.
Eller som ambassaden säger:

- - -

”In all cases permission to work must be obtained by an employer in the U.S. who wishes to hire you. Briefly, the prospective employee must:find an employer in the U.S. who wants to hire you.

(...)

Generally, a position must be a professional position – i.e., a position requiring a university degree or equivalent experience – for the petition to be approved. The U.S. employer must also show that your experience and/or education fully meet the needs of the position.

Please note that the U.S. Embassy cannot help you find an employer, nor can it help you get an employment permit. The embassy can assist you only after the USCIS has approved your petition for a work permit.”

http://sweden.usembassy.gov/consulate/tempwork.html

- - -

Det är alltså inte läge att dra dit och hoppas på att få ett caféjobb lite på halvvolley.
Generellt gäller att du måste bevisa att du besitter en unik kompetens som inte redan finns i USA. Universitetsexamen eller speciella yrkesfärdigheter är ett slags lägsta-nivå.
Det enda undantaget när det gäller 'enklare' jobb är att ta anställning i en familj som au pair.

Men världen är ju större än USA...
Det gnälls fruktansvärt mycket på EU, men en av de stora fördelarna med att Sverige är EU-medlem är den fria rörligheten på arbetsmarknaden. Det är lite andra tongångar än i USA:

- - -

”Som EU-medborgare har du rätt att vistas i ett annat EU-land. Om du ska vara där högst tre månader behöver du bara ett giltigt nationellt id-kort eller pass.”

”Arbetstagare
Du har rätt att bo i vilket EU-land som helst där du är anställd, driver eget företag eller är utsänd av din arbetsgivare.”

http://europa.eu/youreurope/citizens/residence/worker-pensioner/rights-conditions/index_sv.htm

- - -

Conclusion:
- Är du 'bara' student, utan universitetsexamen – försök inte ens med USA.
- Jobba i ett EU-land istället.
- Eller – som sagt – jobba i Norge, som ju inte är ett EU-land, men som gärna anställer svenskar.

Good luck!

:: hkn ::
27 juli 2014 11:07
Det du vill göra kan du däremot göra i Australien, Nya Zeeland och Canada (det sistnämnda har begränsat antal visum).