Bilsemester i Florida + kryssning i feb/mars 2015

Av Tina_m
12 maj 2014 08:53
Visningar: 1409
Hejsan!
Jag och min man planerar en resa till Florida i slutet av februari 2015 (har förstått att klimatet är som bäst då).
Önskar tips på hur man kan lägga upp en körrutt (landar i Fort Lauderdale), vad man inte får missa och gärna tips på små guldkorn, t.ex. trevliga och mysiga restauranger, boenden (ej lyxhotell),sevärdheter etc.
Bör man boka bil långt i förväg eller räcker det att ordna bil först när man landar i Fort Lauderdale?
Key West och Everglades står redan uppsatt på listan :-) vi är väldigt intresserade av djur, natur och god mat :-)

Funderar på att kombinera resan med att antingen starta eller avsluta med en 4-dagars kryssning. Någon som har erfarenhet av detta? positivt/negativt? brukar det vara hög medelålder på dessa krysningar?
12 maj 2014 09:11
Citerat från Tina_m:
Hejsan!
Jag och min man planerar en resa till Florida i slutet av februari 2015 (har förstått att klimatet är som bäst då).
Önskar tips på hur man kan lägga upp en körrutt (landar i Fort Lauderdale), vad man inte får missa och gärna tips på små guldkorn, t.ex. trevliga och mysiga restauranger, boenden (ej lyxhotell),sevärdheter etc.
Bör man boka bil långt i förväg eller räcker det att ordna bil först när man landar i Fort Lauderdale?
Key West och Everglades står redan uppsatt på listan :-) vi är väldigt intresserade av djur, natur och god mat :-)

Funderar på att kombinera resan med att antingen starta eller avsluta med en 4-dagars kryssning. Någon som har erfarenhet av detta? positivt/negativt? brukar det vara hög medelålder på dessa krysningar?
Hur länge stannar ni? Hur vill ni semestra och hur vill ni ha området ni bor i? Varma bad, mycket och bra shopping, lugn, mycket restauranger att välja på, så mycket som möjligt på nära håll eller spelar en halvtimme i bil varje gång ingen roll? Se många platser på kort tid eller hellre utforska ett mindre område lite mer? Det finns så mycket som spelar roll när man ska välja så berätta gärna lite mer :-)

Det är i regel billigare och smidigare att boka hyrbilen i förväg.
Av Tina_m
12 maj 2014 10:05
Hur länge stannar ni? Hur vill ni semestra och hur vill ni ha området ni bor i? Varma bad, mycket och bra shopping, lugn, mycket restauranger att välja på, så mycket som möjligt på nära håll eller spelar en halvtimme i bil varje gång ingen roll? Se många platser på kort tid eller hellre utforska ett mindre område lite mer? Det finns så mycket som spelar roll när man ska välja så berätta gärna lite mer :-)

Det är i regel billigare och smidigare att boka hyrbilen i förväg.

Hej!
Tack för svaret :-)
Vi planerar att stanna ca 2 - 2 ½ vecka. Trippen startar i Fort Lauderdale då vi planerar att boka direktflyg med Norweigan. Eftersom vi reser utan barn så har vi bara oss själva att ta hänsyn till och planerar inte att besöka t.ex. Disneyworld.
Vi vill ha en kombinerad resa med lugna lata dagar några dagar och lite mer aktiviteter andra dagar. Enbart sol och bad i 2 veckor är inget för oss :-)
Det är ju smidigt om man på någon ort har gångavstånd till stranden, restauranger etc och kan låta bilen stå, medan man på annan ort kan tänka sig att köra en bit om boendets standard/mysfaktor etc väger upp att det ligger lite mer avsides.
Vi vill nog försöka se så mkt som möjligt utan att behöva känna stress, det är trots allt semester!
Hade det funnits möjlighet att ta t.ex. bo en gård/ranch någon natt så hade det varit ett stort +!!
Vi gillar att träna och röra på oss, så vi hade gärna velat besöka ett par gym ochså om det finns möjlighet :-)
12 maj 2014 10:34
Citerat från Tina_m:
Hur länge stannar ni? Hur vill ni semestra och hur vill ni ha området ni bor i? Varma bad, mycket och bra shopping, lugn, mycket restauranger att välja på, så mycket som möjligt på nära håll eller spelar en halvtimme i bil varje gång ingen roll? Se många platser på kort tid eller hellre utforska ett mindre område lite mer? Det finns så mycket som spelar roll när man ska välja så berätta gärna lite mer :-)

Det är i regel billigare och smidigare att boka hyrbilen i förväg.

Hej!
Tack för svaret :-)
Vi planerar att stanna ca 2 - 2 ½ vecka. Trippen startar i Fort Lauderdale då vi planerar att boka direktflyg med Norweigan. Eftersom vi reser utan barn så har vi bara oss själva att ta hänsyn till och planerar inte att besöka t.ex. Disneyworld.
Vi vill ha en kombinerad resa med lugna lata dagar några dagar och lite mer aktiviteter andra dagar. Enbart sol och bad i 2 veckor är inget för oss :-)
Det är ju smidigt om man på någon ort har gångavstånd till stranden, restauranger etc och kan låta bilen stå, medan man på annan ort kan tänka sig att köra en bit om boendets standard/mysfaktor etc väger upp att det ligger lite mer avsides.
Vi vill nog försöka se så mkt som möjligt utan att behöva känna stress, det är trots allt semester!
Hade det funnits möjlighet att ta t.ex. bo en gård/ranch någon natt så hade det varit ett stort +!!
Vi gillar att träna och röra på oss, så vi hade gärna velat besöka ett par gym ochså om det finns möjlighet :-)
Hej igen!

South Beach i Miami Beach!

Tar ni en natt på ett hotell när ni kommer fram, sen en kryssning på några dagar (vilket vi själv inte gjort än trots många resor till Florida (vi blir dock mer sugna för varje gång och kommer nog göra det nästa gång)) från antingen Ft. Lauderdale eller Miami så har ni sen 1-2 veckor kvar, ni kan då ta Key West, kanske två nätter där så hinner ni se en hel del av ön.
Efter det blir det perfekt att avsluta i South Beach, därifrån har ni hur mycket som helst att utforska, är ni nu intresserade av djur och natur så kanske Everglades Nationalpark och andra naturområden , Zoo Miami, Seaquarium mm. kan var lockande.
Det finns om bi bor i South Beach hur mycket restauranger, shopping som helst, träningsmöjligheter lär ni inte sakna, folk motionerar på alla sätt, överallt. Sen har ni hela Miami och Ft. Lauderdale-området runtomkring och dessutom en fantastisk strand med varmt vatten för de stunder ni får över att lata er.

Jag har ingen erfarenhet av att bo på ranch, kanske svårt att hitta nära Ft. Lauderdale? men här är en med mycket bra omdöme på Tripadvisor http://www.creekranch.net/ det blir ju dock en 3,5 timmes körning enkel väg.
19 maj 2014 20:52
Hej.

Vad roligt att ni planerar en resa till Florida. Ni kommer älska det. Jag har varit där ca 10 ggr och tröttnar aldrig. Att hyra bil och köra i Florida är lätt och ett bra sätt att ta sig runt. Hyr bilen i förväg via ngn av de stora hyrbilsföretagen. Själv hyr jag alltid från Avis vilka jag tycker är bäst i USA. Det är billigare att hyra bil hemifrån än på plats och ni får alla försäkringar ni behöver inkluderat. Om ni inte önskar hyrbilen hela tiden kan ni hämta och lämna den på olika platser inom staten utan att det kostar extra. Gps är ett måste och kostar tyvärr en del att hyra. Om ni har en smartphone rekommenderar jag att köpa en navigeringsapp för Nordamerika, den fungerar jättebra på telefonens gps utan att man behöver vara uppkopplad mot internet. Den jag använder heter "north america igo primo" och kostar runt 190kr tror jag.

Även om Florida ser litet ut så är det långa avstånd. Fokusera på södra Florida. Om ni landar i Ft Lauderdale kan ni med fördel ta ett par nätter där. Men inte mer för det finns inte så mycket. För att maxa mina semesterdagar brukar jag resa ut på lördagar, nu kanske inte Norwegian flyger då iof. Jämför gärna med andra flygbolag som kan ha riktigt bra priser till Miami, tex British Airways, KLM och Lufthansa. Det ÄR inte så jobbigt med en mellanlandning när man med dem får fler avgångar att välja på och bättre tider. Dessutom så är de sällan försenade i samma utsträckning som Norwegian varit på sina långlinjer. På de stora flygbolagen får du även dryck inkluderat på flygningen, så mycket du vill.

Inte långt ifrån Ft Lauderdale och Miami ligger Everglades, väl värt ett besök en halv dag. Nära Ft Lauderdale finns ett stort köpcenter, en Outlet, Sawgrass Mills Mall, med allt ni kan önska i över 200 butiker till fantastiska priser.

Ett måste om ni har bil är ett besök i Key West, allra sydligaste delen av USA. Dit tar det några timmar att köra men resan är väl värt det. Över de små öarna kör man på broar ute i vattnet och det är verkligen magiskt. Key West i sig är en mysig liten turistort med många små trevliga restauranger. Här finns en mängd olika Bed and Breakfast ni kan bo på. Jag bodde en gång på Blue Parrott inn vilket jag gillade. Två till tre nätter är lagom. Key Lime pajen på Southernmost Beach Café är "to die for"!

Lördagar avgår ett av de bästa fartygen man kan kryssa med, Celebrity Reflection, ifrån Miami. Är ni där nere så måste ni kryssa i Karibien, det är en så härlig semester och otroligt prisvärt. Allt inkluderat och ni kommer till fina öar i Karibien. Ni skulle inte ångra er. Det finns även korta kryssningar men varför inte ta en längre när ni ändå är där? Kryssningen kommer vara det bästa på er resa och det är INTE bara äldre som kryssar. Det är otroligt blandat.

Avsluta med några nätter i Miami Beach. Här finns butiker, restauranger och massor av trevliga hotell. Miami Beach, ja ni ska bo på South Beach, har ett rikt folkliv och är jättetrevligt. På Front Porch Café serverar de den bästa frukosten och vill ni äta Tex-mex ska ni till Oh Mexico på gatan Espanola Way, deras guacamole är den bästa jag ätit. Stranden är fin.

Jag rekommenderar att planera och boka resan i god tid eftersom det är högsäsong och Florida är en populär destination i feb/mars. Det är spring break, vårlov, i hela USA och priserna går upp ju närmare man kommer. Bästa priserna får ni om ni bokar nu. Detta gäller flyg, hotell och kryssning. Jag skulle aldrig resa till Florida utan bokningar.

Gå gärna in på min blogg www.danieloftheseas.com och läs allt om Florida och kryssningar. Fråga gärna om det är ngt du undrar. Bästa är om du kontaktar mig via mailadressen på min sida.

Lycka till! /Daniel
21 juli 2014 20:45
Ett tips!
Ta inte för givet att norskarna är billigast på flyget, när väskor och mat är betalt blev biljetterna rätt dyra när jag kollade.
Vi ska själva åka just feb/mars 15 och jag bokade flyg med BA till Miami inkl hyrbil för några veckor sedan, det blev kombinerat ändå 2 tusen pp billigare än norweigan skulle kostat utan hyrbil. Visserligen med ett 2 timmar flygbyte i London men det är inget problem enligt mig. Nu reser ni utan barn men för dom som har med sig barnen så ingår även barnvagn och bilstol gratis i barnbiljetten. Jag sökte och bokade med expedia, men andra tjänster funkar säker lika bra. Det kan verkligen löna sig att kolla en gång extra.
Trevlig resa /Thomas
Av Tina_m
21 juli 2014 22:29
Ett tips!
Ta inte för givet att norskarna är billigast på flyget, när väskor och mat är betalt blev biljetterna rätt dyra när jag kollade.
Vi ska själva åka just feb/mars 15 och jag bokade flyg med BA till Miami inkl hyrbil för några veckor sedan, det blev kombinerat ändå 2 tusen pp billigare än norweigan skulle kostat utan hyrbil. Visserligen med ett 2 timmar flygbyte i London men det är inget problem enligt mig. Nu reser ni utan barn men för dom som har med sig barnen så ingår även barnvagn och bilstol gratis i barnbiljetten. Jag sökte och bokade med expedia, men andra tjänster funkar säker lika bra. Det kan verkligen löna sig att kolla en gång extra.
Trevlig resa /Thomas

Tack för ditt svar Thomas!
Kan ju vara värt att kolla upp :-)
Får man fråga vad eran resa kommer kosta samt hur länge ni ska vara iväg?
Bokar ni hotell i förväg?
21 juli 2014 23:38
Absolut.
Vi kommer vara borta ca 3 veckor
Flyg tor med BA, 4 dörrars standard hyrbil med Alamo och första natten på ett hotell vid flygplatsen i Miami går lös på 5200 pp för 2 vuxna och ett barn. Alamo därför att dom har ett vettigt tak på ev tillägg för vägtullar. Gps och barnstol har vi med oss, vansinninga tillägg hos hyrfirmorna för det.
Vi flyger vi 11 tiden från arlanda och är framme i miami vid 20 tiden så det känns bra att bara åka till ett hotell för vila nära flygplatsen då vi har en 3 åring med oss.
Jag sökte samma resa flera dagar på rad med väldigt olika nivå på priset och högg när det dök upp ett bra pris enl mig.
Det var generellt mycket billigare med flyg till Miami jämfört med Orlando.
Första veckan ska vi åka lite efter gulfkusten för att sen ankra i Orlando där vi hyrt ett hus 2 veckor på en semester resort.
Vi har varit i Florida fem gånger tidigare men aldrig tagit oss tid till att åka efter västkusten så jag hoppas att det blir en bra upplevelse. Det är riktigt svårt att hitta info om aktiviteter på västkusten förutom stränder och golf men jag hoppas det finns något mera att se.
Trevlig semester/ Thomas
Av Birgere
22 juli 2014 00:28
Tycker du ska ta västkusten för vad det är.... fantastiska stränder och ett underbart slapparliv. Miami Beach har sitt nightlife och Orlando äventyr, nöje o shopping.
Visst finns det saker att se på västkusten men min erfarenhet är att det mest har med stränder o hav att göra.

Att det är så mycket billigare att flyga till MIA istf MCO är fortfarande en gåta.
Antingen har det med tillgång o efterfrågan o göra eller så har MCO väldig höga flygplatsavgifter eller så skinnar flygbolagen alla turister.