Billigast Bangkok eller Kuala Lumpur

Av Bellaa
20 aug. 2014 16:17
Visningar: 603
Hej!

Vilket alternativ är billigast om man vill till södra Thailand, flyga till Bangkok eller till Kuala Lumpur? Resan inträffar vid jul så jag vet att det kommer bli dyrt, men borde man vänta och ta sista minuten isf?
20 aug. 2014 16:55
Hej.

Hur menar du? Flyga från Sverige och du vill till södra Thailand direkt?

Absolut billigast är ju att ta en stol till BKK och sedan åka till flygplatsen Don Muang och köpa en resa ner till södra thailand, fort går det också. Tex med Air asia.

http://www.airasia.com/

Det går ju även charterflyg till Phuket och Krabi.

Annars går det ju att ta tåget söderut om man vill uppleva lite av landet på vägen ner. Bussarna från BKK skulle jag undvika, det tar lång tid och är drygt, även för en luttrad backpacker.

Hälsningar Tom
Av Bellaa
20 aug. 2014 17:00
Okej! Vi har tänkt att flyga från Sverige och vill vistas i södra Thailand, på 1-2 ställen/hotell eftersom vi bara har möjlighet att vara borta i två veckor.

Just nu har jag hittat en resa med bra byten för 7500 kr från Stockholm till Bangkok. Är detta ett bra pris med tanke på tiden (utresa 22/12) eller borde jag ha is i magen och vänta?
20 aug. 2014 17:34
Hej igen.

Lite dum fråga men måste ni vara just i södra Thailand om ni nu bara kan vara borta endast i två veckor?

Två veckor är ju ganska kort tid då man reser så långt som 1000 mil.

Ni kan ju hålla er längre upp, tex Koh samet, koh chang mm så slipper ni slösa tiden med att ta er söderut..

Priser är lite svårt att svara på, allt beror ju på vilka man flyger med och vad som ingår mm, det finns ju billigare resor än 7500:- /pers om man letar och dribblar med två tre dagar + och - på de olika söksajterna.

Sök på både de stora sajterna och även på bolagens egna sidor, sista minuten känns för min del så osäkert när det gäller en långresa som till thailand men har man is i magen och lite flax så kan det ju löna sig
; )

Hälsningar Tom
Av Bellaa
20 aug. 2014 17:41
För när jag läst runt så har jag förstått att vädret ska vara som stabilast där, sist jag var i Thailand (2011) hade vi otrolig otur med vädret, säkert en slump företeelse men det har gjort mig lite nojig. Tar det lång tid att flyga till Krabi från Bangkok? Vi har möjlighet att lägga till 2 extra dagar utöver de 14 och de kan man kanske använda till transport.
Av Bellaa
20 aug. 2014 17:43
Du som vet så mycket, vilket jag förövrigt är evigt tacksam för just nu! Har du hört något om flygbolaget "Ukraine International Airlines"?
20 aug. 2014 17:53
Hej igen.

Ja det tar väl ca 45 minuter om jag minns rätt.

Har aldrig hört om bolaget du nämner. Boka med nåt etablerat bolag så det inte blir krångel.

Har du kikat på flygstolen.se ? Där fick vi bra träff när vi sökte senast.

Finnair hade ju någon kampanj också tycktes jag mig läsa någonstans.

Ska ni till BKK så är det ju direktflyg som gäller, tex Finnair, TA och Norweigan. Blir ju endast ett kortare byte då och flygtiden blir ju totalt bara 11 timmar.

Vädret. Vi har rest till Thailand sedan 2002 och då rest i okt/nov och alltid kalasväder. Man får ju räkna med korta, intensiva regnskurar, sedan + 35 c igen : )

/ Tom
Av Bellaa
20 aug. 2014 18:03
Tack för tipset! Jag sökte på flygstolen.se och det bästa förslaget var det jag hittat på en annan sida, alltså med Ukraine Airlines.. Det är bara det att den är ca. 3000kr billigare än de andra flygbolagen plus att de var så bra flygtider ..

Får man fråga vad du/ni har fått ge för era flygbiljetter? Förstår att ni vart ute i bättre tid men ändå så man har något hum om vad man borde betala utan att bli allt för lurad.
Av Bellaa
20 aug. 2014 18:08
Pratade precis med pojkvännens syster som är journalist, hon sa att Ukraine Airlines flyger över krigsdrabbade zoner som är avstängda för andra flygbolag, därför är det billigare. Blir nog att skippa det flygbolaget då, haha!
20 aug. 2014 18:09
Priset för hela familjen brukar landa på ca 26 000:- , men det är beroende på flygtiderna. man får sitta och bolla fram och tillbaka tills man träffar rätt i tid/pris mm.

Det går att komma skitbilligt undan men då blir ju flygtiden lång och många mellanlandningar. Kryssa i direktflyg när du söker och se vad det ger för träffar och glöm inte att scrolla ner på sajterna för att hitta rätt resa.

Prova även reseguidens sökmotor, dom brukar också ha bra träffar på resor.

Hälsningar Tom
Av Myran10
20 aug. 2014 18:26
När vi åkte runt förra julen så blev det var bästa alternativet Kuala Lumpor. Beror säkert på vad man lyckas hitta, men nog smart att boka snarast.

Från Kuala Lumpor kan man enkelt flyga vidare inrikes upp till Langkawi samma dag. Från flygplatsen på Lankawi är det bara en kort resa med taxi till Telaga harbour, sen knappt en timme till Koh Lipe i södra Thailand.

Personligen tycker jag att KL är betydligt trevligare än Bangkok och är värt några dagar innan man åker hem igen.

Om ni ska bo på mindre öar kan det var klokt att boka boende i förväg, runt jul och nyår är mkt bokat redan nu.
Av Sierra
20 aug. 2014 19:16
Det är svårt och lite sent att hitta billiga biljetter den tid ni vill åka då det är riktig peak season över jul/nyår. Att komma under eller i närheten av de 7500 kr du nämner tror jag inte är möjligt.

Charterstol direkt Krabi (om det finns någon) är också dyr.

Flygtid Bangkok - Krabi är 1 tim 20 min.

Ukraine International Airlines är ett av de lägst rankade flygbolagen på SKYTRAX senaste ranking med två stjärnor. Det finns ett bolag som har sämre ranking, Air Koryo från Nordkorea.

För övrigt håller jag med Myran10 ang KL kontra Bangkok och vidare till Langkawi för att ta ett sista kort skutt in i södra Thailand om man skall vara borta mindre än 16 dagar (15 dagars uppehållstillstånd i Thailand om man kommer sjövägen).
20 aug. 2014 19:59
Länkarna jag bifogade var från reseguidens sökmotor och priserna började på 8890:- för två personer. Vill man flyga med thai så kostade biljetterna ca 15 000:- för två vuxna.

Är det nåt jag missar?

Är väl inte omöjligt att hitta hyfsade priser över jul/nyår.

Hälsningar Tom
Av Bellaa
20 aug. 2014 23:43
Tom: Tyvärr blev det inte särskilt billigt när man sökte på de datum vi kunde åka.. men annars tack för tipset! Som sagt flygstolen för 7500:- skippar vi, hellre komma fram lite dyrare än inte komma fram alls :)

Kollade annars över alternativet till Kuala Lumpur, hittade en resa med Turkish Airlines för 9000:-, vilket jag är kluven till. Hur som helst har vi bestämt oss för att hålla ögonen öppna, dyker det upp något så tar vi det. Annars står vi redo med väskorna och hoppas på en sista-minuten antingen charter eller flygstol, man har ju hört historier om folk som faktiskt haft tur den vägen :)

Vi ska också hålla ögonen öppna för andra resmål än Thailand t.ex. Mexiko, Jamaica os.v. Så tack för all snabb hjälp och vägledning så hojtar jag till om det blir någon resa! :D