Billigare att flyga till Tallinn via Helsingfors än direkt till Helsingfors?

Av Jakob_t
10 feb. 2013 07:43
Visningar: 558
Hej,

Jag och en resande från Australien ska till Helsingfors i sommar.

Har upptäckt att det är billigare att boka ett flyg till Tallinn via Helsingfors än ett till Helsingfors.
Finns det några regler eller problem att boka ett Tallinn-flyg och gå av i Helsingfors?

Någon som vet om detta är OK, tacksam om vi kan få information eller tankar kring detta.

Mvh,
Av Hawaii
10 feb. 2013 09:41
Det du beskriver är ett kontraktsbrott. Hur flygbolaget behandlar det vet jag inte. Kan nog variera. Men 2 praktiska detaljer/frågor:

Checkar du in baggage? I så fall kan du INTE checka det till Helsingfors eftersom du har bokat flyg till Tallinn.

Har du en retur-resa? Den blir ju givetvis slopad i flygbolagets boknings-system om du inte fullföljer den första resan hela vägen till Tallinn.
10 feb. 2013 10:07 (redigerad)
Jag förstår det som att du pratar om en ENKELBILJETT eftersom din fråga ENBART gällde om du kan avbryta resan i H-fors.

För om det gäller turoretur så är det precis som hawaii säger, att du inte åka på en eventuell returbiljett - dels för att du inte har checkat in på startpunkten (Tallinn), dels (förmodar jag) för att du aldrig slutförde första delen av biljetten ( d v s resan dit).

Varifrån reser du och vilket flygbolag har du kollat? Det kanske finns annat bolag som tar dig t o r Helsinki för en summa som du är nöjd med. (Norwegian t ex?)
Av Jakob_t
10 feb. 2013 10:35
Hej och tack för svaren.
Ja vi ska kolla runt lite på priser och bolag. Frågan var ju lite teoretisk om det var möjligt att göra så att man går av på halva vägen om det visar sig att det är mycket billigare.
10 feb. 2013 10:38
Oj, jag hann ändra lite i mitt svar under tiden som du gick in och skrev igen. (se min förändring)