Billig shopping i London

Av Hjeff
30 maj 2011 12:23
Visningar: 74699
Var finns det billig shopping i London?
30 maj 2011 13:44
Vet inte om det var så billigt men Camden var jättekul att gå och titta runt i. Där fanns så häftiga butiker.
Mvh Eva
Av Hkn
30 maj 2011 21:06
Mitt ex har jobbat i många år inom brittisk retail, så jag har fått lektioner i ämnet. Here goes:

Om shoppingen i London är OK eller inte brukar beror på kronan mår i jämförelse med det brittiska pundet. Just nu är kursen vänligare mot oss svenskar än på mycket länge, men billigt är inte direkt en default setting i London. På mer exklusiva varumärken kan man ha en mark-up med kanske 30% jämfört med andra länder och åtminstone +10-15% jämfört med high street shopping på andra håll i England (Leeds, Newcastle, Manchester etc.).

Varför det är dyrare? För att man kan vara det. Det finns mer pengar i London än i Stockholm. Mycket mer. Och handen på hjärtat; när hörde du sist någon komma hem och säga att de fyndat i London? Undantag som jag känner till: Böcker och vissa skor.

Dock har de bättre märkesbutikerna och varuhusen två rejäla utförsäljningar varje år, varav en pågår precis nu. Några tips finns under den här länken:
http://www.timeout.com/london/shopping/features/1611/Summer_sales_in_London.html

Den största urladdningen i London inträffar på annandag jul – the Boxing Day Sale – en legendarisk dag i brittisk detaljhandel (man gör många % av december månads omsättning på annandagen). Den 26 december lär det trängas ungefär en halv miljon människor på Oxford Street runt lunch. Vansinnigt.

Intressantare är då de utförsäljningar som pågår en bra bit in i januari. De 'bättre' butikerna öppnar ofta pop-up stores speciellt för rean; de hyr helt enkelt ett butiksutrymme i närheten där man inte har samma krav på tjusighet. Inte sällan får man då en speciell påse, som tydligt visar att man varit på rea – allt för minska skadan på det ordinarie varumärket.

Och jo, det finns ett par outlets en bra bit från stan. Den mest kända, Bicester Village, ligger ungefär en timmes resa från London.
Mig veterligt brukar inte priserna vara så låga att det är värt besväret (pundkursen har väl också spelat in), men jag är inte en outlet kind of guy... Fråga gärna någon som varit där. Nå. Här är länken till outleten: http://www.bicestervillage.com/

Best,

:: hkn ::
Av Hjeff
31 maj 2011 07:46
Tack för tipsen :)
Av Sjalen
6 juni 2011 15:01
Dock är Primark inget jag rekommenderar för den som är det minsta intresserad av hur kläderna produceras. Det finns en anledning till att de är snorbilliga...Dessutom är det i princip fullt slagsmål bland turisterna i Oxford Street-butiken eller iallafall kaos där alla rotar igenom stora högar. Enklare med Primark i mindre städer isåfall.

London är som sagt generellt rätt dyrt och det är ju inte bara för att London är dyrare än Stockholm utan för att en huvudstad alltid är dyrast. Själv förfasas jag över matpriserna i Stockholm varje gång jag hälsar på familjen och jämför med Skåne...

Förutom Bicester finns en outlet i Braintree i Essex: http://www.freeport-braintree.com/

Också enkelt att ta sig till från London (Kings Cross) är Hatfield som har den här: www.thegalleria.co.uk Har inte varit i någon av dessa själv utan bara i outlets längre norrut i England då jag gör annat än shopping i London (matmarknader och muséer mest).
Av Masker
10 juni 2011 11:02
shopping for clothes I always try to make it to Fonthill road, Finsbury Park N4. There are lots of factory shops in this street where they make up clothes for the West End. You can find some real good bargains here.

Lena
Av Teresen
2 sep. 2013 15:10
Min kollega Paulina har skrivit en bra shoppingguide för London. Hon tipsar bland annat om Oxford och Regent Street, Londons största shoppinggator. Andra mysiga områden är Kensington, Kings Road och Notting Hill. På Bond Street hittar du de allra mest exklusiva butikerna med märken som Chanel, Louis Vuitton, Mulberry och Prada.

Du hittar guiden här:
http://www.reseguiden.se/reseguider/shoppingguide-till-london-7891

/Terese, redaktör på Reseguiden.se