Billig shopping i Europa?

Av Curacao
17 mars 2015 10:17
Visningar: 4321
Hejsan,

Jag undrar om det finns billig outlet-shopping någonstans I Europa på samma sätt som man kan hitta I USA?

Någon som vet?
17 mars 2015 11:00
Hallå,
visst finns det olika outlet shoppingcenter och s k factory outlets runtom i Europa.

Jag har varit på ett par oplanerade stopp - d vs råkat hitta dem efter vägen, men det finns ju sajter på nätet som listar dem:

http://outlet2go.com/

I Livigno i Italien bl a är det dessutom skattelättnader så där är det billigare att handla om du har vägarna förbi.
Av Hkn
17 mars 2015 17:48
Mina två cents:

Om du med ”på samma sätt som man kan hitta i USA” menar outlets som ligger mitt ute i obygden nära ingenstans som säljer förra årets Nike-kollektion till löjligt låga priser, så... ja. Det finns.

- Tydligaste exemplet här på hemmaplan är väl Lager 157 i Gällstad (nära Ulricehamn). Konceptet håller av allt att döma på att yngla av sig och bli mer av ett billighetsvaruhus för mode (de finns på runt 15 ställen i landet). Här hittar du restkollektioner från hyggliga varumärken och annat udda som inte passar in någon annanstans.

- - - -

- Riktiga factory outlets hittar du en hel hög av i Italien.
Jag besökte av misstag två ställen med närmast legend-status bland shopaholics:

• Space Outlet – Pradas factory outlet i Montevarchi, en bit söder om Florens. Och ja, stället heter verkligen Space, och ligger i ena änden av en av Pradas fabriker. Allt har traditionellt varit väldigt hemligt, eftersom Prada inte vill att någon skit ska stänka på varumärket.
Här har jag varit ett par gånger. Typiskt fynd för mig: Herrskjortor för 65-130 € (handlar du ofta Prada, så ser du prisskillnaden).
Vissa modeller finns i alla storlekar, så någon andrasortering är det inte alltid fråga om.
Även en hel del skor, väskor och solglasögon av andra märken som Prada har ägarintressen i – typ Miu Miu, Helmut Lang, Jil Sander + skor från Carshoe and Church.
Mina findings och vägbeskrivningar: http://www.guidebook.se/archives/1174

• The Mall – en outlet i Leccio-Reggello med runt 22 ganska lyxiga varumärken – Armani, Bottega Veneta och Gucci, bland andra. Ser ut som ett upphottat Barkarby, ungefär.
Här har jag kapat åt mig Armani-kostymer för 1/3 av priset på bättre adresser (båda var lätt felsydda i foder och liknande och behövde lite TLC när jag kom hem).
Eftersom vi pratar om andrasortering, så är The Mall betydligt mer av ett lotteri än Space. I samma trakt finns ett antal mindre outlets.
Intryck och vägbeskrivningar: http://www.guidebook.se/archives/1539

- - - -

OBS! Brukar du inte handla den här sortens varumärken, så kommer du inte att bli lycklig av de outlets jag tipsat om ovan. Typiskt fynd här är en plånbok för strax över 200 €, som kostar drygt 500 € i valfri storstad. En rejäl rabatt men troligen inte något för den som jagar riktigt billig shopping.

Hope it helps, hälsar

:: hkn ::
17 mars 2015 22:27
Enastående inlägg! Det är bara att inse, du har bidragit till att vår resa till Florens i maj blir något längre än beräknat...
Av Birgere
17 mars 2015 23:37
Om vi ligger kvar i Italien så tycker jag man handlar bäst runt Milano.
Armani outleten upp mot Como är suverän, har bla 3-4 kavajer därifrån inköpta för 60-100€ plus massa annat, dit ska man åka på tisdagar då det är påfyllning.
I skostaden Parabiago finns massor med factory outlets med Italienska skor, största butiken har Fratelli Rossetti. Inte långt därifrån hittar man Dolce Gabbana och åker man ut mot Torino så finns både en Gucci plus en outlet mall middle of no-where. Alt kör söderut mot Genoa så ligger en stor outlet i Seravalle.

Bara några exempel på Norditaliensk outletshopping, finns en massa annat åxå.

Drar man sig ytterligare norrut så hittar man FoxTown på den Schweiziska sidan och 3timmar till upp till Tyska Metzingen så som är en Outlet stad med det stora dragplåstret Hugo Boss jättelika outlet.